1 014 429 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Vilka olagliga regleringar har regeringen haft svårt att stå emot pga påtryckningar från mörka krafter?D djac skrev:Ja, vi har väl ändå haft den mest rimliga vägen genom detta, i stort, iaf vad jag känner till men även här har ju regeringen haft svårt att stundtals stå emot de mörka krafter som populistiskt skrikit efter hårdare restriktioner och tryckt på för att införa olagliga regleringar. Kårar längs ryggraden när jag tänker på hur vi kunde ha haft det om vi haft en annan regering vid detta tillfället, som saknat integritet och byggt sin makt på populism, hade kunnat gå riktigt illa.
Jag tolkar en del av det du skrev i inlägg #16370 som att du är intresserad av vad politiker tycker om den här saken, åtminstone politikerna i regeringen.D djac skrev:Ja jo, det är ju alltid svagheten med såna här, som man frågar får man svar och jag tror nog man kan välja det utfall man vill ha, nu säger jag inte att denna är åt ena eller andra hållet. Jag är också egentligen ganska ointresserad av vad gemene man tror sig tycka om en sån här sak, eller vad politiker tycker för den delen.
Jag tror inte att molnupiravir är godkänt i Sverige. Finns inte i FASS åtminstone.Ulltand skrev:
Någon som greppat varför Sverige inte har några "meds" medan Norge och Danmark har det?
""Precis som Sverige har bland annat Norge och Danmark direkta avtal med tillverkaren. Sedan mitten av december har danska riskgrupper kunnat få pillret och till Norge kom 8 640 doser innan jul. Norska myndigheten Helsedirektoratet överväger löpande om Lagevrio behöver avändas och har har ännu inte utfärdat en rekommendation.
Men till Sverige har inga volymer anlänt. Inga leveranser kommer skickas innan Lagevrio fått ett officiellt godkännande från EMA, skriver Susanne Bergman, samordnare på Socialstyrelsens läkemedelskansli i ett mejl till DN. Myndigheten vill inte kommentera vilka volymer som ingår i avtal med hänvisning till sekretess.""
[länk]
En sökning på molnupiravir på Läkemedelsverkets webplats bekräftar det.
Därför vore det mycket rimligt att han tycker att det vore bra med effektiva antivirala läkemedel som fungerar bra mot SARS-CoV-2.P paralun skrev:
Det tar dock tid att säkerställa nyframtagna läkemedels effektivitet och säkerhet.
Pifzers Paxlovid har visat sig vara mycket lovande, men jag tror inte att det är godkänt av någon läkemedelsmyndighet än.
Mercks Lagevrio (molnupiravir) tror jag inte är lika effektivt, men ligger närmare godkännande än Paxlovid.
Redigerat:
Det här man kan göra en rejäl undersökning om!Ulltand skrev:
Eftersom antibiotika har en drygt hundraårig historia medan vaccin har en historia som är (minst) dubbelt så lång så ligger det nära till hands att tro att vaccin har räddat fler människor, men möjligheterna att medicinera folk över hela världen har ökat med tiden, samtidigt som världens befolkning har ökat, så jag ser det inte som självklart vilket av de båda läkemedlen som vinner den här tävlingen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
OK, jag försöker förklara en sista gång så ser vi om det går fram, annars ger jag upp.P paralun skrev:
Gisslén säger att vi inte längre (eller inom kort) bör se Covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom.
Han säger också att man har kontroll på pandemin.
Av det drar du slutsatsen att han skulle tacka nej till ett bättre läkemedel? För att sjukdomen inte är samhällsfarlig och man har kontroll?
Med samma resonemang skulle man då tacka nej till bättre mediciner mot HIV, för det är inte heller samhällsfarligt och man har det under kontroll?
Vad sägs om bättre mediciner mot diabetes? Mot olika cancerformer? Mot högt blodtryck? Mot värk? Menar du verkligen på fullt allvar att du tror att han skulle tacka nej till det, eftersom de inte är samhällsfarliga?
Det är det som frågan handlar om, men du säger att han skulle tacka nej, "för vi har redan en bra cocktail i Sverige".
Jag hoppas du nu förstår och inser hur dumt det låter.
För övrigt är det inte någon enstaka som kan bli hjälpt, det kan röra sig om 1000-tals individer. inte samhällskritiskt, men varför inte försöka hjälpa dessa människor ändå?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jodå, EMA har godkänt det: länkP pmd skrev:
Enligt länken har Norge beställt tabletter för 41000 behandlingar. Sverige har inte beställt något än, kanske för att vi har en "bra cocktail" som paralun skriver, men jag är skeptisk...
Var inte detta en Nyhetstråden?
Du började med att kommentera ett inlägg av @Ulltand om en ny antiviral medicin. En typ av medicin som världens läkare önskat sig i 2 år, men du säger att den inte behövs. Den har dessutom en verkningsmekanism som gör att den oberoende av kommande varianter av sars-cov-2-viruset.
Du påstår att Läkareliten säger att medicinen inte behövs. Sen fortsätter du med att fler inte behöver medicineras mot covid för det dör ända så många varje år. Ologiskt och Konstig människosyn.
Du har inte en susning om när och för vilka patienter som de nya antivirala medicinerna är lämpliga.
Sen säger du att du inte vet om vi har över eller underdödlighet och att fler covidsjuka människor inte behöver behandlas för svenska läkare har redan tillräckligt mycket behandlingsmetoder och mediciner så att de inte behöver något mer. Du kan inte bara hänvisa till ett namn. Du får hänvisa till ett uttalade av personen.
Ulltands inlägg angående den nya antivirala mediciner.
Huset gick inte att rädda så vi förhindrade att grannhusen också brann ner.
