Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är du som kör med russinplockning, du plockar fram det enda sätt att räkna dödlighet som visar att det inte skulle vara ovanligt många 2020. Detta är fakta: [länk]
Det är det högsta antalet avlidna under ett år sen 1918.

Så det är i stort sett 6000 fler än ett år då inte ovanligt få dog och även om du då tar med att ovanligt få dog 2019 (vilket till en del kanske kan förklaras av att året innan hade ovanligt många) så är det en oväntad stor ökning. Man kan inte se något sånt året efter andra år med ovanligt få avlidna.

Ett etablerat sätt att mäta överdödlighet är att jämföra de fem föreg. åren.[länk]
Att jämföra antalet döda med tidigare år är ju bara dumheter, ju större befolkning man har desto fler döda har man ju varje år rent numerärt.

Naturligtvis skall man se på andelen döda av befolkningen. Om man då bara går 20 år tillbaka i tiden innan 2020 så var dödligheten högre 17 av dem än 2020.

Naturligtvis dog färre i antal tidigare år eftersom befolkningen var betydligt mindre.

Du börjar låta som Ulltanden. Du har bestämt dig för att dödligheten 2020 inte varit så hög sedan spanska sjukan, trots stt det enligt SCB inte är sant. Tvärtom, så var dödligheten inte anmärkningsvärt hög 2020.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Att jämföra antalet döda med tidigare år är ju bara dumheter, ju större befolkning man har desto fler döda har man ju varje år rent numerärt.
Javisst, men befolkningen storlek ändrade sig inte något nämnvärt de senaste 5 åren. Det blir också fel när man jämför år med olika befolkningsstruktur som du gör.

Tillägg:
Det finns helt enkelt olika sorters sätt att ange dödlighet och överdödlighet och flera av dem är korrekta. Det du har valt är inte det enda korrekta. Det är som att påstå att uppgifterna från Fohm om antal avlidna med covid är felaktiga men det är de ju inte eftersom de just är korrekta med den betydelsen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
  • Ledsen
  • Arg
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Tack, är inte jurist men vet att man måste läsa mycket förarbeten innan man kan tolka sånt här, bättre de med vana hade gjort det. Rubriken för stycket pekar inte direkt på influensatider dock:
Socialtjänsten i krig m.m.
[K16]9 § Regeringen får meddela särskilda föreskrifter om socialtjänsten enligt denna lag, om riket kommer i krig eller krigsfara eller om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara som riket har befunnit sig i.
Det var 16 kap. 10 § socialtjänstlagen som regeringen hänvisade till i förordningen om besöksförbudet.
https://www.svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2020-03/SFS2020-163.pdf

Ja, lite knepigt är det förvisso när det gäller tolkningen av 9 §, men vilka mörka krafter skulle ha gjort påtryckningar på regeringen för att den skulle falla till föga och utfärda ovan nämnda förordning?
Jag tror nog att att en majoritet av anhöriga till boende på äldreboenden tyckte att det var en bra förordning.
Utan besöksförbudet tror jag att Sverige hade fått skämmas ännu mera våren 2020.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är väl bara Sverige som till större delen har baserat sin åtgärder på vetenskap, vad jag vet har de flesta länder förlitat sig på någon sorts hybrid mellan politikergissningar och popularitetsmätningar?
Jag utgick från att vi diskuterade Sverige.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Om du läser om Paxlovid i mitt inlägg ovan så var det 12 som dog i placebogruppen och 0 (ingen) som dog blad de som fick Pfizers nya antivirala medicin.
Oändlig effektivitet, alltså. Lysande!:geek:
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men befolkningen storlek ändrade sig inte något nämnvärt de senaste 5 åren. Det blir också fel när man jämför år med olika befolkningsstruktur som du gör.

Tillägg:
Det finns helt enkelt olika sorters sätt att ange dödlighet och överdödlighet och flera av dem är korrekta. Det du har valt är inte det enda korrekta. Det är som att påstå att uppgifterna från Fohm om antal avlidna med covid är felaktiga men det är de ju inte eftersom de just är korrekta med den betydelsen.
Överdödlighet är mycket mer osäkert att räkna på än dödlighet. Åldersstrukturen ändras inte så mycket som du hävdar. Dödligheten har inte varit speciellt hög 2020, däremot var 2019 ett år med exceptionellt låg dödlighet, kanske den lägsta någonsin. Så att jämföra med det året gör man om man vill att det skall se illa ut. Vill man ha lite perspektiv så jämför man med ett eller ett par decennier bakåt.
 
