optimum
A Abies koreana skrev:
Tror tyvärr att det är någon som skämtar med dig...
Man måste vara helt blind för att missa sådant.

Men tråkigt när man tror att jag sitter och hittar på allt själv. Sedan ett bra tag tillbaka följer jag Dr John Campbell och han har oftast bra saker att presentera. Exempelvis om Omikron och vart det troligen kommer ifrån samt villfarelsen hos vissa att BA.2 är en mutation av BA.1

Men snart kan dess trådar stängas då vi troligen kommer ur pandemin nu till våren och allt blir som det var tidigare.
 
Magnus Gisslen i farten igen, tillsammans med två andra professorer.;)

Professorer: Covid inte längre samhällsfara


"”Överdrivet nitiska smittskyddsåtgärder drabbar väsentliga samhällsfunktioner och riskerar bli mer samhällsfarliga än själva virusepidemin, utan att ha mer än marginell effekt på smittspridningen”, skriver de på DN Debatt."

"”Att fortsätta betrakta covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom får i dagens situation mer negativa än positiva följder”, skriver professorerna på DN Debatt."

https://www.expressen.se/nyheter/professorer-covid-inte--langre-samhallsfara/
https://www.dn.se/debatt/sluta-betrakta-covid-19-som-en-samhallsfarlig-sjukdom/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Magnus Gisslen i farten igen, tillsammans med två andra professorer.;)

Professorer: Covid inte längre samhällsfara


"”Överdrivet nitiska smittskyddsåtgärder drabbar väsentliga samhällsfunktioner och riskerar bli mer samhällsfarliga än själva virusepidemin, utan att ha mer än marginell effekt på smittspridningen”, skriver de på DN Debatt."

"”Att fortsätta betrakta covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom får i dagens situation mer negativa än positiva följder”, skriver professorerna på DN Debatt."

[länk]
[länk]
Ja, vi har väl ändå haft den mest rimliga vägen genom detta, i stort, iaf vad jag känner till men även här har ju regeringen haft svårt att stundtals stå emot de mörka krafter som populistiskt skrikit efter hårdare restriktioner och tryckt på för att införa olagliga regleringar. Kårar längs ryggraden när jag tänker på hur vi kunde ha haft det om vi haft en annan regering vid detta tillfället, som saknat integritet och byggt sin makt på populism, hade kunnat gå riktigt illa.
 
D djac skrev:
Ja, vi har väl ändå haft den mest rimliga vägen genom detta, i stort, iaf vad jag känner till men även här har ju regeringen haft svårt att stundtals stå emot de mörka krafter som populistiskt skrikit efter hårdare restriktioner och tryckt på för att införa olagliga regleringar. Kårar längs ryggraden när jag tänker på hur vi kunde ha haft det om vi haft en annan regering vid detta tillfället, som saknat integritet och byggt sin makt på populism, hade kunnat gå riktigt illa.
Njau, det är väl snarare att man varit mycket dålig att förklara för våra medborgare vad omikron innebär. (det ser vi ju även här i forumet med rena skräckhistorier och mycket stor rädsla för omikron.

Här kan man även avnjuta Magnus Gisslen från TV4-morgon
https://www.tv4play.se/program/nyhe...fara/13744461?playlist=52Wgt5XxjuRP6j4hkDRKpz

Mycket logiskt och klokt, imho!
 
D djac skrev:
Ja, vi har väl ändå haft den mest rimliga vägen genom detta, i stort, iaf vad jag känner till men även här har ju regeringen haft svårt att stundtals stå emot de mörka krafter som populistiskt skrikit efter hårdare restriktioner och tryckt på för att införa olagliga regleringar. Kårar längs ryggraden när jag tänker på hur vi kunde ha haft det om vi haft en annan regering vid detta tillfället, som saknat integritet och byggt sin makt på populism, hade kunnat gå riktigt illa.
Om man ser på Göteborgs universitets undersökningar så verkar nästan inga tycka att det varit för strikta åtgärder i Sverige.

Om politikerna är populister bör de väl göra sånt som är mest populärt, och då har de väl lagt sig på ganska rätt nivå får man väl säga. Majoriteten tycker ju att det varit bra, möjligen kunde man varit lite hårdare speciellt 2021, om man velat vara mer populistiska.