Behandlingar är snarare väldigt beroende av olika enskilda läkemedel beroende på stadie och vad covid-infektionen ställt till med i olika patienter. Här har vi en medicin som kan förhindra att folk blir svårt sjuka.
Vad tror du läkare tycker om nya behandlingsmöjligheter?
Ska man inte använda nya bra mediciner för det dör så många ändå så vi behöver inte rädda fler?
Nej, hörru @paralun vad tog det åt dig denna fredag?
Det är bra att du litar på sakkunninga professorer, men du bör bara hänvisa till dem om saker du inte förstår.P paralun skrev:
Din tolkning av läkarvetenskapen får du iofs ha on du vill med den passar inte som en nyhet i denna tråden. Med tanke på din kompetens kanske det inte är lämpligt att tolka läkarvetenskapen?P paralun skrev:
Du började med att kommentera ett inlägg av @Ulltand om en ny antiviral medicin. En typ av medicin som världens läkare önskat sig i 2 år, men du säger att den inte behövs. Den har dessutom en verkningsmekanism som gör att den oberoende av kommande varianter av sars-cov-2-viruset.
Du påstår att Läkareliten säger att medicinen inte behövs. Sen fortsätter du med att fler inte behöver medicineras mot covid för det dör ända så många varje år. Ologiskt och Konstig människosyn.
Du har inte en susning om när och för vilka patienter som de nya antivirala medicinerna är lämpliga.
Sen säger du att du inte vet om vi har över eller underdödlighet och att fler covidsjuka människor inte behöver behandlas för svenska läkare har redan tillräckligt mycket behandlingsmetoder och mediciner så att de inte behöver något mer. Du kan inte bara hänvisa till ett namn. Du får hänvisa till ett uttalade av personen.
Ulltands inlägg angående den nya antivirala mediciner.
Någon som greppat varför Sverige inte har några "meds" medan Norge och Danmark har det?
""Precis som Sverige har bland annat Norge och Danmark direkta avtal med tillverkaren. Sedan mitten av december har danska riskgrupper kunnat få pillret och till Norge kom 8 640 doser innan jul. Norska myndigheten Helsedirektoratet överväger löpande om Lagevrio behöver avändas och har har ännu inte utfärdat en rekommendation.
Men till Sverige har inga volymer anlänt. Inga leveranser kommer skickas innan Lagevrio fått ett officiellt godkännande från EMA, skriver Susanne Bergman, samordnare på Socialstyrelsens läkemedelskansli i ett mejl till DN. Myndigheten vill inte kommentera vilka volymer som ingår i avtal med hänvisning till sekretess.""
[länk]
Ungefär som brandkåren har full kontroll över en brand?P paralun skrev:
Huset gick inte att rädda så vi förhindrade att grannhusen också brann ner.
Behandlingar är snarare väldigt beroende av olika enskilda läkemedel beroende på stadie och vad covid-infektionen ställt till med i olika patienter. Här har vi en medicin som kan förhindra att folk blir svårt sjuka.
Vad tror du läkare tycker om nya behandlingsmöjligheter?
Ska man inte använda nya bra mediciner för det dör så många ändå så vi behöver inte rädda fler?
Nej, hörru @paralun vad tog det åt dig denna fredag?
Det har forskats mycket på antivirala mediciner genom åren, men de har aldrig blivit speciellt effektiva.
EMA issues advice on use of Lagevrio (molnupiravir) for the treatment of COVID-19
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-issues-advice-use-lagevrio-molnupiravir-treatment-covid-19
Lagevrio tror jag inte på. Verkningsmekanismen är olämplig för att användas i större skala.
Då tror jag mer på Paxlovid.
COVID-19: EMA recommends conditional marketing authorisation for Paxlovid
https://www.ema.europa.eu/en/news/c...-conditional-marketing-authorisation-paxlovid
Update: Paxlovid is now authorised across the EU. This follows the granting of a conditional marketing authorisation by the European Commission on 28 January 2022.
EMA issues advice on use of Lagevrio (molnupiravir) for the treatment of COVID-19
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-issues-advice-use-lagevrio-molnupiravir-treatment-covid-19
Lagevrio tror jag inte på. Verkningsmekanismen är olämplig för att användas i större skala.
Då tror jag mer på Paxlovid.
COVID-19: EMA recommends conditional marketing authorisation for Paxlovid
https://www.ema.europa.eu/en/news/c...-conditional-marketing-authorisation-paxlovid
Update: Paxlovid is now authorised across the EU. This follows the granting of a conditional marketing authorisation by the European Commission on 28 January 2022.
In reaching its conclusion, the CHMP evaluated data from a study involving patients with COVID-19 showing that treatment with Paxlovid significantly reduced hospitalisations or deaths in patients who have at least one underlying condition putting them at risk of severe COVID-19. The analysis was done in patients who received Paxlovid or placebo (dummy treatment) within 5 days after COVID-19 symptoms began and who did not receive, nor were expected to receive, treatment with antibodies.
Jo men vad jag ifrågasatte var att den svenska läkarkåren mycket väl vet vilka läkemedel som finns och att de säkert överväger om läkemedel X skulle vara bättre, helt övertygad! Det är mycket olyckligt om man i olika fora börjar spekulera om att så inte är fallet.P pmd skrev:Därför vore det mycket rimligt att han tycker att det vore bra med effektiva antivirala läkemedel som fungerar bra mot SARS-CoV-2.
Det tar dock tid att säkerställa nyframtagna läkemedels effektivitet och säkerhet.
Pifzers Paxlovid har visat sig vara mycket lovande, men jag tror inte att det är godkänt av någon läkemedelsmyndighet än.
Mercks Lagevrio (molnupiravir) tror jag inte är lika effektivt, men ligger närmare godkännande än Paxlovid.