120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Om man vet om att det finns barn som far illa av att inte bara i skolan, vet man inte vilka de är? Varför får de fortsätta bo kvar under sådana förhållanden? Vi har ju en nedstängning varje sommar i två månader.
Nu är ju problemet inte bara våld i hemmiljö (vilket är det problem du verkar ta upp), utan även bristande kunskapsinhämtning, vilket nog är betydligt vanligare.halper skrev:
Elever som är skoltrötta eller har dålig självdisciplin blir lidande av distansundervisning. Det finns också många praktiska moment i skolan (exempelvis slöjd, gymnastik, musik, laborationer i NO-ämnen osv) som är svårt att genomföra lika effektivt på distans.
Rätt många barn har det så pass dåligt hemma att om du hade frågat gemene man så hade de förundrats över att de kan få bo kvar. Tyvärr är resurserna begränsade och föräldrars rätt så pass mycket större än barnens, att det tyvärr inte kan lösas idag.B b8q skrev:Nu är ju problemet inte bara våld i hemmiljö (vilket är det problem du verkar ta upp), utan även bristande kunskapsinhämtning, vilket nog är betydligt vanligare.
Elever som är skoltrötta eller har dålig självdisciplin blir lidande av distansundervisning. Det finns också många praktiska moment i skolan (exempelvis slöjd, gymnastik, musik, laborationer i NO-ämnen osv) som är svårt att genomföra lika effektivt på distans.
Det är riktigt att sommarlovet är årets värsta tid för många barn, sämre tillgång till mat och stökiga hemförhållanden gör att de är rätt tacksamma när skolan drar igång igen.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Vad gäller smittspårning och hur lång tid innan symtom en person är smittsam; Det finns faktiskt INGEN som vet detta..... Inte WHO, inte FHM och absolut inte lekmän på ett forum. När WHO säger 48 h är det för att ha god marginal och att hellre överdriva än underdriva. Men faktum är, tills man gör studier på människor som smittas ner vid en fastställd tidpunkt och sedan observeras och provtas regelbundet tär det ingen som ”vet” något. Och jag tror inte den typen av försök kommer göras av etiska skäl.
Generellt gäller; För att man ska vara smittsam måste det finnas virus i de övre luftvägarna, det räcker inte med ett virus (om någon nu tror att det krävs ett enda virus för att orsaka sjukdom) utan det krävs ganska stora mängder virus för att vara smittsam. Denna ökning i virusmängd korrelerar med antal döda epitelceller i övre luftvägarna (ÖL) eftersom cellerna dör av viruset. Döda epitelceller ger symtom. Om man har mycket utsöndring av virus kommer de flesta också ha symtom. Kanske inte symtom de kopplar ihop m covid, av olika skäl, men ngn form av symtom. Eftersom utsöndringen av virus förmodligen är exponentiell kan det gå väldigt fort från inga symtom till symtom och sannolikt från inte smittsam till väldigt smittsam.
Generellt gäller; För att man ska vara smittsam måste det finnas virus i de övre luftvägarna, det räcker inte med ett virus (om någon nu tror att det krävs ett enda virus för att orsaka sjukdom) utan det krävs ganska stora mängder virus för att vara smittsam. Denna ökning i virusmängd korrelerar med antal döda epitelceller i övre luftvägarna (ÖL) eftersom cellerna dör av viruset. Döda epitelceller ger symtom. Om man har mycket utsöndring av virus kommer de flesta också ha symtom. Kanske inte symtom de kopplar ihop m covid, av olika skäl, men ngn form av symtom. Eftersom utsöndringen av virus förmodligen är exponentiell kan det gå väldigt fort från inga symtom till symtom och sannolikt från inte smittsam till väldigt smittsam.
KristinaRT skrev:
Vad gäller smittspårning och hur lång tid innan symtom en person är smittsam; Det finns faktiskt INGEN som vet detta..... Inte WHO, inte FHM och absolut inte lekmän på ett forum. När WHO säger 48 h är det för att ha god marginal och att hellre överdriva än underdriva. Men faktum är, tills man gör studier på människor som smittas ner vid en fastställd tidpunkt och sedan observeras och provtas regelbundet tär det ingen som ”vet” något. Och jag tror inte den typen av försök kommer göras av etiska skäl.
