6 090 läst ·
108 svar
6k läst
108 svar
Carita och Håkans elräkning för april: 60 kr
Det vore inte så bra, då jag försörjer mig på att greja med el ...D Dortmunder DAB skrev:
Men visst är det rätt polariserat.
Själv tänker jag att precis alla produktionssätt av el måste vi anamma och heja på.
För det viktigaste är trots allt att minska det fossila så snabbt som möjligt (och detta finns det faktiskt flera orsaker till).
Sen kan man på marginalen försöka driva det i en viss riktning, men då världens primärenergianvändning utgörs till ca 135.000 TWh fossil energi per år, så är det inte så mycket att diskutera, bygg precis allt som kan minska detta !!!!!!!!!!
Sen inser jag, som besitter lite smärre kunskaper i teknik, ekonomi, sociologi, att det förstås kommer bli solkraft som dominerar i framtiden - det är ju rätt lätt att läsa ut i korten och det faktum att människan alltid kommer att sträva efter det mest effektiva och billigaste.
Och det finns såklart en rad, rätt svåra problem, i den vägen framåt, men jag tvivlar inte på att detta kommer att lösas, ja det kommer nog att lösas innan fusionskraften ser sitt ljus - faktiskt.
Men vägen till framtiden kommer såklart att kantas av både kärnkraft och vindkraft och geotermisk energi, och ja ... faktiskt, en viss liten andel fossil energi som kommer utgöra reglerkraft och effektreserv, tills vissa andra problem har blivit lösta.
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Tror tyvärr också att det blir svårt att fasa ut allt fossilt - men om det så småningom går att få ner den andelen till 10-20% av totalen så borde klimatet få en chans till återhämtning… 🙏
Tja, det blir ju liksom ingen återhämtning, inte ens om vi kommer ner till 0%
Ja det skulle vara koldioxidinfångning då och att trycka ner det under jord igen.
Men dock är det ju sant att nå ner till 10% av dagens takt av utsläpp ändå är bra mycket bättre.
Ja det skulle vara koldioxidinfångning då och att trycka ner det under jord igen.
Men dock är det ju sant att nå ner till 10% av dagens takt av utsläpp ändå är bra mycket bättre.
Klicka här för att svara