Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men anses vara mer rättvisande, särskilt vid jämförelser mellan länder. På grund av detta:


Vad man anser vara gränsen för speciellt hög varierar nog mellan personer, precis som vad som anses vara exceptionellt låg. Det är normalt allt färre per 1000 avlider för varje år som går eftersom den medicinska vetenskapen går framåt.



När det gäller minskning av andel avlidna från ett år till ett annat så ser det ut att vara en större minskning 2008 än 2019.

Citaten från [länk]
Man kan ju vända och vrida på det som man vill, men dödligheten var inte lägre 2008 än 2019.

Vad minskning och ökning av dödligheten olika år beror på kan man ju roa sig med om man har oändligt med tid över utan att komma fram till annat än olika teorier…

Oavsett, Spanska sjukan för ca 100 år sedan var ofantligt mycket värre ur många perspektiv än covid-19 pandemin, låt oss hoppas att vi slipper något sådant igen.
 
Börjar bli dags för FHM att ta fram några nya scenarier. Den senaste ( 2 veckor sedan) är redan inaktuell då Omicron variant nr 2 tar över när flockimmunitet uppnås av variant nr 1.
Bra i vilket fall att vaccinet tycks ha samma goda skyddseffekt för variant nr 2.

Mer sannolikt imo är att vi har fortsatt hög smittspridning hela februari ut.

"""Beräkningarna i Folkhälsomyndighetens två nya uppdaterade scenarier tyder på en kraftigt ökande spridning av smittan i ytterligare cirka två veckor.

Med en topp i slutet av januari.

– Vi har tagit fram scenarier lite snabbare än tidigare, på grund av väldigt hög smittspridning, säger Anders Tegnell.

Med scenario menar man en bild av en tänkbar utveckling i samhället.

Enligt första scenariot antas antalet nya fall uppgå till omkring 47 000 per dag under smittspridningens topp.

Vaccinationseffekten mot infektion med omikron antas vara 20 respektive 70 procent för två respektive tre doser. ""
 
optimum
P pmd skrev:
Optimist! Viruset är inte utrotat.
Jag skrev pandemin.

Det finns väl ingen som lägger någon större vikt i at diskutera förkylningar vilket detta virus troligen kommer fortsätta som.

Vad jag sett i helgen verkar de flesta anse det är över redan.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Mer sannolikt imo är att vi har fortsatt hög smittspridning hela februari ut.
Eftersom det var rätt hög smittspridning redan för fyra veckor sen och nedgångarna ofta har varit mindre branta än uppgångarna så stämmer det nog överens med vad Fohm och andra tror. Scenarierna ser väl ut att visa att det först är ett lågt antal smittade per dag en bit in i mars.

"– Vi vet att när smittkurvan börjar vända neråt så beror det på att flockimmunitet börjat inträda, eftersom vi inte har några tuffare restriktioner eller nedstängningar som kan vara orsaken.
Exakt när det inträffar kan ingen säga med säkerhet, poängterar Tom Britton, men hans ”bästa gissning” är att det sker om en till två veckor."

"Även Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet, tror att toppen av smittspridningen är maximalt två veckor bort – och att Sverige då har en befolkningsimmunitet som Joakim Dillner hellre vill kalla det."
https://www.dn.se/sverige/experter-vi-ar-nara-flockimmunitet/
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag skrev pandemin.

Det finns väl ingen som lägger någon större vikt i at diskutera förkylningar vilket detta virus troligen kommer fortsätta som.

Vad jag sett i helgen verkar de flesta anse det är över redan.
Ja, det tog längre tid för vissa än för andra.
Det känns nästan som att du slutat läsa Aftonbladet! :rofl:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det var rätt hög smittspridning redan för fyra veckor sen och nedgångarna ofta har varit mindre branta än uppgångarna så stämmer det nog överens med vad Fohm och andra tror. Scenarierna ser väl ut att visa att det först är ett lågt antal smittade per dag en bit in i mars.

"– Vi vet att när smittkurvan börjar vända neråt så beror det på att flockimmunitet börjat inträda, eftersom vi inte har några tuffare restriktioner eller nedstängningar som kan vara orsaken.
Exakt när det inträffar kan ingen säga med säkerhet, poängterar Tom Britton, men hans ”bästa gissning” är att det sker om en till två veckor."

"Även Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet, tror att toppen av smittspridningen är maximalt två veckor bort – och att Sverige då har en befolkningsimmunitet som Joakim Dillner hellre vill kalla det."
[länk]
Jag skulle säga att FHM helt missat omikron 2 i sin prognos.

Det är dock troligt att det går ner kort innan det stiger igen.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga att FHM helt missat omikron 2 i sin prognos.

Det är dock troligt att det går ner kort innan det stiger igen.
Liksom Tom Britton och Joakim Dillner?
Även Ali Mirazimi sa ungefär samma sak häromdagen.

Men annars var väl BA.2 nästan okänd när scenarierna gjordes och man verkar inte veta så mycket nu heller egentligen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Liksom Tom Britton och Joakim Dillner?
Även Ali Mirazimi sa ungefär samma sak häromdagen.

Men annars var väl BA.2 nästan okänd när scenarierna gjordes och man verkar inte veta så mycket nu heller egentligen.
Nej FHM kom ju med uppdaterad prognos för några veckor sedan.

