Fairlane
D djac skrev:
Så är det, flera i familjen är lärare, det löser sig utan problem såklart, de gör grupperna lite större, taggar ner ambitionerna för att kunna få med alla, också de barn som är hemma, osv, det blir annorlunda men verksamheten ska såklart hållas igång.
Jag tycker inte det låter som att det är utan problem. Att inte alls ska få det stöd de behöver är ett problem min värld. I högstadiet fungera fungerar det nog bättre att öka storleken på klassen än i lågstadiet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är mycket bra om folk är oroliga för vad denna stora smittspridningen leder till.

Du vet väl om att det är fullvaccinerade på sjukhus också. Så det är verkligen inte så att alla fullvaccinerade får en lindrig sjukdom.

Budgetar är nog kastade för länge sen.

Vilken doktrin avser du?
Att man inte tydliggör det här med att omikron är medicinskt lindrig, inte något att vara rädd för som fullvaccinerad. Gäller då den absoluta majoriteten precis som Gisslen lugnt berättar.
Omikron är ju ostoppbart och hem- arbetsplatser - skolor är öppna (dvs de stora smittspridarmotorerna)
Vi tar den igen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaxande-kritik-mot-regeringens-nya-restriktioner
Precis samma budskap kunde även Fohm sprida så skapade man lugn i samhället.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Att man inte tydliggör det här med att omikron är medicinskt lindrig, inte något att vara rädd för som fullvaccinerad. Gäller då den absoluta majoriteten precis som Gisslen lugnt berättar.
Omikron är ju ostoppbart och hem- arbetsplatser - skolor är öppna (dvs de stora smittspridarmotorerna)
Vi tar den igen:
[länk]
Precis samma budskap kunde även Fohm sprida så skapade man lugn i samhället.
Jag tycker att Fohm sen omikron blev känd har pratat om att vaccinering fortfarande är ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Jag är förvånad över att du inte har märkt det.

Att de flesta inte är rädda för omikron eller för att bli sjuka syns ju tydligt på den stora smittspridningen.

Ungefär en tredjedel av arbetsplatserna är stängda (eller snudd på det) eftersom det är ungefär så stor andel av befolkningen som kan jobba hemifrån.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att Fohm sen omikron blev känd har pratat om att vaccinering fortfarande är ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Jag är förvånad över att du inte har märkt det.

Att de flesta inte är rädda för omikron eller för att bli sjuka syns ju tydligt på den stora smittspridningen.

Ungefär en tredjedel av arbetsplatserna är stängda (eller snudd på det) eftersom det är ungefär så stor andel av befolkningen som kan jobba hemifrån.
Jo men Fohm går inte in på resonemaget som Gisslen gör där man ser helheten! (av någon för mig outgrundlig anledning) Fohm's doktrin leder enbart till en massa spekulationer och kvällstidningsrubriker som enbart oroar. Såg i lokalblaskan att det var stora rubkriker att någon fullvaccinerad blivit sjuk i omikron och en massa ojjande över det. Fohm måste tydliggöra det här eller så har någon på regeringsnivå bestämt den här doktrinen? Folket ska inte känna till vissa saker....
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men Fohm går inte in på resonemaget som Gisslen gör där man ser helheten! (av någon för mig outgrundlig anledning) Fohm's doktrin leder enbart till en massa spekulationer och kvällstidningsrubriker som enbart oroar. Såg i lokalblaskan att det var stora rubkriker att någon fullvaccinerad blivit sjuk i omikron och en massa ojjande över det. Fohm måste tydliggöra det här eller så har någon på regeringsnivå bestämt den här doktrinen? Folket ska inte känna till vissa saker....
Vad är det för doktrin?
Det är ju så att Fohm har spritt kunskapen om att fullvaccinerade nästan jämnt får en lindrig sjukdom. Du måste förklara bättre vad du avser med doktrin och vad folk inte ska känna till.

Eller så ser Fohm en större helhet än Gisslén gör eftersom de måste ta in hur det är på alla samhällskritiska verksamheter medan Gisslén bara bryr sig om sjukvården.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
57 procent av patienterna som vårdats på Karolinska i januari månad hade covid-19 som huvuddiagnos. Detta kan jämföras med helåret 2021, då andelen var 80 procent.
TT t.ex. via https://www.dagensmedicin.se/specia...-pa-karolinska-har-covid-19-som-huvuddiagnos/

Antalet smittade på landets äldreboenden har ökat de senaste veckorna. SKR oroas över personalbristen när smittspridningen i samhället breder ut sig.
– Det är en väldigt stor ökning. Vi är ungefär på samma antal fall som vecka tre i början av 2021 när vi precis hade börjat vaccinera, säger Michaela Prochazka, samordnare för äldrefrågor på Socialstyrelsen.
Det stora orosmolnet är bemanningssituationen inom äldreomsorgen när personal smittas av covid-19. Även pågående influensa och andra virus ställer till det.
– Man har tagit lärdom av den första coronavågen och har planer på hur man ska hantera personalbortfall och vilka insatser man kan ställa in och inte. Det tråkiga är att det inte är förenligt med lagar och regler, säger Greger Bengtsson.
https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/infektion/oro-over-okad-smitta-pa-aldreboenden/
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för doktrin?
Det är ju så att Fohm har spritt kunskapen om att fullvaccinerade nästan jämnt får en lindrig sjukdom. Du måste förklara bättre vad du avser med doktrin och vad folk inte ska känna till.

