1 014 075 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det var väl inte fråga om vad som inte är omöjligt utan just vad som kommer att produceras. Astra Zeneca har ju dragit ner sin produktion i Europa pga. en underleverantör och mer sånt kommer att ske.Ulltand skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oxford/AstraZeneca_vaccine
Det var i november och sen dess har de dragit ner ung. 50 miljoner doser till EU bara under kvartal 1.
Det blir typ 1-2 miljarder doser under året och med 2 doser/person så räcker det inte till hälften av världens befolkning i år.
Pfizer kommer också att producera 2 miljarder doser och Moderna 600 miljoner. Sinovac 1 miljard. 500 miljoner från en Japansk tillverkare. Sedan finns det ju två kineser till och ryssarnas sputnik5, Johnsson och Johnsson och några andra.BirgitS skrev:
Det var väl inte fråga om vad som inte är omöjligt utan just vad som kommer att produceras. Astra Zeneca har ju dragit ner sin produktion i Europa pga. en underleverantör och mer sånt kommer att ske.
[länk]
Det var i november och sen dess har de dragit ner ung. 50 miljoner doser till EU bara under kvartal 1.
Det blir typ 1-2 miljarder doser under året och med 2 doser/person så räcker det inte till hälften av världens befolkning i år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
TT rapporterar:
Moderna har tagit serum med antikroppar från patienter som fått Modernas vaccin och studerat hur väl dessa antikroppar neutraliserar de nya varianterna.
För B.1.1.7 (brittiska) ingen signifikant skillnad mot den vanliga varianten.
För B.1.351 (sydafrikanska) var förmågan att neutralisera en sjättedel mot vanligt. Dock anser man att det ska räcka.
Moderna startar ett kliniskt program för att öka immuniteten mot nya varianter och utvärdera effekten av en eventuell boosterdos.
Via t.ex. https://www.svd.se/modernavaccin-effektivt-aven-mot-muterat-virus
Som alltid ska man ju inte ta ovanstående som en absolut sanning för labbtester är inte samma sak som vad som händer i verkligheten och företaget självt är ju inte heller objektivt.
Moderna har tagit serum med antikroppar från patienter som fått Modernas vaccin och studerat hur väl dessa antikroppar neutraliserar de nya varianterna.
För B.1.1.7 (brittiska) ingen signifikant skillnad mot den vanliga varianten.
För B.1.351 (sydafrikanska) var förmågan att neutralisera en sjättedel mot vanligt. Dock anser man att det ska räcka.
Moderna startar ett kliniskt program för att öka immuniteten mot nya varianter och utvärdera effekten av en eventuell boosterdos.
Via t.ex. https://www.svd.se/modernavaccin-effektivt-aven-mot-muterat-virus
Som alltid ska man ju inte ta ovanstående som en absolut sanning för labbtester är inte samma sak som vad som händer i verkligheten och företaget självt är ju inte heller objektivt.
Redigerat:
Vi får se var det landar. Som jag misstänkte så fungerar det sämre och även ett vaccin som bara skyddar till 50% räknas ju som tillräckligt effektivt för att användas. Men så klart extremt mycket sämre än 95%BirgitS skrev:
TT rapporterar:
Moderna har tagit serum med antikroppar från patienter som fått Modernas vaccin och studerat hur väl dessa antikroppar neutraliserar de nya varianterna.
För B.1.1.7 (brittiska) ingen signifikant skillnad mot den vanliga varianten.
För B.1.351 (sydafrikanska) var förmågan att neutralisera en sjättedel mot vanligt. Dock anser man att det ska räcka.
Moderna startar ett kliniskt program för att öka immuniteten mot nya varianter och utvärdera effekten av en eventuell boosterdos.
