BirgitS BirgitS skrev:
Nja, eftersom det är exponentiellt så gör en liten förändring i R-talet rätt stort utslag med hur många som insjuknar några veckor senare.
Men vi är ju redan högt upp på den expotentiella kurvan....
Om vi tar de 15 största städerna i Sverige så är det en stor Tsunamivåg av smitta.
1.30 in i klippet har du Gisslen som föklarar samma sak flera gånger!
https://www.tv4play.se/program/efte...nya-karantänsregler-rimlig-avvägning/13743108

BirgitS
P paralun skrev:
Men vi är ju redan högt upp på den expotentiella kurvan....
Det vet man inte förrän efteråt.

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Helt borttagna restriktioner skulle med stor sannolikhet öka exponentialfaktorn och R-talet.
Du vet att smittspridningen inte kan öka exponentiellt hoppas jag?

harry73 harry73 skrev:
Du vet att smittspridningen inte kan öka exponentiellt hoppas jag?
Nja. Det beror väl på vilken exponent man har, och under hur lång tid man räknar med, samt om folk kan återsmittas? :p

Det är inte riskornen på schackbrädet vi talar om.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riskornen_på_schackbrädet

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Gudskomplex?
Nä, Jarring-komplex.;)

P
D djac skrev:
Diskussionen här, mediabilden, regionpolitikernas propagandemaskiner går på högvarv och även här köps ju sagan med hull och hår.
Du har nog sett annat än jag. Här diskuteras sällan annat än dagens covidproblem (förutom när du tar upp den dåligt organiserade sjukvården, som den förvisso är). Media och regionernas propaganda missar jag lyckligtvis genom att inte läsa dem.

Så min fråga i inlägg #15934 med anledning av din svepande formulering i inlägg #15871 behöver besvaras lite mer konkret.

Redigerat:
P
P paralun skrev:
Men vad gör det? En Omikron-infektion är en medicinskt lindrig infektion! Äntligen ser vi ett slut!
Jag tycker att det är beklämmande att så många inte kan hålla sig i skinnet ett litet tag till så att sjukvården inte behöver kollapsa innan den här vågen är över. Tänk lite på era medmänniskor istället för på er själva.

• Gilla
  • Älska
tergo och 3 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men du vet att vården gick på knäna redan innan covid? Det är allså inte covid som är huvudproblemet. Även om det såklart inte gör saken bättre.
Nej, det gör självklart saken sämre. Det bör vi alla tänka på.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Nog annorlunda var du bor. Men innanförtullarna var det kaos alla 3 tillfällena, men värst med dos 3. Jag fick inte tid innanförtullarna förrens 30 jan. Kanske kan boka om, men får vara. Jag har 2 doser + haft covid och antaligen även omikron så jag har nog bra skydd
Flytta till Uppsala län. Där fick man förbokade tider för dos 1 och 2.
För tredje dosen var det inte riktigt lika välorganiserat, men inte helt uselt.

P
D djac skrev:
Om man verkligen tänker på de som arbetar i vården så ska man rikta sin energi mot de ansvariga där, inte mot patienterna, imorgon är pandemin över men den pissiga arbetssituationen är kvar.
Vem har riktat sin "energi" mot patienterna?

P
P paralun skrev:
Kurvan är ju redan tillplattad eftersom omikron är medicinskt lindrig för fullvaccinerade.
Glöm inte att ovaccinerade belastar sjukvården också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen angående inlagda så debatteras det då friskt bland de lärde, dubbla diagnoser och att man redan innan pandemin skurit för hårt i akutsjukvården, men det här klarar vi med riktiga ledare som kan uppmuntra sin personal (utan att tänka på budgeten eller sin egen personliga bonus)
Tror du att uppmuntran går att belastningen blir mindre? Har det inte framgått flera gånger i den här tråden att en patient med "dubbla diagnoser" är en extra belastning på sjukvården?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Men man kan ju räkna ut med ärslet att vänsterpolitiker kommer använda detta som argument att sjukvården fubgerar och det är covid som är boven
Det kanske de kommer att göra men det är fullständigt irrelevant i det läge vi har nu.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Landstinget byter planhalva varannan gång ungefär. Det måste till ändring på rikstäckande nivå. En äkta privat lösning inte den halvdana privata model vi har nu.
Hoppas inte för mycket på en stor förändring oavsett om vi får socialdemokratiska socialdemokratiska regeringar eller borgerliga socialdemokratiska regeringar. Det råder ingen stor oenighet i rikspolitiken om den offentliga sjukvården. Trenden går mot offentligt finansierad sjukvård i hela världen. Att minska på den till förmån för privata sjukförsäkringar kan du glömma.
Det som eventuellt skiljer lite här och där är huruvida sjukvården ska fortsätta att vara en lokal angelägenhet eller om staten ska ta över.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
I höst eller nästa år har vi en ny variant. Hur länge ska det få fortgå?
Så länge det behövs. Du kan, som sagt, beställa hem ostron och champagne istället för att gå på krogen. Det är väl en ganska liten uppoffring?
Vi berövar en hel generation på sin ungdom
Hellre det än att beröva människor livet i onödan, eller att åstadkomma att sjukvården kollapsar.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.