BirgitS
P paralun skrev:
Om du har tid så kommer intervjun efter ca 3 minuter med Gisslen.
Han återkommer då flera gånger till att smittspridningen nu är mycket stor och att åtgärder spelar mindre roll.
[länk]
Gisslen är med på SVT:s eftersnack efter dagens presskonferens och där säger han att reglerna gällande karantän nu är väl avvägda.
Visas för närvarande på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset 1.24 in i programmet. Finns på SVT Play också.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur många är sjuka i omikron kontra hur många som tvingas vara hemma pga karantän?
Du vet om att det är stor risk att de som är i familjekarantän är smittsamma antar jag och då får ju verksamheten tänka efter om de föredrar att en person är i karantän idag än att den personen jobbar och smittar t.ex. 5 andra som då är sjuka nästa vecka. Sen ska man väl inte blanda ihop råd och restriktioner med tvång.

BirgitS
P paralun skrev:
Men bäste BirgitS... det spelar en mycket liten roll om natklubbar är stängda eller ej just nu.
Du måste ta in siffrorna, sannolikt ca 100000/dygn och du vet mycket väl hur man använder R-talet och en expoteniell kurva för smittspridning, omikron kan inte stoppas. En lockdown skulle göra det men det tror jag ingen i Sverige är intresserad av eftersom omikron är en medicinskt lindrig infektion för fullvaccinerade.
Helt borttagna restriktioner skulle med stor sannolikhet öka exponentialfaktorn och R-talet. Om många personer är i karantän och därmed inte smittar någon innan de får symtom så håller det nere R-talet eftersom det just innebär det genomsnittliga antalet som en person smittar. Om i stället en massa smittsamma människor är på nattklubbar och smittar 100 personer var så ökar R-talet.

Jag har inte föreslagit att omikron ska stoppas utan just att begränsa R-talet så att det inte går så fort.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet om att det är stor risk att de som är i familjekarantän är smittsamma antar jag och då får ju verksamheten tänka efter om de föredrar att en person är i karantän idag än att den personen jobbar och smittar t.ex. 5 andra som då är sjuka nästa vecka. Sen ska man väl inte blanda ihop råd och restriktioner med tvång.
BirgitS BirgitS skrev:
Helt borttagna restriktioner skulle med stor sannolikhet öka exponentialfaktorn och R-talet. Om många personer är i karantän och därmed inte smittar någon innan de får symtom så håller det nere R-talet eftersom det just innebär det genomsnittliga antalet som en person smittar. Om i stället en massa smittsamma människor är på nattklubbar och smittar 100 personer var så ökar R-talet.

Jag har inte föreslagit att omikron ska stoppas utan just att begränsa R-talet så att det inte går så fort.
De flesta som får omikron får inte ens symptom så de är smittspridare utan att ens veta om det.

BirgitS
De flesta som får omikron får inte ens symptom så de är smittspridare utan att ens veta om det.
Det är väl i och för sig tveksamt om det verkligen är de flesta. Men för just det sceneriet har det ju varit bra med 7 dagars familjekarantän eftersom det täcker in den mest smittsamma fasen för de som blir smittade av en familjemedlem med symtom.

Det tror jag faktiskt är en "skröna".... däremot är det troligen många som struntar i milda symptom som att vara lite snorig och sporadisk hosta.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl i och för sig tveksamt om det verkligen är de flesta. Men för just det sceneriet har det ju varit bra med 7 dagars familjekarantän eftersom det täcker in den mest smittsamma fasen för de som blir smittade av en familjemedlem med symtom.
Förutom den lilla detaljen att det är en väldigt stor kostnad med ganska liten vinst. Då omikron ändå sprids som en löpeld. Aja. Vi behöver inte älta mer. Jag kommer tillbaka in i tråden i höst när det är dags för ny variant och ny cirkus.

P paralun skrev:
Det tror jag faktiskt är en "skröna".... däremot är det troligen många som struntar i milda symptom som att vara lite snorig och sporadisk hosta.
Är du vaccinerade så är det inget ovanligt.

BirgitS BirgitS skrev:

Det spelar mindre roll när vi redan är upp i för oss cirkus 100000 smittade/dygn.
Om varje smitter 1,4 eller 1,7 spelar liten roll.
Dags för Tom Britton att räkna;)

Fairlane
Att vi alla kommer få Omikron är högst troligt, men att restriktioner inte påverkar takten har jag svårt att tro.

Tack vara restriktioner så är vårt kontor stängt och alla arbetar hemifrån. Även vi kommer såklart bli smittade men kanske det dröjer lite längre. Förr eller senare måste vi såklart också lämna hemmet, men om det tar två veckor extra så kanske det ändå hjälper.

Sen kan man såklart tycka att det spelar mindre roll för oss som kan arbeta hemma, men det innebär mindre trängsel i kollektivtrafiken etc.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Jag hörde ett inslag på radion idag, från Herrljunga kommun (om jag minns rätt).
I vissa delar var halva personalstyrkan borta eller mer. Säkerhetschefen hade hoppat in i vården och kommundirektören hjälpte till i ett kök, dvs långt ifrån deras normala arbetsuppgifter, allt för att verksamheten inte skulle totalstoppa.

För den som tror att det bara är ett Stockholmsproblem kan jag väl meddela att Herrljunga inte ligger i Stockholm. ;)

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J
Jo det är bordeline hysteri faktiskt.
Det är lätt att säga när man vinlunchar på Östermalm (eller var det nu är;)).

Efter snart 2 års arbete med covid så kan jag tycka att det är ganska respektlöst mot de som arbetat med det, lidit eller dött av det att benämna det så - alldeles oavsett vad man tycker om nuvarande restriktioner.

• Gilla
  • Älska
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att vi alla kommer få Omikron är högst troligt, men att restriktioner inte påverkar takten har jag svårt att tro.

Tack vara restriktioner så är vårt kontor stängt och alla arbetar hemifrån. Även vi kommer såklart bli smittade men kanske det dröjer lite längre. Förr eller senare måste vi såklart också lämna hemmet, men om det tar två veckor extra så kanske det ändå hjälper.

Sen kan man såklart tycka att det spelar mindre roll för oss som kan arbeta hemma, men det innebär mindre trängsel i kollektivtrafiken etc.
Men på det stora hela är det här på marginalerna med de här enorma smittsiffrorna.....sen om ett fåtal placerar sig i en "bubbla" så förändrar det inget för lavinen av smitta är redan startad.

J Jonobe skrev:
Det är lätt att säga när man vinlunchar på Östermalm (eller var det nu är;)).

Efter snart 2 års arbete med covid så kan jag tycka att det är ganska respektlöst mot de som arbetat med det, lidit eller dött av det att benämna det så - alldeles oavsett vad man tycker om nuvarande restriktioner.
Vi måste självklart skydda de svaga och sjuka. Det har jag alltid tyckt och det var ju skandalöst hur dåligt det fungerade med våra ålderdomshem tex. Men det gäller ju inte covid specifikt utan alla sjukdomar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Det spelar mindre roll när vi redan är upp i för oss cirkus 100000 smittade/dygn.
Om varje smitter 1,4 eller 1,7 spelar liten roll.
Dags för Tom Britton att räkna;)
Nja, eftersom det är exponentiellt så gör en liten förändring i R-talet rätt stort utslag med hur många som insjuknar några veckor senare.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.