D
P pmd skrev:
Vilka olagliga regleringar har regeringen haft svårt att stå emot pga påtryckningar från mörka krafter?
Jag skulle gärna sett en ordentlig granskning av de restriktioner som de på äldreboenden utsattes för, i praktiken en inlåsning, inte säker på att det kan göras. Nu skrev jag inte att de fallit för dessa men att de utsatts för sådana attacker via media.
 
D
P pmd skrev:
Jag tolkar en del av det du skrev i inlägg #16370 som att du är intresserad av vad politiker tycker om den här saken, åtminstone politikerna i regeringen.
Nä, egentligen inte, det är inget att tycka om i mina ögon, det finns färdiga vetenskapligt baserade handlingsplaner och då följer man dessa. Skulle man hamna i helt nya områden där vetenskapen aldrig tidigare befunnit sig, osannolikt, så tycker jag att man ändå ska utgå från det man redan vet när man tar ut riktningen, inte det man känner ger mest röster för stunden.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Så nu börjar du med cherry picking också? 2019 kanske är det året som haft lägst dödlighet i modern tid så det är ju fånigt att jämföra med det året. Och åter igen, exceptionellt låg dödlighet 2019 betyder att vi hade ovanligt många äldre o sköra 2020. Ändå stack inte dödligheten ut speciellt mycket 2020.


Under en 20årsperiond så tillhör 2020 de 7 åren med lägst dödlighet.
Just invandrargrupper tillhör ju de som drabbast hårdast av pandemin så ditt resonemang håller inte riktigt.
Jag tycker det är du som kör med russinplockning, du plockar fram det enda sätt att räkna dödlighet som visar att det inte skulle vara ovanligt många 2020. Detta är fakta:
Enligt SCB dog totalt 98 124 personer under 2020, vilket är 9 358 fler personer än 2019, och 5 939 fler än 2018.
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Det är det högsta antalet avlidna under ett år sen 1918.

Så det är i stort sett 6000 fler än ett år då inte ovanligt få dog och även om du då tar med att ovanligt få dog 2019 (vilket till en del kanske kan förklaras av att året innan hade ovanligt många) så är det en oväntad stor ökning. Man kan inte se något sånt året efter andra år med ovanligt få avlidna.

Ett etablerat sätt att mäta överdödlighet är att jämföra de fem föreg. åren.
– Vi valde ett femårsmedelvärde som jämförelse, dels för att antalet dödsfall inte har varierat så mycket de senaste 40 åren trots åldrande och ökande befolkning och dels för att den ökande medellivslängden inte skulle få för stort genomslag.
I en sådan jämförelse blir det tydligt vilket avvikande år 2020 var för Sverige. Totalt dog 7,9 procent fler än medelvärdet av de fem föregående åren. Det är den högsta avvikelse på hundra år. Inte sedan spanska sjukan, då avvikelsen var 32,8 procent, har ”överdödligheten” varit så hög.
https://emanuelkarlsten.se/overdodligheten-i-sverige-2020-den-hogsta-sedan-spanska-sjukan/
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Njau... man kan alttid "nojja sig över saker och ting" men jag själv har då mycket stort förtroende för de tre som modigt steg fram, inkl Magnus Gisslen.(hoppas han får en staty på avenyn)
Frågar samma sak, vad är du rädd för egentligen?
Varför ska jag vara rädd och nojig?
Det verkar vara du som är rädd för att det pågår en pandemi och vad det medför.

Däremot har jag empati med de som insjuknar och avlider, deras anhöriga samt alla de som tvingas slita på sjukhusen för att folk inte fattar vilket helvete de har och inte bryr sig om att underlätta deras arbetssituation.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men eftersom både du och FHM har landat i ett beslut om att INTE vaccienra +5 så efterfrågar jag nu den risk-nytta-balans analysen från dig och FHM.

Ett sådant beslut måste väl rimligen vara väl vetenskapligt underbyggt.
Jag har inte landat i något beslut för jag har inte tillräckliga underlag för det. Men du har ju uppenbarligen landat i ett beslut utan att kunna redovisa faktaunderlaget för det. I stället verkar du tro att du gissar bättre än vad den samlade kunskapen hos myndigheterna i fyra nordiska länder kommer fram till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men vad jag ifrågasatte var att den svenska läkarkåren mycket väl vet vilka läkemedel som finns och att de säkert överväger om läkemedel X skulle vara bättre, helt övertygad! Det är mycket olyckligt om man i olika fora börjar spekulera om att så inte är fallet.
Det är ingen som har ifrågasatt den svenska läkarkåren eller spekulerat om det (mer än möjligen du). Du verkar ju helt ha missförstått Ulltands inlägg om du tror att det handlade om något sånt.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men vad jag ifrågasatte var att den svenska läkarkåren mycket väl vet vilka läkemedel som finns
Varför skulle inte den svenska läkarkåren veta det?
 
P pmd skrev:
Varför skulle inte den svenska läkarkåren veta det?
Givetvist så vet de det.... sen har läkarkåren då Socialstyrelsen som kontrollerar.
Jag vet inte varför vi ska spekulera om läkemedel X?
 