Via t.ex. [länk]
Som alltid ska man ju inte ta ovanstående som en absolut sanning för labbtester är inte samma sak som vad som händer i verkligheten och företaget själv är ju inte heller objektivt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det har visat sig att Astra Zeneca inte klarar av att leverera enligt avtal även till länder utanför Europa.BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-vill-ha-svar-fran-astra-zeneca-om-forsenade-vaccinleveranser
Så, nu är hela EU förutom Finland och Grekland inom värsta riskzonen.
https://www.texttv.nu/107/arkiv/sida/29305450
https://www.texttv.nu/107/arkiv/sida/29305450
160.000 tusen svenskar kan ha långtidscovid. Trist men det ser ut som jag hade rätt när jag skattade antalet i höstas.
För en betydande andel blir sjukdomen sannolikt kronisk. Så som var fallet efter Sara, Mers och spanska sjukan.
https://www.expressen.se/tv/nyheter...rde-som-insjuknat-i-covid-19-ar-langtidssjuk/
För en betydande andel blir sjukdomen sannolikt kronisk. Så som var fallet efter Sara, Mers och spanska sjukan.
https://www.expressen.se/tv/nyheter...rde-som-insjuknat-i-covid-19-ar-langtidssjuk/
Såg ni inslaget om Mölndal på SVT?
Sedan man börjat testa personalen dagligen på äldreboende så blev man av med smittan helt.
Hittills har man hittat 50 personal som känt sig helt friska men ändå burit på viruset och därmed fått gå hem.
Så när man skickade personal till boenden med budskapet att bara "stanna hemma vid symtom" och ingen skyddsutrustning blev det en dödsdom för många gamla.
Sedan man börjat testa personalen dagligen på äldreboende så blev man av med smittan helt.
Hittills har man hittat 50 personal som känt sig helt friska men ändå burit på viruset och därmed fått gå hem.
Så när man skickade personal till boenden med budskapet att bara "stanna hemma vid symtom" och ingen skyddsutrustning blev det en dödsdom för många gamla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag förstår inte, rubriken skriver om var fjärde men lyssnar man så sägs det var 10:e. Sen är inte Novus några med medicinsk kompetens utan ett undersökningsföretag (webbenkäter) så vad är det egentligen de har undersökt. Det är väl ingen omöjlighet att så här års ha förkylningssymtom i många veckor. Han pratar om just förkylningssymtom, inte hjärntrötthet och annat som man brukar höra om när det gäller långtidscovid.Ulltand skrev:
Kollar man upp vad de har skrivit på sin webbplats: https://novus.se/novus-coronastatus/
så står det att sen i september har många tillfrisknat. Där står även sånt som:
Vilket ju vore väldigt konstigt om det vore sant eftersom det borde ha lett till en synlig överdödlighet i februari medan det i verkligheten var en underdödlighet då.
Nej, överlag verkar det inte vara ett bra sätt att ta reda på hur många som har långtidscovid.
Man kommer inte så mycket länge med medicinsk kompetens för det finns ingen test som kan diagnostisera långtidcovid då man inte vet vad det är.BirgitS skrev:
Jag förstår inte, rubriken skriver om var fjärde men lyssnar man så sägs det var 10:e. Sen är inte Novus några med medicinsk kompetens utan ett undersökningsföretag (webbenkäter) så vad är det egentligen de har undersökt. Det är väl ingen omöjlighet att så här års ha förkylningssymtom i många veckor. Han pratar om just förkylningssymtom, inte hjärntrötthet och annat som man brukar höra om när det gäller långtidscovid.
Kollar man upp vad de har skrivit på sin webbplats: [länk]
så står det att sen i september har många tillfrisknat. Där står även sånt som: Vilket ju vore väldigt konstigt om det vore sant eftersom det borde ha lett till en synlig överdödlighet i februari medan det i verkligheten var en underdödlighet då.
Nej, överlag verkar det inte vara ett bra sätt att ta reda på hur många som har långtidscovid.
Därför är just undersökningar där man frågar folk hur de mår det enda sättet som finns.
Jag noterade också skillnaden mellan 1:4 och 1:10. En gissning är att det är mätberoende. 1:4 får långtidscovid (längre än 10 veckor) Några blir friska men just nu är 1:10 forsatt långtidssjuka