Ulltand Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
Hur många barn 5-11 år har fått MIS-C?
Hur många av dem har fått postcovid?



Många frågor är det....

Karolinska utökar intensivårdsplatser på barn.


[länk]
Utmärkt att de utökar resurserna!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Många frågor är det....

Karolinska utökar intensivårdsplatser på barn.

[länk]
Menar du att man skulle ha låtit bli att vaccinera medelålders för att i stället vaccinera barn under 12 år?
Det har ju varit antingen eller.

Det är ju längre fram som det skulle kunna vara möjligt att vaccinera 5-11 år och inte under december och januari.
 
P paralun skrev:
Utmärkt att de utökar resurserna!
Verkligen men det hade man ju behövt i mindre skala om man gjort som många andra länder och vaccinerat från +5.

Sedan hjälper ju inte IVA mot långtidscovid som kommer att förströra en del ungas liv.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo en det viktiga är ju att vi har ju inga dumskallar i "stridslinjen" , de ser ju med egna ögat hur patienter reagerar på en vissa behandling.
Vad bra att du inser att följande är felaktigt
P paralun skrev:
Som jag uppfattat läget så har man redan ett fungerande "paket" med läkemedel för det mindre antal svårt sjuka det är frågan om inklusive avseevärt kortare vårdtid.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Verkligen men det hade man ju behövt i mindre skala om man gjort som många andra länder och vaccinerat från +5.

Sedan hjälper ju inte IVA mot långtidscovid som kommer att förströra en del ungas liv.
Nej jag tror inte det är så klokt att vaccinera 5-12 åringar pga "nojja".imho
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att du inser att följande är felaktigt
Ingen aning?
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jag har ingen som helst medicinsk kompetens man jag litar då helt på Gisslens trygga påståenden och kompetens.
Sen har då Gisslen medhåll från två andra klart sakkunniga professorer dvs Bjorkman/Ludvigson( även de i gurus)
Thats it!
Men vad är det dessa tre herrar har sagt?
Har de sagt att vi inte längre bra kalla Covid-19 samhällskritisk och att vi kan lätta restriktionerna eller har de sagt "den där medicinen behöver vi inte för vi har bättre grejer"?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men rätt ointressant när överdödligheten var större i alla fall. Den graf du brukar klistra in tar inte hänsyn till befolkningsstrukturen (ålderssammansättning) t.ex.
Överdödligheten i Sverige 2020 – den högsta sedan spanska sjukan
[länk]
Ålderssammanställningen lär inte ändras drastiskt. Om den ändras över tiden så är det som sagt fler äldre och sköra på senare år än tidigare. Speciellt som dödligheten var exceptionellt låg 2019. Ändå var dödligheten inte speciellt hög 2020.

Jag vet att det inte passar de som gärna vill ha det till att överdödligheten varit betydande.

Eftersom dödlighetnivåerna inte bekräftar att det kan ha varit någon speciell överdödlighet så kan det inte ha varit det.

Eller menar du att SCB döljer dödstal? Det känns väldigt osannolikt. Eller är det oregistrerade illegala invandrare som dött?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Verkligen men det hade man ju behövt i mindre skala om man gjort som många andra länder och vaccinerat från +5.

Sedan hjälper ju inte IVA mot långtidscovid som kommer att förströra en del ungas liv.
Noterade du detta?
Värst drabbade är för tidigt födda barn som i dag är upp till ett par år gamla.
– Det vi ser är att alla de här barnen har någon form av bakgrundssjukdom.
https://www.dn.se/sverige/karolinska-utokar-intensivvardsplatser-for-att-klara-covid-vard-av-barn/
Så dels är de flesta inte ens 5 år och dels har de en riskfaktor så att de hade kunnat vara vaccinerade om de hade fyllt 5 år.

Dvs. även en rekommendation om vaccinering av 5-11 år hade inte hjälpt de flesta av barnen.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ålderssammanställningen lär inte ändras drastiskt. Om den ändras över tiden så är det som sagt fler äldre och sköra på senare år än tidigare. Speciellt som dödligheten var exceptionellt låg 2019. Ändå var dödligheten inte speciellt hög 2020.