Stapeldiagram som visar svenska folkets åsikter om coronastrategin 2020–2021, kategoriserat som för strikta, lagom och för lätta åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om man ser på Göteborgs universitets undersökningar så verkar nästan inga tycka att det varit för strikta åtgärder i Sverige.

Om politikerna är populister bör de väl göra sånt som är mest populärt, och då har de väl lagt sig på ganska rätt nivå får man väl säga. Majoriteten tycker ju att det varit bra, möjligen kunde man varit lite hårdare om man velat vara mer populistiska.
Jo regeringen är populister utifrån att omikron sammanfaller med att Coronakommisionen skriver på sin slutrapport och då vill man ha ryggen helt fri eftersom man vet att de utgivna rapporterna tydligt pekar ut att vi var mycket dåliga under pandemins inledning.

De tre professorerna's debattinlägg är helt logiskt utifrån deras medicinska kunskaper!
 
D
B b8q skrev:
Om man ser på Göteborgs universitets undersökningar så verkar nästan inga tycka att det varit för strikta åtgärder i Sverige.

Om politikerna är populister bör de väl göra sånt som är mest populärt, och då har de väl lagt sig på ganska rätt nivå får man väl säga. Majoriteten tycker ju att det varit bra, möjligen kunde man varit lite hårdare speciellt 2021, om man velat vara mer populistiska.

[bild]
Ifrågasätter inte denna graf, dock så är det få i den som har en röst, dvs de kampanjar inte i media av olika slag. Regeringen har varit hårt ansatt av olika radikala röster, var och en drivna av sina egna skäl, och jag upplever att de från tid till annan fått ge efter för att inte opinionen ska tippa över, det är kanske det du ser när en del vill ha hårdare tag, 19% vill ju ha mycket hårda tag, om jag läser det rätt.
 
heisiandiishe
P pmd skrev:
Jag tycker inget i det här sammanhanget. Jag undrade bara om det finns några andra mekanismer än antikroppar som kan stärka kroppen.
Vad syftade du alltså på med "många andra jobbiga sjukdomsförlopp"?
Jag gör iof inte anspråk på att ha det svaret och min uppfattning baseras på min samlade erfarenhet som lekman, vilket framgår av mitt inlägg. Men ja, på cellnivå byts ju gamla celler ut mot nya celler hela tiden. Vid vissa sjukdomar förstår jag det som att kroppen ökar angreppet mot dåliga celler för att producera fräscha celler.

Helicobacter pylori, magsårsbakterien är orsak till mycket dåligt men har också fördelar. Givet att man inte får tex magcancer som den kan ge upphov till så kan den även ge positiva effekter för bäraren av bakterien. Så det finns andra saker dom pågår i kroppen utöver att producera antikroppar. Men jag är verkligen inte någon expert och jag skrev inlägget mer på inspiration och med en tanke att kanske någon annan med mer kunskap skulle kunna lägga till något intressant eller utvecklande snarare än rycka ett citat ur sitt sammanhang och ställa fler frågor. Lite så tänkte jag du tänkte på annat sätt. En vanlig dag på ett forum helt enkelt
 
