BirgitS
P paralun skrev:
Kort kommentar om dagens "spektakel" som Fohm bjöd på.
Hur kan man få till en sådan här "megaröra" med en snårskog av regler som med all sannolikhet är helt meningslösa?
41000 smittade idag och med kötiden för provsvar så är det nog 100000/dygn, dvs Tsunamifart!
1177 blir nog helt sänkt de närmaste dagarna.....
Mot flockimmunitet! ;)
Varför tror du inte att det påverkar smittspridningen om sjuka är hemma?
Man behöver ju inte kunna alla regler utantill utan man slår ju upp dem när de blir aktuella t.ex. på 1177 eller på webbsidorna för Fohm.
Här i Stockholmsområdet verkade det förra veckan inte vara särskilt lång tid tills man fick en testmöjlighet (1-2 dygn) och sen svaret (knappt 2 dygn).

Under hela pandemin har alla länder med smittspridning gått mot flockimmunitet. Sverige och en del andra länder var nära i höstas, men sen kom omikron. Det innebär också att flockimmuniteten kan bli kortvarig pga. en ny variant.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du inte att det påverkar smittspridningen om sjuka är hemma?
Man behöver ju inte kunna alla regler utantill utan man slår ju upp dem när de blir aktuella t.ex. på 1177 eller på webbsidorna för Fohm.
Här i Stockholmsområdet verkade det förra veckan inte vara särskilt lång tid tills man fick en testmöjlighet (1-2 dygn) och sen svaret (knappt 2 dygn).

Under hela pandemin har alla länder med smittspridning gått mot flockimmunitet. Sverige och en del andra länder var nära i höstas, men sen kom omikron. Det innebär också att flockimmuniteten kan bli kortvarig pga. en ny variant.
Frågan är väl också vad folk menar med flockimmunitet numera...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Förhoppningen är väl att så gott som alla - även ovaccinerade - har så bra grundskydd efter omikron att sjukvårdsbelastningen inte blir mycket större än vid influensa för varje våg. För fler vågar lär vi se... och restriktionerna behöver försvinna - om inte nu så i alla fall efter omikron.
Jag hoppas folk är så sansade men tror det kommer bli samma hysteri som med omikron
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du inte att det påverkar smittspridningen om sjuka är hemma?
Man behöver ju inte kunna alla regler utantill utan man slår ju upp dem när de blir aktuella t.ex. på 1177 eller på webbsidorna för Fohm.
Här i Stockholmsområdet verkade det förra veckan inte vara särskilt lång tid tills man fick en testmöjlighet (1-2 dygn) och sen svaret (knappt 2 dygn).

Under hela pandemin har alla länder med smittspridning gått mot flockimmunitet. Sverige och en del andra länder var nära i höstas, men sen kom omikron. Det innebär också att flockimmuniteten kan bli kortvarig pga. en ny variant.
Jo men nu är det kanonläge för flockimmunitet!
Du ska inte inbilla mig att de här ätgärderna har någon som helst inverkan när vi ligger på runt 100000 smittade/dygn! Tsunamin av smitta går inte att fördröja!
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hoppas folk är så sansade men tror det kommer bli samma hysteri som med omikron
Ja, om en ny variant orsakar lika stora problem i samhällskritisk verksamhet som nu så kommer förstås smittobegränsande åtgärder att behövas. Jag antar att du inte vill bli innebränd för att det inte finns några som jobbar på närmsta brandstation eller att kriminella kan härja fritt för att poliserna är sjukskrivna i mycket hög utsträckning..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men nu är det kanonläge för flockimmunitet!
Du ska inte inbilla mig att de här ätgärderna har någon som helst inverkan när vi ligger på runt 100000 smittade/dygn! Tsunamin av smitta går inte att fördröja!
Det var ett kanonläge för flockimmunitet i slutet av september när ung. 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar. 85 % räckte för flockimmunitet mot delta så det var bara barnen som skulle behöva genomgå en smittspridningsperiod under hösten och vintern så att de också kom upp i nivå.