Det är rätt enkelt att förutse omikron 2. Kolla vad som händer i Danmark tex.

Men jag tror FHM hinner ikapp om någon vecka eller så. Dock är det ju inte till någon större nytta för vårdens planering då längre.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej FHM kom ju med uppdaterad prognos för några veckor sedan.

Det är rätt enkelt att förutse omikron 2. Kolla vad som händer i Danmark tex.

Men jag tror FHM hinner ikapp om någon vecka eller så. Dock är det ju inte till någon större nytta för vårdens planering då längre.
Ja, scenarierna publicerades 13 januari, och de utgick från kända data fram till den 6:e, och jag tror inte att man visste så mycket om BA.2 innan dess, knappast några erfarenheter att tala om från Danmark då.

Vården bryr sig nog inte så mycket om en topp förskjuts lite framåt i tiden, varar längre etc. utan det viktiga är väl snarare hur stor toppen kan tänkas bli och hur fort det förväntas öka som mest. Sen får ju vården uppdateringar varje vecka.
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/ Inläggningar på sjukhus
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Jag skrev pandemin.
Epidemin i Sverige kan eventuellt vara över till våren, men pandemin lär nog fortsätta.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Tvärtom, så var dödligheten inte anmärkningsvärt hög 2020.
Jag ignorerar för tillfället hur man bäst räkna ut dödlighet och överdödlighet, men funderar på om det finns någon uppskattning av hur många som skulle ha dött pga SARS-CoV-2 om vi hade struntat i att skydda oss mot det.
Det går förstås inte att få fram en speciellt säker siffra på det, men den skulle ge ett bättre mått på hur Sverige har hanterat pandemin än att räkna antalet som har dött.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag ignorerar för tillfället hur man bäst räkna ut dödlighet och överdödlighet, men funderar på om det finns någon uppskattning av hur många som skulle ha dött pga SARS-CoV-2 om vi hade struntat i att skydda oss mot det.
Det går förstås inte att få fram en speciellt säker siffra på det, men den skulle ge ett bättre mått på hur Sverige har hanterat pandemin än att räkna antalet som har dött.
Det vi ska ta med oss för framtiden skriver Coronakommisionen på just nu, de har gett ut två rapporter och skriver på sluttrapporten just nu. (som det varit stor debatt om angående tillgång till dokument)
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/10/sou-202189/
Vad man redan slaget fast är att situationen inom äldreomsorgen samt beredskap var mycket dålig.
https://coronakommissionen.com/
 
Fairlane
P pmd skrev:
Jag ignorerar för tillfället hur man bäst räkna ut dödlighet och överdödlighet, men funderar på om det finns någon uppskattning av hur många som skulle ha dött pga SARS-CoV-2 om vi hade struntat i att skydda oss mot det.
Det går förstås inte att få fram en speciellt säker siffra på det, men den skulle ge ett bättre mått på hur Sverige har hanterat pandemin än att räkna antalet som har dött.
Ja, det blir lite märkligt om man tänker:
* Vi har haft många restriktioner som att folk arbetat hemifrån, inte rest, inte träffat nära och kära, så vi har hållit nere dödstalen.
* Dödstalen har inte varit höga alls, alltså är sjukdomen inte och har inte varit problem
* Vi hade inte behövt några restriktioner eftersom så få har dött
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau... man kan alttid "nojja sig över saker och ting" men jag själv har då mycket stort förtroende för de tre som modigt steg fram, inkl Magnus Gisslen.(hoppas han får en staty på avenyn)
Frågar samma sak, vad är du rädd för egentligen?
Wow att kultförklara en person på detta sättet som du gjort med Gisslen är, vem tror du att han är? Skulle vara skoj om han om nån vecka skulle komma med en annan åsikt som motsätter sig din om du skulle hålla med han och önska att han får en staty.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, scenarierna publicerades 13 januari, och de utgick från kända data fram till den 6:e, och jag tror inte att man visste så mycket om BA.2 innan dess, knappast några erfarenheter att tala om från Danmark då.

Vården bryr sig nog inte så mycket om en topp förskjuts lite framåt i tiden, varar längre etc. utan det viktiga är väl snarare hur stor toppen kan tänkas bli och hur fort det förväntas öka som mest. Sen får ju vården uppdateringar varje vecka.
[länk] Inläggningar på sjukhus

Så klart vet vi vad som händer i Danmark i realtid. Dessutom sekvenserar dom bra och är rätt lika oss i vaccinationsgrad etc.


Frågan man måste ställa sig är varför FHM inte tror att vi får en liknande kurva pga Omicron 2. Den 20 januari var över hälften av fallen i Danmark Omicron 2. Man ser en liten platå i skiftet mellan omicron 1 och omcron 2.

Veckosnittet i Danmark är ca 45.000 per dag vilket översatt till oss är ca 90.000 smittade per dag. Det är lång över FHM prognos med den effektivitet som gäller för vaccinerade med 2 resp 3 doser.


Graf som visar antalet nya COVID-19 fall och 7-dagars genomsnitt i Danmark över tid med en kraftig ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf som visar antalet nya COVID-19 fall per dag i Danmark med en uppåtgående trend i januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.