Märkligt i sammanhanget att 24 % smittas av personer som aldrig fått några symtom övht,
Jag kommer ihåg en undersökning från i våras där man också såg symtomfria med lika höga virusnivåer i slemhinnor som hos symtomatiska. Man tycker ju att viruskopieringen borde ge upphov till någon slags inflammation som känns.....
Provet är från septemberträhandtag skrev:
" Varianten upptäcktes först i Storbritannien i oktober 2020 från ett sekvenserat virusprov från september,"
https://sv.wikipedia.org/wiki/VOC-202012/01
Från september har den sedan vuxit till sig och är nu dominerande.
Troligen den som delvis ligger bakom den kraftiga smittspridningen man haft. (min teori och säkert många andras)
Eftersom vi sekvenserar så få prov vet vi inte hur omfattningen av denna ser ut i Sverige.
Redigerat:
Låter som att vi kanske hade haft en bra chans under sommaren när dessa barn ändå tvingades vara hemma då. Så de slapp vara hemma ännu längre nu när de kanske distansundervisas, alltså.D djac skrev:Rätt många barn har det så pass dåligt hemma att om du hade frågat gemene man så hade de förundrats över att de kan få bo kvar. Tyvärr är resurserna begränsade och föräldrars rätt så pass mycket större än barnens, att det tyvärr inte kan lösas idag.
Det är riktigt att sommarlovet är årets värsta tid för många barn, sämre tillgång till mat och stökiga hemförhållanden gör att de är rätt tacksamma när skolan drar igång igen.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Saken är den att retrospektiva studier (när man frågar; hade du några förkylningssymtom för 3 veckor sedan/förra månaden/för 11 dagar sedan) inte är speciellt bra ur ett tillförlitlighetspetspektiv. Men i många fall det enda man har att tillgå.
Vad gäller provtagning så bygger den oftast på PCR. Det betyder att alla fragment amplifieras, mao den tekniken säger inget om man är smittsam (bara att det finns snuttar med virusets arvsmassa i provet, kan detekteras hos vissa långt efter att de blivit friska), eller hur mycket virus man har i slemhinnorna. PCR är mycket känsligt!
MAO det är sannolikt helt möjligt att man har så få virioner att man har väldigt lindriga-inga symtom, men ändå är positiv vid PCR analys. Men lågt antal viruspartiklar gör också att man är mycket mindre smittsam, mindre men inte obefintlig risk att föra viruset vidare.
edit; jag är inte medveten om någon kvantitativ testmetod, har någon hört om det?
Vad gäller provtagning så bygger den oftast på PCR. Det betyder att alla fragment amplifieras, mao den tekniken säger inget om man är smittsam (bara att det finns snuttar med virusets arvsmassa i provet, kan detekteras hos vissa långt efter att de blivit friska), eller hur mycket virus man har i slemhinnorna. PCR är mycket känsligt!
MAO det är sannolikt helt möjligt att man har så få virioner att man har väldigt lindriga-inga symtom, men ändå är positiv vid PCR analys. Men lågt antal viruspartiklar gör också att man är mycket mindre smittsam, mindre men inte obefintlig risk att föra viruset vidare.
edit; jag är inte medveten om någon kvantitativ testmetod, har någon hört om det?
Chans att stänga den stängda skolan?halper skrev:
I somras hade vi väl i princip inga sjuka i största delen av landet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 200 inlägg
Nej, men FOHM har nu i samband med tester för att leta efter brittiska och andra varianter sagt att vissa näs/svalgprov innehåller för lite RNA för att de ska gå att sekvensera och det låter som att de kan avgöra det på förhand vilket ju kan tyda på att de får ut något som visar på RNA-halt. Sen är ju tydligen antigentesterna mindre känsliga,.KristinaRT skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Är osäker på hur de gör när de sekvenserar, men när jag vill analysera RNA måste jag först isolera RNA från provet, sedan göra om RNA till cDNA och till sist säkerställa att jag har tillräcklig mängd för analys.
Alla dessa steg är begränsande och om man inte amplifierar innan (vilket jag inte vet om man gör) finns en stor risk att näsan innehåller för lite RNA för att komma vidare....
Alla dessa steg är begränsande och om man inte amplifierar innan (vilket jag inte vet om man gör) finns en stor risk att näsan innehåller för lite RNA för att komma vidare....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 200 inlägg
Jag vet inte heller hur de gör utan har bara förstått att för att sekvensera behövs det högre halter RNA än för PCR så det går inte att sekvensera alla positiva PCR-test.KristinaRT skrev:
Är osäker på hur de gör när de sekvenserar, men när jag vill analysera RNA måste jag först isolera RNA från provet, sedan göra om RNA till cDNA och till sist säkerställa att jag har tillräcklig mängd för analys.