Jag vet att det inte passar de som gärna vill ha det till att överdödligheten varit betydande.

Eftersom dödlighetnivåerna inte bekräftar att det kan ha varit någon speciell överdödlighet så kan det inte ha varit det.

Eller menar du att SCB döljer dödstal? Det känns väldigt osannolikt. Eller är det oregistrerade illegala invandrare som dött?
Nej, det blir fler yngre och medelålders när invandringen är hög.

Enligt SCB dog totalt 98 124 personer under 2020, vilket är 9 358 fler personer än 2019, och 5 939 fler än 2018.
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
I en sådan jämförelse blir det tydligt vilket avvikande år 2020 var för Sverige. Totalt dog 7,9 procent fler än medelvärdet av de fem föregående åren. Det är den högsta avvikelse på hundra år. Inte sedan spanska sjukan, då avvikelsen var 32,8 procent, har ”överdödligheten” varit så hög.
https://emanuelkarlsten.se/overdodligheten-i-sverige-2020-den-hogsta-sedan-spanska-sjukan/
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Noterade du detta?
[länk]
Så dels är de flesta inte ens 5 år och dels har de en riskfaktor så att de hade kunnat vara vaccinerade om de hade fyllt 5 år.

Dvs. även en rekommendation om vaccinering av 5-11 år hade inte hjälpt de flesta av barnen.

Du låter som FHM. "Om inte munskydd kan stoppa pandemin är det ingen ide att rekommendera dem."

Att begränsa skadeverkningarna är av pandemin innebär många olika åtgärder.

Ingen åtgärd i sig sätter stopp eller räddar alla. Men det är många bäckar små gör helheten.

Det är inte OK för tjänstemän som anses "failat" med vaccinering och svininfluensan att nu göra tvärt emot för att skydda sin egen rygg.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men vad är det dessa tre herrar har sagt?
Har de sagt att vi inte längre bra kalla Covid-19 samhällskritisk och att vi kan lätta restriktionerna eller har de sagt "den där medicinen behöver vi inte för vi har bättre grejer"?
Dessa tre herrar har sagt att att nuvarande pandemi är helt hanterbart och att alla restriktioner är helt meningslosa med nuvarande restriktioner.
Sen exakt vad vi använder för "cocktail" för ett mindre antal svårt sjuka vet inte jag.
Så jag vet inte vad vi egentligen diskuterar?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du låter som FHM. "Om inte munskydd kan stoppa pandemin är det ingen ide att rekommendera dem."

Att begränsa skadeverkningarna är av pandemin innebär många olika åtgärder.

Ingen åtgärd i sig sätter stopp eller räddar alla. Men det är många bäckar små gör helheten.

Det är inte OK för tjänstemän som anses "failat" med vaccinering och svininfluensan att nu göra tvärt emot för att skydda sin egen rygg.
Du har ju fortfarande inte presenterat en risk-nytta-balans som visar att vaccinering av 5-11 år är bättre så du verkar ju inte ha några fakta bakom din åsikt. Medan det är sånt som t.ex. Barnläkarföreningen kan göra.

Norge, Danmark och Finland kom ju inte heller fram till att det var bättre att vaccinera 5-11 år än att låta bli, alltså för dem själva, så det verkar inte särskilt vettigt att klaga på Fohm som kommer fram till samma sak.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Dessa tre herrar har sagt att att nuvarande pandemi är helt hanterbart och att alla restriktioner är helt meningslosa med nuvarande restriktioner.
Sen exakt vad vi använder för "cocktail" för ett mindre antal svårt sjuka vet inte jag.
Så jag vet inte vad vi egentligen diskuterar?
Hanterbart är ju verkligen inte samma sak som att nya läkemedel inte kan rädda liv.

De äldre som insjuknar nu och löper risk att avlida får just ingenting därför att det inte finns något lämpligt att ge dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.