Mikael_L
Ja om man tänker så, så kan man väl fortsätta med att en 10 år gammal bensin eller dieselbil säkert drar 10% mer, pga igensatta filter, slitna kamaxlar, dåliga tändstift osv osv.
Så då räcker ju tanken bara till 90% av vad den räckte när bilen var ny ... :)

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Är det ett problem tycker du?
allt handlar ju naturligtvis om vad SoH säger, batteriet kan ju fortfarande vara toppen (nåja) efter 10 år. Man får väl ta med det i beräkning när man budar på ett hus med solceller och batteri, de flesta batterier kan man ju se hälsan i deras app har jag förstått det som. Är väl bara be ägaren uppge hälsan. Kan man ju alltid skriva in i annonsen när man säljer sitt hus eller dylikt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja om man tänker så, så kan man väl fortsätta med att en 10 år gammal bensin eller dieselbil säkert drar 10% mer, pga igensatta filter, slitna kamaxlar, dåliga tändstift osv osv.
Så då räcker ju tanken bara till 90% av vad den räckte när bilen var ny ... :)
Nja, jag vet inte. Rätt små operationer som behövs i en vanlig bil för att den ska fortsätta dra lite. Byta ut ett batteri är väl svindyrt? Eller menar du att man kan påverka miltalen på en elbil på något annat sätt?

P
G Ganescha skrev:
Små människor? Vad är det?
Människor under 1.57 meter i längd?

P
Kvackatore Kvackatore skrev:
Naturligtvis måste man även inkludera nätavgifter och skatt som även de räknas på volymen, då kan jag garantera att de inte hade en elräkning på 60kr.
Tyvärr kan abonnemangsavgiften för elnätsanslutning vara rejält hög oavsett hur mycket el man hämtar genom sladden.
Effektavgift kanske kan råda bot på det.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Min fru säger att solpaneler är uteslutet då det skulle bli ännu en sak som jag skall ha koll på och lägga tid på...
Vårt solsystem sköter sig självt. Jag tittar till det lite då och då, men att kolla hur läget är varje dag är inte meningsfullt, tycker jag.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
N Nuntia skrev:
Så preppern i mig är lycklig.
Vad kostade installation av jordtag och automatisk frånskiljare för dig?

P pmd skrev:
Vad kostade installation av jordtag och automatisk frånskiljare för dig?
5000:- inkl moms kostade mitt.
18Ohm

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Ja, dom håller längre men försämras med tiden. En 10 år gammal elbil, har väl under 90% kapacitet tänker jag? Tittar man på batteritester på elbilar som är 5 år gamla t ex. Så ligger ju batteriet på 92-95% kapacitet.
Det är väl som med allt annat i huset, en värmepump som är 5 år gammal är mer värd för en presumtiv säljare än en som är 20 år gammal, för att ta ett annat exempel. Men värdet blir ju inte 0 för varje sig solpanelerna eller värmepumpen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl som med allt annat i huset, en värmepump som är 5 år gammal är mer värd för en presumtiv säljare än en som är 20 år gammal, för att ta ett annat exempel. Men värdet blir ju inte 0 för varje sig solpanelerna eller värmepumpen.
ja

D
A ajn82 skrev:
Jag har inget intresse av att diskutera min privata ekonomi på ett publikt forum, det är inte heller det minsta relevant.

Man kan fortfarande inte båda köpa solceller och investera pengarna, att du sen har andra pengar att investera är i sig inte relevant om man diskuterar de ekonomiska fördelarna med att köpa solceller, utan det är såklart en diskussion som handlar om just de pengarna som antingen går till solceller eller en annan investering.

Detta är helt fundamentalt när man diskuterar alternativkostnad inom ekonomi.
Det är fånigt att prata så, en investering kan gå till noll samma dag, eller så köpte du en lott och fick avkastning direkt. Ett annat alternativ är att använda pengarna som grundplåt och starta nästa Spotify, allt är bättre eller sämre än solceller.

P
X xLnT skrev:
18Ohm
Billigast hittills av de som har redovisat den kostnaden i detta forum, tror jag.

P pmd skrev:
Billigast hittills av de som har redovisat den kostnaden i detta forum, tror jag.
3st kopparklädda järnspett, lite kopparlina och ett jordtagsprov.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
X xLnT skrev:
18Ohm
Vilket nätbolag har du? Vet att Vattenfall kräver under 50 Ohm för godkänt jordtag.

M magnetens skrev:
Vilket nätbolag har du? Vet att Vattenfall kräver under 50 Ohm för godkänt jordtag.
Lätt att missa, men det där är 18 Ohm.
Nätägaren bryr sig inte så mycket om hur du skyddar din fastighet.
Jag har Eon.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.