P pmd skrev:
Oändlig effektivitet, alltså. Lysande!:geek:
Baserat på en studie med ca 1000 (väl?) utvalda personer. Notera att det var siffror från EMAs beslut jag nämnde i inlägget, men Pfizer själva säger 90% skydd mot allvarlig sjukdom för äldre sköra/sårbara.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Överdödlighet är mycket mer osäkert att räkna på än dödlighet. Åldersstrukturen ändras inte så mycket som du hävdar. Dödligheten har inte varit speciellt hög 2020, däremot var 2019 ett år med exceptionellt låg dödlighet, kanske den lägsta någonsin. Så att jämföra med det året gör man om man vill att det skall se illa ut. Vill man ha lite perspektiv så jämför man med ett eller ett par decennier bakåt.
Ja, men anses vara mer rättvisande, särskilt vid jämförelser mellan länder. På grund av detta:
En variant är att istället jämföra dödsfallen med Sveriges totala befolkning. Då sticker 2020 fortfarande ut, men inte mycket, särskilt inte jämfört med de senaste 20 åren. Men inte heller detta ger en rättvis, heltäckande bild, eftersom det inte tar hänsyn till hur befolkningssammansättningen ser ut: Hur många äldre som finns under varje givet år, eller vilket det förväntade antalet döda per år är. Sett över tid har Sverige haft kraftigt skiftande befolkningssammansättning och en ökande medellivslängd.
Vad man anser vara gränsen för speciellt hög varierar nog mellan personer, precis som vad som anses vara exceptionellt låg. Det är normalt allt färre per 1000 avlider för varje år som går eftersom den medicinska vetenskapen går framåt.

I en sådan jämförelse blir det tydligt vilket avvikande år 2020 var för Sverige. Totalt dog 7,9 procent fler än medelvärdet av de fem föregående åren. Det är den högsta avvikelse på hundra år.
När det gäller minskning av andel avlidna från ett år till ett annat så ser det ut att vara en större minskning 2008 än 2019.

Citaten från https://emanuelkarlsten.se/overdodligheten-i-sverige-2020-den-hogsta-sedan-spanska-sjukan/
 
J Jonobe skrev:
Det är långt ifrån en mirakelmedicin, man ska behandla rätt många för att rädda ett liv. Men det är oavsett ett nödvändigt tillskott i läkemedelsarsenal där det i nuläget inte finns något liknande alternativ att erbjuda. Oavsett vad @paralun påstår.
Nu har jag enbart påstått att jag har fullt företroende för att vår läkarkår själva har kompetensen att välja rätt läkemedel. Eller har det skapats en ny konspirationsteori om så inte är fallet?
 
P pmd skrev:
Jag utgick från att vi diskuterade Sverige.
Jo men just nu så ser det ju mycket bra ut i Sverige.
Jag är mest nyfiken på hur man hanterar det här i OS, Kina? ;)
 
BirgitS
P paralun skrev:
Nu har jag enbart påstått att jag har fullt företroende för att vår läkarkår själva har kompetensen att välja rätt läkemedel. Eller har det skapats en ny konspirationsteori om så inte är fallet?
Nej, du skrev att det redan finns tillräckligt med bra läkemedel i Sverige: #16380
I motsats då till att Ulltand undrade varför ett visst läkemedel inte finns i Sverige.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men just nu så ser det ju mycket bra ut i Sverige.
Nej, det är inte bra att det finns över 1800 patienter med covid utanför IVA på sjukhusen, vilket är fler än under första och tredje vågen, samt att så stor andel av befolkningen är sjuk samtidigt att det är väldigt ont om sjukvårdspersonal och annan personal inom samhällskritisk verksamhet. Eftersom smittspridningen och inläggningarna fortfarande ökar så kommer det dessutom att bli värre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte bra att det finns över 1800 patienter med covid utanför IVA på sjukhusen, vilket är fler än under första och tredje vågen, samt att så stor andel av befolkningen är sjuk samtidigt att det är väldigt ont om sjukvårdspersonal och annan personal inom samhällskritisk verksamhet. Eftersom smittspridningen och inläggningarna fortfarande ökar så kommer det dessutom att bli värre.
Nej det kan jag inte tänka mig!
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Norge
https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_content=norway
Danmark
https://jyllands-posten.dk/indland/...antallet-af-smittede-indlagte-og-vaccinerede/

Så för mig ser det mycket bra ut och inget man behöver oroa sig över längre!
EOD om pandemi för dagen!
 
BirgitS
P paralun skrev:
Nej det kan jag inte tänka mig!
Vad är det du inte kan tänka dig?
Att det är över 1800 patienter med covid på sjukhusen?
Kolla här: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ undre halvan

Du länkar ju till intensivvårdsregistret och det säger ju inte något alls om andra vårdavdelningar.
Hur det är i Norge och Danmark säger ingenting om hur det ser ut i Sverige.

P paralun skrev:
Så för mig ser det mycket bra ut och inget man behöver oroa sig över längre!
Säg till de stackare som sliter inom sjukvården ändå mer än vanligt för att ens lyckas ge folk en halvdan vård.

Du behöver nog se lite mer av Sverige för du verkar inte riktigt ha förstått hur det är inom sjukvården, skolan, polisen, kollektivtrafik osv. för närvarande.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.