1 014 102 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Menar du att man skulle ha låtit bli att vaccinera medelålders för att i stället vaccinera barn under 12 år?Ulltand skrev:
Det har ju varit antingen eller.
Det är ju längre fram som det skulle kunna vara möjligt att vaccinera 5-11 år och inte under december och januari.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Vad bra att du inser att följande är felaktigtP paralun skrev:
P paralun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Men vad är det dessa tre herrar har sagt?P paralun skrev:
Har de sagt att vi inte längre bra kalla Covid-19 samhällskritisk och att vi kan lätta restriktionerna eller har de sagt "den där medicinen behöver vi inte för vi har bättre grejer"?
Hur var det nu igen. Är det många barn som intensivvårdas WW pga vaccin?P paralun skrev:
Karolinska utökar intensivårdsplatser på barn.
https://www.dn.se/sverige/karolinska-utokar-intensivvardsplatser-for-att-klara-covid-vard-av-barn/
Ålderssammanställningen lär inte ändras drastiskt. Om den ändras över tiden så är det som sagt fler äldre och sköra på senare år än tidigare. Speciellt som dödligheten var exceptionellt låg 2019. Ändå var dödligheten inte speciellt hög 2020.BirgitS skrev:
Jag vet att det inte passar de som gärna vill ha det till att överdödligheten varit betydande.
Eftersom dödlighetnivåerna inte bekräftar att det kan ha varit någon speciell överdödlighet så kan det inte ha varit det.
Eller menar du att SCB döljer dödstal? Det känns väldigt osannolikt. Eller är det oregistrerade illegala invandrare som dött?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Noterade du detta?Ulltand skrev:
https://www.dn.se/sverige/karolinska-utokar-intensivvardsplatser-for-att-klara-covid-vard-av-barn/
Så dels är de flesta inte ens 5 år och dels har de en riskfaktor så att de hade kunnat vara vaccinerade om de hade fyllt 5 år.
Dvs. även en rekommendation om vaccinering av 5-11 år hade inte hjälpt de flesta av barnen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Nej, det blir fler yngre och medelålders när invandringen är hög.Nissens skrev:
Ålderssammanställningen lär inte ändras drastiskt. Om den ändras över tiden så är det som sagt fler äldre och sköra på senare år än tidigare. Speciellt som dödligheten var exceptionellt låg 2019. Ändå var dödligheten inte speciellt hög 2020.
Jag vet att det inte passar de som gärna vill ha det till att överdödligheten varit betydande.
Eftersom dödlighetnivåerna inte bekräftar att det kan ha varit någon speciell överdödlighet så kan det inte ha varit det.
Eller menar du att SCB döljer dödstal? Det känns väldigt osannolikt. Eller är det oregistrerade illegala invandrare som dött?
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
https://emanuelkarlsten.se/overdodligheten-i-sverige-2020-den-hogsta-sedan-spanska-sjukan/
BirgitS skrev:
Du låter som FHM. "Om inte munskydd kan stoppa pandemin är det ingen ide att rekommendera dem."
Att begränsa skadeverkningarna är av pandemin innebär många olika åtgärder.
Ingen åtgärd i sig sätter stopp eller räddar alla. Men det är många bäckar små gör helheten.
Det är inte OK för tjänstemän som anses "failat" med vaccinering och svininfluensan att nu göra tvärt emot för att skydda sin egen rygg.
Dessa tre herrar har sagt att att nuvarande pandemi är helt hanterbart och att alla restriktioner är helt meningslosa med nuvarande restriktioner.Fairlane skrev:
Sen exakt vad vi använder för "cocktail" för ett mindre antal svårt sjuka vet inte jag.
Så jag vet inte vad vi egentligen diskuterar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Du har ju fortfarande inte presenterat en risk-nytta-balans som visar att vaccinering av 5-11 år är bättre så du verkar ju inte ha några fakta bakom din åsikt. Medan det är sånt som t.ex. Barnläkarföreningen kan göra.Ulltand skrev:
Du låter som FHM. "Om inte munskydd kan stoppa pandemin är det ingen ide att rekommendera dem."
Att begränsa skadeverkningarna är av pandemin innebär många olika åtgärder.
Ingen åtgärd i sig sätter stopp eller räddar alla. Men det är många bäckar små gör helheten.
Det är inte OK för tjänstemän som anses "failat" med vaccinering och svininfluensan att nu göra tvärt emot för att skydda sin egen rygg.
Norge, Danmark och Finland kom ju inte heller fram till att det var bättre att vaccinera 5-11 år än att låta bli, alltså för dem själva, så det verkar inte särskilt vettigt att klaga på Fohm som kommer fram till samma sak.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Hanterbart är ju verkligen inte samma sak som att nya läkemedel inte kan rädda liv.P paralun skrev:
De äldre som insjuknar nu och löper risk att avlida får just ingenting därför att det inte finns något lämpligt att ge dem.