P
D djac skrev:
Jag skulle gärna sett en ordentlig granskning av de restriktioner som de på äldreboenden utsattes för, i praktiken en inlåsning, inte säker på att det kan göras. Nu skrev jag inte att de fallit för dessa men att de utsatts för sådana attacker via media.
Se 16 kap. 10 § socialtjänstlagen (2001:453)
 
P
D djac skrev:
Nä, egentligen inte, det är inget att tycka om i mina ögon, det finns färdiga vetenskapligt baserade handlingsplaner och då följer man dessa. Skulle man hamna i helt nya områden där vetenskapen aldrig tidigare befunnit sig, osannolikt, så tycker jag att man ändå ska utgå från det man redan vet när man tar ut riktningen, inte det man känner ger mest röster för stunden.
Och så har man inte gjort?
 
P
P paralun skrev:
Givetvist så vet de det.... sen har läkarkåren då Socialstyrelsen som kontrollerar.
Varför ifrågasatte du det i så fall?
 
D
P pmd skrev:
Se 16 kap. 10 § socialtjänstlagen (2001:453)
Tack, är inte jurist men vet att man måste läsa mycket förarbeten innan man kan tolka sånt här, bättre de med vana hade gjort det. Rubriken för stycket pekar inte direkt på influensatider dock:
Socialtjänsten i krig m.m.
[K16]9 § Regeringen får meddela särskilda föreskrifter om socialtjänsten enligt denna lag, om riket kommer i krig eller krigsfara eller om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara som riket har befunnit sig i.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Och så har man inte gjort?
Det är väl bara Sverige som till större delen har baserat sin åtgärder på vetenskap, vad jag vet har de flesta länder förlitat sig på någon sorts hybrid mellan politikergissningar och popularitetsmätningar?
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men vad jag ifrågasatte var att den svenska läkarkåren mycket väl vet vilka läkemedel som finns och att de säkert överväger om läkemedel X skulle vara bättre, helt övertygad! Det är mycket olyckligt om man i olika fora börjar spekulera om att så inte är fallet.
Det är bara du som hävdar att svenska läkare inte behöver nya antivirala mediciner för att behandla covid.

Det är lika dumt som att påstå att svenska läkare har tillgång till så många olika sorters penicillin så att någon ny sorts penicillin, som är effektiv mot en bakterie där befintliga penicillin inte är effektiva, inte behövs.

Du ser inte alls några fördelar med att kunna ge en covidsjuk där vaccinet inte fungerat en pillerkur i 5 dagar så att de slipper blir sjuka och kanske räddar några liv.
Om du läser om Paxlovid i mitt inlägg ovan så var det 12 som dog i placebogruppen och 0 (ingen) som dog blad de som fick Pfizers nya antivirala medicin.
Den fungerar dessutom oberoende av varianter av viruset.

Jag tycker det låter fantastiskt. :D

Dags för lite nyheter The Guardian 16 Januari 2022:
How antivirals provide hope to vulnerable Covid patients
The recent decision by regulators to approve the antiviral agent Paxlovid for use in the UK adds a formidable new weapon to the arsenal of treatments for Covid-19. Pfizer says the drug has almost 90% success in preventing severe illness in vulnerable adults if taken soon after infection occurs. Paxlovid is one of a growing repertoire of antiviral medicines – which also includes Merck’s agent molnupiravir – that can be given to people who have contracted the disease. Crucially, antivirals – which disrupt a virus’s ability to replicate inside an infected cell – provide hope that infected vulnerable individuals, including the very elderly and those with compromised immune systems, can be kept out of hospital.
https://www.theguardian.com/world/2...als-provide-hope-to-vulnerable-covid-patients
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J
blackarrow blackarrow skrev:
Det är bara du som hävdar att svenska läkare inte behöver nya antivirala mediciner för att behandla covid.

Det är lika dumt som att påstå att svenska läkare har tillgång till så många olika sorters penicillin så att någon ny sorts penicillin, som är effektiv mot en bakterie där befintliga penicillin inte är effektiva, inte behövs.

Du ser inte alls några fördelar med att kunna ge en covidsjuk där vaccinet inte fungerat en pillerkur i 5 dagar så att de slipper blir sjuka och kanske räddar några liv.
Om du läser om Paxlovid i mitt inlägg ovan så var det 12 som dog i placebogruppen och 0 (ingen) som dog blad de som fick Pfizers nya antivirala medicin.
Den fungerar dessutom oberoende av varianter av viruset.

Jag tycker det låter fantastiskt. :D

Dags för lite nyheter The Guardian 16 Januari 2022:
How antivirals provide hope to vulnerable Covid patients

[länk]
Det är långt ifrån en mirakelmedicin, man ska behandla rätt många för att rädda ett liv. Men det är oavsett ett nödvändigt tillskott i läkemedelsarsenal där det i nuläget inte finns något liknande alternativ att erbjuda. Oavsett vad @paralun påstår.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.