1 014 100 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag tycker inte det låter som att det är utan problem. Att inte alls ska få det stöd de behöver är ett problem min värld. I högstadiet fungera fungerar det nog bättre att öka storleken på klassen än i lågstadiet.D djac skrev:
Att man inte tydliggör det här med att omikron är medicinskt lindrig, inte något att vara rädd för som fullvaccinerad. Gäller då den absoluta majoriteten precis som Gisslen lugnt berättar.BirgitS skrev:
Omikron är ju ostoppbart och hem- arbetsplatser - skolor är öppna (dvs de stora smittspridarmotorerna)
Vi tar den igen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaxande-kritik-mot-regeringens-nya-restriktioner
Precis samma budskap kunde även Fohm sprida så skapade man lugn i samhället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag tycker att Fohm sen omikron blev känd har pratat om att vaccinering fortfarande är ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Jag är förvånad över att du inte har märkt det.P paralun skrev:Att man inte tydliggör det här med att omikron är medicinskt lindrig, inte något att vara rädd för som fullvaccinerad. Gäller då den absoluta majoriteten precis som Gisslen lugnt berättar.
Omikron är ju ostoppbart och hem- arbetsplatser - skolor är öppna (dvs de stora smittspridarmotorerna)
Vi tar den igen:
[länk]
Precis samma budskap kunde även Fohm sprida så skapade man lugn i samhället.
Att de flesta inte är rädda för omikron eller för att bli sjuka syns ju tydligt på den stora smittspridningen.
Ungefär en tredjedel av arbetsplatserna är stängda (eller snudd på det) eftersom det är ungefär så stor andel av befolkningen som kan jobba hemifrån.
Jo men Fohm går inte in på resonemaget som Gisslen gör där man ser helheten! (av någon för mig outgrundlig anledning) Fohm's doktrin leder enbart till en massa spekulationer och kvällstidningsrubriker som enbart oroar. Såg i lokalblaskan att det var stora rubkriker att någon fullvaccinerad blivit sjuk i omikron och en massa ojjande över det. Fohm måste tydliggöra det här eller så har någon på regeringsnivå bestämt den här doktrinen? Folket ska inte känna till vissa saker....BirgitS skrev:
Jag tycker att Fohm sen omikron blev känd har pratat om att vaccinering fortfarande är ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Jag är förvånad över att du inte har märkt det.
Att de flesta inte är rädda för omikron eller för att bli sjuka syns ju tydligt på den stora smittspridningen.
Ungefär en tredjedel av arbetsplatserna är stängda (eller snudd på det) eftersom det är ungefär så stor andel av befolkningen som kan jobba hemifrån.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Vad är det för doktrin?P paralun skrev:Jo men Fohm går inte in på resonemaget som Gisslen gör där man ser helheten! (av någon för mig outgrundlig anledning) Fohm's doktrin leder enbart till en massa spekulationer och kvällstidningsrubriker som enbart oroar. Såg i lokalblaskan att det var stora rubkriker att någon fullvaccinerad blivit sjuk i omikron och en massa ojjande över det. Fohm måste tydliggöra det här eller så har någon på regeringsnivå bestämt den här doktrinen? Folket ska inte känna till vissa saker....
Det är ju så att Fohm har spritt kunskapen om att fullvaccinerade nästan jämnt får en lindrig sjukdom. Du måste förklara bättre vad du avser med doktrin och vad folk inte ska känna till.
Eller så ser Fohm en större helhet än Gisslén gör eftersom de måste ta in hur det är på alla samhällskritiska verksamheter medan Gisslén bara bryr sig om sjukvården.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det finns alltid en rådande doktrin för allt vi gör, inom alla verksamheter, eventuellt var det så att omikron så totalt överraskade alla att man inte klarat av eller mer troligen enas om en ny doktrin.BirgitS skrev:
Vad är det för doktrin?
Det är ju så att Fohm har spritt kunskapen om att fullvaccinerade nästan jämnt får en lindrig sjukdom. Du måste förklara bättre vad du avser med doktrin och vad folk inte ska känna till.
Eller så ser Fohm en större helhet än Gisslén gör eftersom de måste ta in hur det är på alla samhällskritiska verksamheter medan Gisslén bara bryr sig om sjukvården.
Man kör ju på i sina hjulspår och enbart matar kvällstidningar med en massa orosrubriker.
Gisslens utspel är nog ett uttryck för mycket stor frustration från en kunnig samt erfaren yrkesman över hur Fohm hanterar omikron!?
Siffrorna från Region Skåne ger anledning till viss optimism. Antalet covidpatienter på IVA ligger konstant på 14 st, trots den enorma smittspridningen som började runt nyår. Och då är ett antal av dessa 14 på IVA av andra orsaker än covid. Högre tryck på ”vanliga” sjukhusinläggningar dock, men inte i närheten av tidigare vågor.
44% av tagna PCR tester är positiva just nu, trots ca fem dagars väntetid på test
Läget i Skåneland
44% av tagna PCR tester är positiva just nu, trots ca fem dagars väntetid på test
Läget i Skåneland
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Menar du en strategi eller liknande?P paralun skrev:Det finns alltid en rådande doktrin för allt vi gör, inom alla verksamheter, eventuellt var det så att omikron så totalt överraskade alla att man inte klarat av eller mer troligen enas om en ny doktrin.
Man kör ju på i sina hjulspår och enbart matar kvällstidningar med en massa orosrubriker.
Gisslens utspel är nog ett uttryck för mycket stor frustration från en kunnig samt erfaren yrkesman över hur Fohm hanterar omikron!?
Typ platta till kurvan så att sjukvård mm. kan fungera någorlunda. Det är och har varit en bra strategi under hela pandemin.
Du måste ju syfta på något visst när du skriver "Fohm måste tydliggöra det här eller så har någon på regeringsnivå bestämt den här doktrinen?".
Nu är det väl inte Fohm som skickar snyfthistorier till kvällstidningarna utan sånt letar de upp därför att de vet att många vill läsa sånt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Vi hade knappt någon förstavåg i Skåne, men under andra vågen var det runt 1000 inlagda samtidigt. Tredje vågen har jag inte koll på. Nu är det 248 inlagda om jag minns rätt från presskonferensen igår.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag brukar kolla https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ men för närvarande stämmer inte siffrorna med vad Region Stockholm rapporterar så jag vet inte om de har fel när det gäller andra regioner också.G Galten skrev:
Jo och PCR-testkapaciteten borde ju främst behövas för sjukvården samt äldreomsorgen.G Galten skrev:
Jag förstår inte vitsen med att en förkyld 30-åring med milda symptom ska ha reda på om det är Covid eller ej....
Såg att en region nu stoppat provtagningen!
Ingen skoldag är utan problem och det är klart att om detta ska vara det nya normala så är det en försämring, nu lär det ju vara något tillfälligt. Att dagens lågstadieklasser är större men i två grupper gör det enklare att lösa när en pedagog är borta, barnen är vana att ha vissa lektioner tillsammans.Fairlane skrev:
Diskussionen om barnen får det stöd de behöver är omfattande och svaret, även vid normal bemanning är nej, jag håller med om att det är dåligt men problemet är inte en högst tillfällig dipp, under deras 10-åriga skolgång, men normalläget är ett större problem där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det finns en prioritetsordning där just sjukvård och äldreomsorg har högst prioritet.P paralun skrev:
Kanske för att Fohm ska få en bättre uppfattning om smittspridningen i samhället?