BirgitS
J Jonobe skrev:
Ni får ingen länk, men en nyhet som gått under radarn i media är att samtidigt som tiden för smittfriförklaring förkortades för allmänheten så förkortades den rejält för flertalet patientgrupper, bl.a. vaccinerade som vårdas på sjukhus av annan anledning än covid. Detta kommer innebära att en betydande andel av covid-patienter kommer kunna smittfriförklaras långt tidigare än förut, och i många fall (så är det i mitt landsting i alla fall) rapporteras de då inte längre som covid-patienter även om de är kvar på sjukhus. Så det är rätt troligt att antalet registrerade inlagda med covid på vårdavdelning kommer sjunka påtagligt inom närmsta tiden som en effekt av detta.
Kan förklara varför Region Stockholm igår rapporterade att antalet patienter på akutsjukhusen hade sjunkit från 474 till 443 på en dag, det lät lite för bra för att vara sant eftersom det inte åtföljdes av någon kommentar om förbättrat läge.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Ifrågasätter inte denna graf, dock så är det få i den som har en röst, dvs de kampanjar inte i media av olika slag. Regeringen har varit hårt ansatt av olika radikala röster, var och en drivna av sina egna skäl, och jag upplever att de från tid till annan fått ge efter för att inte opinionen ska tippa över, det är kanske det du ser när en del vill ha hårdare tag, 19% vill ju ha mycket hårda tag, om jag läser det rätt.
Jag tror att när man frågar mitt i en våg som mars-april 2021 så tycker många att det borde ha gjorts mer så att vågen inte hade inträffat men frågar man när det är lugnt som september-oktober 2020 då är det bra.
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att när man frågar mitt i en våg som mars-april 2021 så tycker många att det borde ha gjorts mer så att vågen inte hade inträffat men frågar man när det är lugnt som september-oktober 2020 då är det bra.
Ja jo, det är ju alltid svagheten med såna här, som man frågar får man svar och jag tror nog man kan välja det utfall man vill ha, nu säger jag inte att denna är åt ena eller andra hållet. Jag är också egentligen ganska ointresserad av vad gemene man tror sig tycka om en sån här sak, eller vad politiker tycker för den delen.
 
Någon som greppat varför Sverige inte har några "meds" medan Norge och Danmark har det?

""Precis som Sverige har bland annat Norge och Danmark direkta avtal med tillverkaren. Sedan mitten av december har danska riskgrupper kunnat få pillret och till Norge kom 8 640 doser innan jul. Norska myndigheten Helsedirektoratet överväger löpande om Lagevrio behöver avändas och har har ännu inte utfärdat en rekommendation.

Men till Sverige har inga volymer anlänt. Inga leveranser kommer skickas innan Lagevrio fått ett officiellt godkännande från EMA, skriver Susanne Bergman, samordnare på Socialstyrelsens läkemedelskansli i ett mejl till DN. Myndigheten vill inte kommentera vilka volymer som ingår i avtal med hänvisning till sekretess.""

https://www.dn.se/sverige/darfor-anvands-inte-covidpillret-i-sverige-trots-avtal/
 
Ulltand Ulltand skrev:
Någon som greppat varför Sverige inte har några "meds" medan Norge och Danmark har det?

""Precis som Sverige har bland annat Norge och Danmark direkta avtal med tillverkaren. Sedan mitten av december har danska riskgrupper kunnat få pillret och till Norge kom 8 640 doser innan jul. Norska myndigheten Helsedirektoratet överväger löpande om Lagevrio behöver avändas och har har ännu inte utfärdat en rekommendation.

Men till Sverige har inga volymer anlänt. Inga leveranser kommer skickas innan Lagevrio fått ett officiellt godkännande från EMA, skriver Susanne Bergman, samordnare på Socialstyrelsens läkemedelskansli i ett mejl till DN. Myndigheten vill inte kommentera vilka volymer som ingår i avtal med hänvisning till sekretess.""

[länk]
Som jag uppfattat läget så har man redan ett fungerande "paket" med läkemedel för det mindre antal svårt sjuka det är frågan om inklusive avseevärt kortare vårdtid. Såg att även Pfizers antivirala läkemedel blev godkänt av EMA, har själv sedan ett mycket stort förtroende för svenska läkare ute i stridslinjen att de väljer rätt läkemedel. En enskild läkare kokar ju inte ihop en alldeles egen vårdplan på tex IVA!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Som jag uppfattat läget så har man redan ett fungerande "paket" med läkemedel för det mindre antal svårt sjuka det är frågan om inklusive avseevärt kortare vårdtid. Såg att även Pfizers antivirala läkemedel blev godkänt av EMA, har själv sedan ett mycket stort förtroende för svenska läkare ute i stridslinjen att de väljer rätt läkemedel. En enskild läkare kokar ju inte ihop en alldeles egen vårdplan på tex IVA!
Nej, så är det verkligen inte. De alternativ som finns (Remdesivir och Sotrovimab) är dyra, omständliga att använda, och/eller brist på. En antiviral behandling i tablett/kapselform behövs definitivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.