1 014 053 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Varför tror du inte att det påverkar smittspridningen om sjuka är hemma?P paralun skrev:Kort kommentar om dagens "spektakel" som Fohm bjöd på.
Hur kan man få till en sådan här "megaröra" med en snårskog av regler som med all sannolikhet är helt meningslösa?
41000 smittade idag och med kötiden för provsvar så är det nog 100000/dygn, dvs Tsunamifart!
1177 blir nog helt sänkt de närmaste dagarna.....
Mot flockimmunitet!![]()
Man behöver ju inte kunna alla regler utantill utan man slår ju upp dem när de blir aktuella t.ex. på 1177 eller på webbsidorna för Fohm.
Här i Stockholmsområdet verkade det förra veckan inte vara särskilt lång tid tills man fick en testmöjlighet (1-2 dygn) och sen svaret (knappt 2 dygn).
Under hela pandemin har alla länder med smittspridning gått mot flockimmunitet. Sverige och en del andra länder var nära i höstas, men sen kom omikron. Det innebär också att flockimmuniteten kan bli kortvarig pga. en ny variant.
Frågan är väl också vad folk menar med flockimmunitet numera...BirgitS skrev:
Varför tror du inte att det påverkar smittspridningen om sjuka är hemma?
Man behöver ju inte kunna alla regler utantill utan man slår ju upp dem när de blir aktuella t.ex. på 1177 eller på webbsidorna för Fohm.
Här i Stockholmsområdet verkade det förra veckan inte vara särskilt lång tid tills man fick en testmöjlighet (1-2 dygn) och sen svaret (knappt 2 dygn).
Under hela pandemin har alla länder med smittspridning gått mot flockimmunitet. Sverige och en del andra länder var nära i höstas, men sen kom omikron. Det innebär också att flockimmuniteten kan bli kortvarig pga. en ny variant.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jag hoppas folk är så sansade men tror det kommer bli samma hysteri som med omikronJ Jonobe skrev:
Jo men nu är det kanonläge för flockimmunitet!BirgitS skrev:
Varför tror du inte att det påverkar smittspridningen om sjuka är hemma?
Man behöver ju inte kunna alla regler utantill utan man slår ju upp dem när de blir aktuella t.ex. på 1177 eller på webbsidorna för Fohm.
Här i Stockholmsområdet verkade det förra veckan inte vara särskilt lång tid tills man fick en testmöjlighet (1-2 dygn) och sen svaret (knappt 2 dygn).
Under hela pandemin har alla länder med smittspridning gått mot flockimmunitet. Sverige och en del andra länder var nära i höstas, men sen kom omikron. Det innebär också att flockimmuniteten kan bli kortvarig pga. en ny variant.
Du ska inte inbilla mig att de här ätgärderna har någon som helst inverkan när vi ligger på runt 100000 smittade/dygn! Tsunamin av smitta går inte att fördröja!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ja, om en ny variant orsakar lika stora problem i samhällskritisk verksamhet som nu så kommer förstås smittobegränsande åtgärder att behövas. Jag antar att du inte vill bli innebränd för att det inte finns några som jobbar på närmsta brandstation eller att kriminella kan härja fritt för att poliserna är sjukskrivna i mycket hög utsträckning..AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det var ett kanonläge för flockimmunitet i slutet av september när ung. 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar. 85 % räckte för flockimmunitet mot delta så det var bara barnen som skulle behöva genomgå en smittspridningsperiod under hösten och vintern så att de också kom upp i nivå.P paralun skrev:
Vad får dig att tro att det inte har någon betydelse om sjuka är hemma i stället för att trängas på nattklubbar?
Jag lyssnade/såg just på Magnus Gisslen på TV4, Efter fem och omikron är ostoppbart menade även han!BirgitS skrev:
Det var ett kanonläge för flockimmunitet i slutet av september när ung. 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar. 85 % räckte för flockimmunitet mot delta så det var bara barnen som skulle behöva genomgå en smittspridningsperiod under hösten och vintern så att de också kom upp i nivå.
Vad får dig att tro att det inte har någon betydelse om sjuka är hemma i stället för att trängas på nattklubbar?
samt att alla åtgärder är tämligen meningslösa mer än att alla ska vaccinera sig.
Ska se om det kommer upp en länk så får du se själv!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag tror också omikron är ostoppbart men jag tror ju absolut att det är bättre för belastningen för samhällskritisk verksamhet att sjuka personer är hemma och inte smittar någon än att de trängs på en nattklubb och smittar hundratals.P paralun skrev:
Nu vet vi ju att alla inte vill vaccinera sig så det gäller ju att hålla smittspridningen på en nivå som gör att sjukvården inte kollapsar pga. dem.
Om du har tid så kommer intervjun efter ca 3 minuter med Gisslen.BirgitS skrev:
Jag tror också omikron är ostoppbart men jag tror ju absolut att det är bättre för belastningen för samhällskritisk verksamhet att sjuka personer är hemma och inte smittar någon än att de trängs på en nattklubb och smittar hundratals.
Nu vet vi ju att alla inte vill vaccinera sig så det gäller ju att hålla smittspridningen på en nivå som gör att sjukvården inte kollapsar pga. dem.
Han återkommer då flera gånger till att smittspridningen nu är mycket stor och att åtgärder spelar mindre roll.
https://www.tv4play.se/program/efter-fem/live/13739881
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag vet att smittspridningen är mycket stor så det behöver jag inte höra i en intervju. Men smittspridningen skulle ju vara större om det var fritt fram med nattklubbar.P paralun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Hur många är sjuka i omikron kontra hur många som tvingas vara hemma pga karantän?BirgitS skrev:
Ja, om en ny variant orsakar lika stora problem i samhällskritisk verksamhet som nu så kommer förstås smittobegränsande åtgärder att behövas. Jag antar att du inte vill bli innebränd för att det inte finns några som jobbar på närmsta brandstation eller att kriminella kan härja fritt för att poliserna är sjukskrivna i mycket hög utsträckning..
Men bäste BirgitS... det spelar en mycket liten roll om natklubbar är stängda eller ej just nu.BirgitS skrev:
Du måste ta in siffrorna, sannolikt ca 100000/dygn och du vet mycket väl hur man använder R-talet och en expoteniell kurva för smittspridning, omikron kan inte stoppas. En lockdown skulle göra det men det tror jag ingen i Sverige är intresserad av eftersom omikron är en medicinskt lindrig infektion för fullvaccinerade.
