1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det beror förstås helt på hur nya varianter påverkar oss. Det vore t.ex. olämpligt att släppa lös en variant med hög dödlighet, men en variant som ger lätt snuva och ingen feber behöver vi kanske inte vara lika försiktiga med.AndersMalmgren skrev:
En komplikation är dock att ju fler virioner som finns i omlopp desto större är risken för nya mutationer så det finns goda skäl till att hålla nere smittspridning oavsett den omedelbara påverkan som en variant har.
Poängen med de nuvarande restriktionerna är inte att stoppa omikron utan att minska belastningen på sjukvården och på samhällsviktiga funktioner.P paralun skrev:
Jag kommer att göra allt som står i min makt för att inte bli sjuk i covid-19. Jag kommer att hänga på låset när ett omikronspecifikt vaccin blir tillgängligt och jag kommer att vara den förste i kön när/om ett generellt vaccin mot SARS-CoV-2 dyker upp.Fairlane skrev:
Så din profetia kanske inte kommer att uppfyllas.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Hur tänker du att krögarna ska överleva utan gäster? Omikron är helt ofarligt. Bara ut och frossa ostron och svep champagne. Du har sannolikt redan haft det utan att veta om det .P pmd skrev:
Nej poängen som han återkommer till tre gånger år att med den enorma smittan som råder så spelar restriktioner en mindre roll, det finns ju sedan ett flertal intervjuer med honom om detta faktum.P pmd skrev:
Så jag är ganska säker på att man skulle kunna ta bort det mesta eftersom det är mer ett "spel för galleriet".
Är du rädd för omikron som fullvaccinerad? Varför då? Har du byggt upp en egen skräckbild om omikron?P pmd skrev:
Ett omikronspecifikt vaccin kommer vi knappast att se, eventuellt för de svagaste.
Jag tror inte heller behovet i världen kommer att vara så stort, i Aktuellt igår så kom det en uppskattning om att vi snabbt kommer upp till 60% sjuka i omikron. (Världen)
Ett generellt vaccin har vi då köpt oss tid att ta fram och det kan vi tacka omikron för.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Fodora tar över en timme på sig och då är maten kall. Uber eat är okej. Använder det ganska ofta. Om man vet vilka rätter som är okej att äta 15-30 minuter efter de kommer från spisen så är det okej. Inte fantastiskt. Åt tex indiskt från dem igår som är bra. Men krögarna går inte runt så bra utan alkoholförsäljning. Sedan det viktigaste av allt. Människan är ett socialt djur, man vill ut och träffa vänner och snacka skit, inte sitta hemma och uggla.P pmd skrev:
Är du antivaxxer? Har du vacin i kroppen är det helt ofarligt. Och många vaccinerade får inte ens symptom.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Ett vaccin mot Omikron är ju på gång redan, så varför skulle vi inte se det?P paralun skrev:
Jo, allt tyder på att världens forskare underskattat hur snabbt omikron sprids, ett antal länder har redan passerat "peaken" och vi är på god väg.Fairlane skrev:
Det senaste jag läste om Pfizer-Biontech var att de startat sitt testprogram och kanske någon gång i Mars så skulle de ha ett nytt vaccin godkänt och då har vi för länge sedan redan klarat av omikron.
Sen är jag då ganska säker på att det då skulle vara bättre att fattiga länder med stora populationer fick vaccinet för att undvika nya mutationer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Ja, vi är nog rätt eniga. Vaccinet kommer, men det är nog inte så många i Sverige som kommer ha behov. De som inte vaccinerat sig hittills och vill vaccinera sig under våren får väl den nya varianten, men i stort hoppas jag också att man kan sprida vaccinationen till andra delar av världen.P paralun skrev:Jo, allt tyder på att världens forskare underskattat hur snabbt omikron sprids, ett antal länder har redan passerat "peaken" och vi är på god väg.
Det senaste jag läste om Pfizer-Biontech var att de startat sitt testprogram och kanske någon gång i Mars så skulle de ha ett nytt vaccin godkänt och då har vi för länge sedan redan klarat av omikron.
Sen är jag då ganska säker på att det då skulle vara bättre att fattiga länder med stora populationer fick vaccinet för att undvika nya mutationer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, verkligen inte. Som de just rapporterat från Danmark:AndersMalmgren skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
36 % minskning är inte mycket när delta innebar större risk för sjukhusvård än alfa och alfa innebar mer än 50 % högre risk för sjukhusvård än varianterna under 2020.
För närvarande skrivs det in ung. 11 patienter/dag på IVA och dessa har nästan alltid smittats sen omikron blev nästan allenarådande (lite drygt två veckor från smittotillfälle till IVA gäller nästan jämnt). Antalet som avlider har snarare ökat än minskat sen omikron kom med i bilden.