Eller så ser Fohm en större helhet än Gisslén gör eftersom de måste ta in hur det är på alla samhällskritiska verksamheter medan Gisslén bara bryr sig om sjukvården.
Det finns alltid en rådande doktrin för allt vi gör, inom alla verksamheter, eventuellt var det så att omikron så totalt överraskade alla att man inte klarat av eller mer troligen enas om en ny doktrin.
Man kör ju på i sina hjulspår och enbart matar kvällstidningar med en massa orosrubriker.
Gisslens utspel är nog ett uttryck för mycket stor frustration från en kunnig samt erfaren yrkesman över hur Fohm hanterar omikron!?
 
Siffrorna från Region Skåne ger anledning till viss optimism. Antalet covidpatienter på IVA ligger konstant på 14 st, trots den enorma smittspridningen som började runt nyår. Och då är ett antal av dessa 14 på IVA av andra orsaker än covid. Högre tryck på ”vanliga” sjukhusinläggningar dock, men inte i närheten av tidigare vågor.

44% av tagna PCR tester är positiva just nu, trots ca fem dagars väntetid på test

Läget i Skåneland (y)
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Det finns alltid en rådande doktrin för allt vi gör, inom alla verksamheter, eventuellt var det så att omikron så totalt överraskade alla att man inte klarat av eller mer troligen enas om en ny doktrin.
Man kör ju på i sina hjulspår och enbart matar kvällstidningar med en massa orosrubriker.
Gisslens utspel är nog ett uttryck för mycket stor frustration från en kunnig samt erfaren yrkesman över hur Fohm hanterar omikron!?
Menar du en strategi eller liknande?
Typ platta till kurvan så att sjukvård mm. kan fungera någorlunda. Det är och har varit en bra strategi under hela pandemin.
Du måste ju syfta på något visst när du skriver "Fohm måste tydliggöra det här eller så har någon på regeringsnivå bestämt den här doktrinen?".

Nu är det väl inte Fohm som skickar snyfthistorier till kvällstidningarna utan sånt letar de upp därför att de vet att många vill läsa sånt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Galten skrev:
Högre tryck på ”vanliga” sjukhusinläggningar dock, men inte i närheten av tidigare vågor.
Fast just i Skåne är det väl sen ett tag fler med covid på avdelningarna utanför IVA är under första och tredje vågen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast just i Skåne är det väl sen ett tag fler med covid på avdelningarna utanför IVA är under första och tredje vågen?
Vi hade knappt någon förstavåg i Skåne, men under andra vågen var det runt 1000 inlagda samtidigt. Tredje vågen har jag inte koll på. Nu är det 248 inlagda om jag minns rätt från presskonferensen igår.
 
BirgitS
G Galten skrev:
Vi hade knappt någon förstavåg i Skåne, men under andra vågen var det runt 1000 inlagda samtidigt. Tredje vågen har jag inte koll på. Nu är det 248 inlagda om jag minns rätt från presskonferensen igår.
Jag brukar kolla https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ men för närvarande stämmer inte siffrorna med vad Region Stockholm rapporterar så jag vet inte om de har fel när det gäller andra regioner också.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
G Galten skrev:
44% av tagna PCR tester är positiva just nu, trots ca fem dagars väntetid på test

Läget i Skåneland (y)
Jo och PCR-testkapaciteten borde ju främst behövas för sjukvården samt äldreomsorgen.
Jag förstår inte vitsen med att en förkyld 30-åring med milda symptom ska ha reda på om det är Covid eller ej....
Såg att en region nu stoppat provtagningen!
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte det låter som att det är utan problem. Att inte alls ska få det stöd de behöver är ett problem min värld. I högstadiet fungera fungerar det nog bättre att öka storleken på klassen än i lågstadiet.
Ingen skoldag är utan problem och det är klart att om detta ska vara det nya normala så är det en försämring, nu lär det ju vara något tillfälligt. Att dagens lågstadieklasser är större men i två grupper gör det enklare att lösa när en pedagog är borta, barnen är vana att ha vissa lektioner tillsammans.

Diskussionen om barnen får det stöd de behöver är omfattande och svaret, även vid normal bemanning är nej, jag håller med om att det är dåligt men problemet är inte en högst tillfällig dipp, under deras 10-åriga skolgång, men normalläget är ett större problem där.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo och PCR-testkapaciteten borde ju främst behövas för sjukvården samt äldreomsorgen.
Jag förstår inte vitsen med att en förkyld 30-åring med milda symptom ska ha reda på om det är Covid eller ej....
Det finns en prioritetsordning där just sjukvård och äldreomsorg har högst prioritet.

Kanske för att Fohm ska få en bättre uppfattning om smittspridningen i samhället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.