8 035 läst ·
91 svar
8k läst
91 svar
Chanslös? Periplexuttag med bara svarta ledare
Ja och nej - spisen stod inte här men däremot i ett annat kök i samma hus. Jag tänkte byta upp mig till periplex när jag ändå höll på - men det verkar ju onödigt svårt. Är tämligen säker på att det saknades nolla också den den förra placeringen och ser ut på samma sätt som här.Magnus E K skrev:
Jag ser alltså en skalad och tvinnad tråd till den nedersta skruven i dosan - det måste ju vara jorden. Väl?J jesper33 skrev:
Är det den skruv som sitter längst ner till höger, då finns det 3 faser + jord, men dosan är inte jordad,ska vara en tamp till jordskruven där nere.från den som du säger skala den är en s.k.manteltråd och användes förr i tiden som jord ( lääänge sedan ) och i dag inte brukligt eller ska användas som jordL Lärospånet skrev:
Den skalade tråden går igenom den nedersta högra skruven - ner till den allra nedersta ensamma skruven.J jesper33 skrev:Är det den skruv som sitter längst ner till höger, då finns det 3 faser + jord, men dosan är inte jordad,ska vara en tamp till jordskruven där nere.från den som du säger skala den är en s.k.manteltråd och användes förr i tiden som jord ( lääänge sedan ) och i dag inte brukligt eller ska användas som jord
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Men tittar man noga ser man att de ju faktiskt finns en blanktråd som går även till skruven längst ner, så detta ser rätt ut.
Med tanke på ledarnas skick vågar jag inte ta något ansvar för att inte brand eller annat elände bryter ut om spisen kopplas in, men annars ska det inte spela någon roll hur de tre fasledarna kopplas, såvida det inte är en konstig spis som utöver plattor och ugn har en trefasmotor i sig...
Med tanke på ledarnas skick vågar jag inte ta något ansvar för att inte brand eller annat elände bryter ut om spisen kopplas in, men annars ska det inte spela någon roll hur de tre fasledarna kopplas, såvida det inte är en konstig spis som utöver plattor och ugn har en trefasmotor i sig...
Ok, förmodar att spisjorden därmed ska in på denna nedersta skruv? (och inte på den nedersta högra skruven som jorden också passerar)Magnus E K skrev:
Men tittar man noga ser man att de ju faktiskt finns en blanktråd som går även till skruven längst ner, så detta ser rätt ut.