Nu ska vi inte gräla, men jag har gått igenom nyhetsflödena under oktober, november och december: Jag gör detta mest för att vi inte ska få en historieförfalskning. Det kan mycket väl vara så några forskare såg detta tidigare, men i media finns inget förrän i december.
Under oktober 2020: skrivs det om en brant uppgång av coronafall i UK och det finns slutet av oktoberett klipp från Boris J som diskutera hårdare tag och nedstängningar (säkert orsakat av mutationen, men då tycks man inte veta detta). se klipp från TV4 den 31 okt: https://www.tv4.se/artikel/YlHtZY8D...ittiska-coronaexplosionen-boris-johnson-talar
November 2020:
När jag tittar på nyhetsflödet under november nämns inget om det muterade Brittiska viruset, bara att Danskar får stanna hemma pga muterat virus från minkfarmar.
December:
kring 14 december återfinns första artiklarna om det muterade brittiska viruset. Wikipedia står det också att detta publicerades först under december, så forskare kan ju vet om detta tidigare, vilket är väl högst troligt.
Som sagt så nu det klarlagt att det var i december.
Under oktober 2020: skrivs det om en brant uppgång av coronafall i UK och det finns slutet av oktoberett klipp från Boris J som diskutera hårdare tag och nedstängningar (säkert orsakat av mutationen, men då tycks man inte veta detta). se klipp från TV4 den 31 okt: https://www.tv4.se/artikel/YlHtZY8D...ittiska-coronaexplosionen-boris-johnson-talar
November 2020:
När jag tittar på nyhetsflödet under november nämns inget om det muterade Brittiska viruset, bara att Danskar får stanna hemma pga muterat virus från minkfarmar.
December:
kring 14 december återfinns första artiklarna om det muterade brittiska viruset. Wikipedia står det också att detta publicerades först under december, så forskare kan ju vet om detta tidigare, vilket är väl högst troligt.
Läste du inte mitt svara att de hittade viruset i oktober med ett prov från september?trähandtag skrev:
Nu ska vi inte gräla, men jag har gått igenom nyhetsflödena under oktober, november och december: Jag gör detta mest för att vi inte ska få en historieförfalskning. Det kan mycket väl vara så några forskare såg detta tidigare, men i media finns inget förrän i december.
Under oktober 2020: skrivs det om en brant uppgång av coronafall i UK och det finns slutet av oktoberett klipp från Boris J som diskutera hårdare tag och nedstängningar (säkert orsakat av mutationen, men då tycks man inte veta detta). se klipp från TV4 den 31 okt: [länk]
November 2020:
December:
Från september till mitten av december innan det börjad sprida sig bra.
vi tar det igen
https://sv.wikipedia.org/wiki/VOC-202012/01
Min teori är att det är den tredje vågen markerad med röd cirkel som beror på det muterade viruset
Det tar ett innan det får effekt men spridningen har startat tidigare.
Du får givetvis tro på vad du vill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror ingenting och begriper mycket väl att forskare visste eller hade teorier kring detta muterade virus mycket tidigare i oktober och man i efterhand såg det i prover från sept. Men du verkar inte förstå sammanhangen, utan vill nypa fast vid september, trots att detta inte verkar vara känt mer än möjligen i en begränsad forskarkrets först i okt. Det var ju först i dec som det blev allmänt känt. Många länder gjorde då åtgärder i dec inklusive Sverige , trots att åtgärder borde gjorts redan i september, men då viste man ju inte om det muterade viruset. Detta visar ju med all tydlighet att virus är hopplösa att hantera med vårt globala levnadssätt.
åter igen: jag förstår vad du skriver, hoppas du förstår vad jag skriver. I ditt första inlägg antyder du ( som vanligt) att sverige är senfärdiga genom att skriva sept, okt, men det var ju först i mitten på dec som information om muterade viruset nådde ut. Är vi överens?
åter igen: jag förstår vad du skriver, hoppas du förstår vad jag skriver. I ditt första inlägg antyder du ( som vanligt) att sverige är senfärdiga genom att skriva sept, okt, men det var ju först i mitten på dec som information om muterade viruset nådde ut. Är vi överens?