Vad får dig att tro att det inte har någon betydelse om sjuka är hemma i stället för att trängas på nattklubbar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ett kanonläge för flockimmunitet i slutet av september när ung. 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar. 85 % räckte för flockimmunitet mot delta så det var bara barnen som skulle behöva genomgå en smittspridningsperiod under hösten och vintern så att de också kom upp i nivå.

Vad får dig att tro att det inte har någon betydelse om sjuka är hemma i stället för att trängas på nattklubbar?
Jag lyssnade/såg just på Magnus Gisslen på TV4, Efter fem och omikron är ostoppbart menade även han!
samt att alla åtgärder är tämligen meningslösa mer än att alla ska vaccinera sig.
Ska se om det kommer upp en länk så får du se själv!
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jag lyssnade/såg just på Magnus Gisslen på TV4, Efter fem och omikron är ostoppbart menade även han!
samt att alla åtgärder är tämligen meningslösa mer än att alla ska vaccinera sig.
Ska se om det kommer upp en länk så får du se själv!
Jag tror också omikron är ostoppbart men jag tror ju absolut att det är bättre för belastningen för samhällskritisk verksamhet att sjuka personer är hemma och inte smittar någon än att de trängs på en nattklubb och smittar hundratals.

Nu vet vi ju att alla inte vill vaccinera sig så det gäller ju att hålla smittspridningen på en nivå som gör att sjukvården inte kollapsar pga. dem.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hoppas folk är så sansade men tror det kommer bli samma hysteri som med omikron
...jag skulle dock inte kalla det hysteri - även om restriktionerna nu kan ifrågasättas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror också omikron är ostoppbart men jag tror ju absolut att det är bättre för belastningen för samhällskritisk verksamhet att sjuka personer är hemma och inte smittar någon än att de trängs på en nattklubb och smittar hundratals.

Nu vet vi ju att alla inte vill vaccinera sig så det gäller ju att hålla smittspridningen på en nivå som gör att sjukvården inte kollapsar pga. dem.
Om du har tid så kommer intervjun efter ca 3 minuter med Gisslen.
Han återkommer då flera gånger till att smittspridningen nu är mycket stor och att åtgärder spelar mindre roll.
https://www.tv4play.se/program/efter-fem/live/13739881
 
BirgitS
P paralun skrev:
Om du har tid så kommer intervjun efter ca 3 minuter med Gisslen.
Han återkommer då flera gånger till att smittspridningen nu är mycket stor.
[länk]
Jag vet att smittspridningen är mycket stor så det behöver jag inte höra i en intervju. Men smittspridningen skulle ju vara större om det var fritt fram med nattklubbar.
 
J Jonobe skrev:
...jag skulle dock inte kalla det hysteri - även om restriktionerna nu kan ifrågasättas.
Jo det är bordeline hysteri faktiskt.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det är bordeline hysteri faktiskt.
Typiska symptom på hysteri är epilepsi-liknande anfall och svimningar, ibland till följd av hyperventilering, förlamningar, känselstörningar, [1], afasi eller plötslig blindhet/dövhet (se bildlänkarna nedan).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hysteri
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, om en ny variant orsakar lika stora problem i samhällskritisk verksamhet som nu så kommer förstås smittobegränsande åtgärder att behövas. Jag antar att du inte vill bli innebränd för att det inte finns några som jobbar på närmsta brandstation eller att kriminella kan härja fritt för att poliserna är sjukskrivna i mycket hög utsträckning..
Hur många är sjuka i omikron kontra hur många som tvingas vara hemma pga karantän?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet att smittspridningen är mycket stor så det behöver jag inte höra i en intervju. Men smittspridningen skulle ju vara större om det var fritt fram med nattklubbar.
Men bäste BirgitS... det spelar en mycket liten roll om natklubbar är stängda eller ej just nu.
Du måste ta in siffrorna, sannolikt ca 100000/dygn och du vet mycket väl hur man använder R-talet och en expoteniell kurva för smittspridning, omikron kan inte stoppas. En lockdown skulle göra det men det tror jag ingen i Sverige är intresserad av eftersom omikron är en medicinskt lindrig infektion för fullvaccinerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.