L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Aha, är det samma spis som tidigare var kopplad fast till dosan som du nu vill koppla in med ett perilexuttag istället? (Jag fick för mig att det gällde byte till ny spis.) Då skulle det teoretiskt fungera. Men som påpekats ovan så är de där befintliga ledarna från väggen i väldigt dåligt skick.
Ja och nej - spisen stod inte här men däremot i ett annat kök i samma hus. Jag tänkte byta upp mig till periplex när jag ändå höll på - men det verkar ju onödigt svårt. Är tämligen säker på att det saknades nolla också den den förra placeringen och ser ut på samma sätt som här.
 
Magnus E K
Tog du ingen bild på hur det såg ut innan?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J jesper33 skrev:
Det ser ut som jorden i dosan fattas och då kan du inte koppla in spisen förrän en jord finns i dosan och som sagt rör inte kabeln.
Kanska det är så att den gamla spisen har varit kopplad 2 fasigt och en jord finns , men måste mätas upp
Jag ser alltså en skalad och tvinnad tråd till den nedersta skruven i dosan - det måste ju vara jorden. Väl?
 
L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tog du ingen bild på hur det såg ut innan?
Nej - tyvärr inte - det var inte jag som monterade ut den.
 
J
L Lärospånet skrev:
Ja det sitter en skalad tvinnad tråd på nedersta skruven i väggdosan.
Är det den skruv som sitter längst ner till höger, då finns det 3 faser + jord, men dosan är inte jordad,ska vara en tamp till jordskruven där nere.från den som du säger skala den är en s.k.manteltråd och användes förr i tiden som jord ( lääänge sedan ) och i dag inte brukligt eller ska användas som jord
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J jesper33 skrev:
Är det den skruv som sitter längst ner till höger, då finns det 3 faser + jord, men dosan är inte jordad,ska vara en tamp till jordskruven där nere.från den som du säger skala den är en s.k.manteltråd och användes förr i tiden som jord ( lääänge sedan ) och i dag inte brukligt eller ska användas som jord
Den skalade tråden går igenom den nedersta högra skruven - ner till den allra nedersta ensamma skruven.
 
L
Räknas den nedersta skruven som själva jordskruven i denna installation? Eller är det den näst nedersta, högra skruven?
 
Magnus E K
Men tittar man noga ser man att de ju faktiskt finns en blanktråd som går även till skruven längst ner, så detta ser rätt ut.

Med tanke på ledarnas skick vågar jag inte ta något ansvar för att inte brand eller annat elände bryter ut om spisen kopplas in, men annars ska det inte spela någon roll hur de tre fasledarna kopplas, såvida det inte är en konstig spis som utöver plattor och ugn har en trefasmotor i sig...
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Ja den här installation är från anno dazumal - ska få ligga kvar i något år till innan rejäl renovering. Men behöver få in spisen :)
 
L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men tittar man noga ser man att de ju faktiskt finns en blanktråd som går även till skruven längst ner, så detta ser rätt ut.

Med tanke på ledarnas skick vågar jag inte ta något ansvar för att inte brand eller annat elände bryter ut om spisen kopplas in, men annars ska det inte spela någon roll hur de tre fasledarna kopplas, såvida det inte är en konstig spis som utöver plattor och ugn har en trefasmotor i sig...
Ok, förmodar att spisjorden därmed ska in på denna nedersta skruv? (och inte på den nedersta högra skruven som jorden också passerar)
 
L
Så spisjorden in på nedersta skruven, och de tre övriga ledarna från spisen in på valfri fas. Inget pillande på de gamla torra ledarna utan bara en direkt inkoppling direkt på skruvarna i vägguttaget. Vad kan gå fel?
 
Magnus E K
Nej, nedersta skruven är bara till för att själva dosan ska jordas. Sladdens gulgröna ledare ska (av mekaniska skäl) fästas i den stora skruven i sydöst, på samma sätt som fasledarna.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J
L Lärospånet skrev:
Så spisjorden in på nedersta skruven
Gulgrön från spisen till den nedersta högra då, samma som det går en till skruven i dosan, sen som dom säger, spelar ingen roll hur dom andra kopplas. Spisen kan inte gå baklänges :D
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Ok, spiskabelns gulgröna jord ska fästas på stora skruven i sydöst, alltså den jag kallade den nedersta högra. Toppen, då är det bara att köra?
 
L
Utmärkt - stort tack! Jag testar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.