BirgitS
P paralun skrev:
Nej poängen som han återkommer till tre gånger år att med den enorma smittan som råder så spelar restriktioner en mindre roll, det finns ju sedan ett flertal intervjuer med honom om detta faktum.
Så jag är ganska säker på att man skulle kunna ta bort det mesta eftersom det är mer ett "spel för galleriet".
Nej, Gisslen sa att vissa restriktioner inte spelade så stor roll och han sa igår att de nya karantänsreglerna (som ju är en restriktion) verkar vara väl avvägda. Han anser alltså inte alls att det flesta restriktioner ska bort.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Ett generellt vaccin har vi då köpt oss tid att ta fram och det kan vi tacka omikron för.
Så vitt jag vet finns det inga planer på något sånt vaccin. Jag har inte sett något annat än att vaccin mot varianter kommer i framtiden och jag förstår inte ens hur ett generellt vaccin skulle kunna fungera, på samma sätt som det inte finns generella influensavaccin utan de är mot fyra varianter av influensavirus.

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och många vaccinerade får inte ens symptom.
Och andra är rejält sjuka i en vecka, en del behöver sjukhusvård en del behöver IVA-vård och en del avlider fast de är vaccinerade med 3 doser.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, verkligen inte. Som de just rapporterat från Danmark:
[länk]

36 % minskning är inte mycket när delta innebar större risk för sjukhusvård än alfa och alfa innebar mer än 50 % högre risk för sjukhusvård än varianterna under 2020.

För närvarande skrivs det in ung. 11 patienter/dag på IVA och dessa har nästan alltid smittats sen omikron blev nästan allenarådande (lite drygt två veckor från smittotillfälle till IVA gäller nästan jämnt). Antalet som avlider har snarare ökat än minskat sen omikron kom med i bilden.
Hur många av dem är vaccinerade med 2 doser?

BirgitS BirgitS skrev:
Och andra är rejält sjuka i en vecka, en del behöver sjukhusvård en del behöver IVA-vård och en del avlider fast de är vaccinerade med 3 doser.
Hur många behöver vård trots 2 doser? Hur många dör med 3 doser? Klart folk dör. Men är det någon promille så får man leva med det. Folk dör av vanlig säsongsinfluensa

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Antalet som avlider har snarare ökat än minskat sen omikron kom med i bilden.
Men där handlar det om avlider MED covid, inte avlider PGA covid. Sedan avlider man med covid om man hade ett positivt test för 30 dagar sedan, och då var delta fortfarande dominerande.
Så det är inte enbart omikron bland dödsfallen, och desto större andel av befolkningen har covid, desto större andel av dödsfallen är med covid (utan att covid behöver vara dödsorsaken)

BirgitS
Hur många av dem är vaccinerade med 2 doser?
Hur det är i Danmark vet jag inte men i Sverige och IVA gäller:

Av de som skrevs in på IVA i Sverige vecka 1 hade kring 40 % fått minst 2 doser.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...19/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka1.pdf
Motsvarande för v. 2 kommer senare idag.

Sen årsskiftet har minst 25 % fått minst 2 doser enligt intensivvårdsregistret (13 % okänd vaccinstatus).
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Men där handlar det om avlider MED covid, inte avlider PGA covid. Sedan avlider man med covid om man hade ett positivt test för 30 dagar sedan, och då var delta fortfarande dominerande.
Så det är inte enbart omikron bland dödsfallen, och desto större andel av befolkningen har covid, desto större andel av dödsfallen är med covid (utan att covid behöver vara dödsorsaken)
Hur det förhåller sig med avlidna av covid får vi se om några veckor. Många dör av covid drygt 2 veckor efter infektionstillfället.

Kom ihåg att så länge det var delta så var det mycket mindre risk att ens bli sjuk efter vaccinering än det är nu med delta.

P paralun skrev:
Angående Danmark så ser det ut så här (artikeln från idag)
[länk]

Norge liknande och jag kan inte på något sätt se att vi skulle vara klenare eller ha någon svensk gen som skulle kunna få utvecklingen att avvika från våra grannar.
Något fel är det allt på svenska gener, bara titta på valresultatet 2018 :crysmile:

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Angående Danmark så ser det ut så här (artikeln från idag)
[länk]

Norge liknande och jag kan inte på något sätt se att vi skulle vara klenare eller ha någon svensk gen som skulle kunna få utvecklingen att avvika från våra grannar.
Vi är kanske det eftersom Sverige har fler på sjukhusen än vad Danmark har och mycket fler än vad Norge har.
Eller så har de haft fler restriktioner så att de har varit bättre på att platta till kurvan?
Eller så beror det på att de har mycket bättre vaccinationstäckning?
Graf som visar antalet COVID-19 patienter på sjukhus per miljon i Sverige, Danmark och Norge över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS BirgitS skrev:
Vi är kanske det eftersom Sverige har fler på sjukhusen än vad Danmark har och mycket fler än vad Norge har.
Eller så har de haft fler restriktioner så att de har varit bättre på att platta till kurvan?
Eller så beror det på att de har mycket bättre vaccinationstäckning?
Jo det kan ju vara så att Sverige nedrustade sina akutsjukhus redan innan pandemin men jag är säker på att vi klarar det här. Coronakommisionen kommer säkert att studera det här om de får tillgång till all fakta.

Nyckeltalen för Danmark:
https://jyllands-posten.dk/indland/...antallet-af-smittede-indlagte-og-vaccinerede/

Nyckeltal för Norge:
https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_content=norway

Ser klart lovande ut!;)

Något fel är det allt på svenska gener, bara titta på valresultatet 2018 :crysmile:
Nej det kan jag inte tänka mig mer än att vi har en regering och Fohm som försöker dölja sanningar!;)

BirgitS
P paralun skrev:
Jo det kan ju vara så att Sverige nedrustade sina akutsjukhus redan innan pandemin men jag är säker på att vi klarar det här. Coronakommisionen kommer säkert att studera det här om de får tillgång till all fakta.
Förstår inte hur det skulle påverka antalet som ligger på antalet på svenska sjukhus jämfört med Danmark och Norge. Det skulle väl snarare leda till att man inför hårdare gränser för att få läggas in och därmed att det är färre inskrivna.

Först fanns det inga anteckningar som kund lämnas ut men nu finns dom tydligen och när trycket blev tillräckligt sort lämnas de till sist ut. Är det inte lika bra att bara lägga ner offentlighetsprincipen när ambitionen ändå alltid tycka vara att runda den?

""Regeringen har fått hård kritik för att inte lämna ut de handlingar som Coronakommissionen krävt att få se.

Nu har regeringen fått backa och ger kommissionen tillgång till ”sammanställningar” om vad som skett på de hundratals möten som hållits i en särskild krisgrupp med statssekreterare.

Privata mötesanteckningar, som enskilda tjänstemän gjort, har fortsatt inte lämnats över. "" Expresses

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.