A ajn82 skrev:
Jag var sugen på solceller när jag trodde det skulle vara en investering, när jag insåg att det skulle bli på nöjeskontot var det inte längre aktuellt.

Anledningen jag nämnde det var för att tydliggöra att jag egentligen inte har något emot solceller, hade varit nice med egen reservkraft och produktion på sommaren
Nja, det finns ett synsätt till. det jag tillämpade.
Som försäkring mot skenade elpriser på sommaren.
Detta pga att jag har pool.
Så snittkostnaden de första 9-13 åren blir ca 250kr /månad som "försäkringskostnad"
Anledning till 9-13 beror på spotpriser och hur politikerna hanterar den där 60öringen som fanns då jag köpte anläggningen.
Sen är min anläggning "avbetald" och allt som jag antingen säljer eller slipper köpa in är rakt av in på pluskontot.
Fanns ingen annat sätt att försäkra sig mot höga spotpriser på sommaren då jag köpte anläggningen iaf.
eller nej fast pris skulle man kunna ta ochså iofs ...det skulle kosta minst 500 per månad.
Och kollar man bakåt i tiden så har försäkringskostnaden inte varit ca 250 utan närmare plusminus 0.
Dock nu så har 60öringen försvunnint så jag räknar med att det blir närmare 250 iaf
Dock så gäller ju dessa siffror mig och min anläggning

Om jag skulle göra samma val nu med dagens priser på el och solceller vet jag inte.
Men är ROI inkl försäkringspremie på ca 250/m mer är 13 skulle jag nog vara extremt tveksam.

M MrDizzy skrev:
Nja, det finns ett synsätt till. det jag tillämpade.
Som försäkring mot skenade elpriser på sommaren.
Detta pga att jag har pool.
Så snittkostnaden de första 9-13 åren blir ca 250kr /månad som "försäkringskostnad"
Anledning till 9-13 beror på spotpriser och hur politikerna hanterar den där 60öringen som fanns då jag köpte anläggningen.
Sen är min anläggning "avbetald" och allt som jag antingen säljer eller slipper köpa in är rakt av in på pluskontot.
Fanns ingen annat sätt att försäkra sig mot höga spotpriser på sommaren då jag köpte anläggningen iaf.
eller nej fast pris skulle man kunna ta ochså iofs ...det skulle kosta minst 500 per månad.
Och kollar man bakåt i tiden så har försäkringskostnaden inte varit ca 250 utan närmare plusminus 0.
Dock nu så har 60öringen försvunnint så jag räknar med att det blir närmare 250 iaf
Dock så gäller ju dessa siffror mig och min anläggning

Om jag skulle göra samma val nu med dagens priser på el och solceller vet jag inte.
Men är ROI inkl försäkringspremie på ca 250/m mer är 13 skulle jag nog vara extremt tveksam.
Jag försäkrar min badtunna mot skenande elpriser genom att pumpa ned vattnet i isolerade tankar (bättre isolerade än badtunnan) när jag inte badar (jag håller fortfarande på med bygget, just nu bygger jag kontrollboxen som skall styra pump, värme och ventiler). På detta sätt minskar uppvärmningskostnaden året om. Jag räknar med att bygget betalar sig efter mindre än ett år. Arbetstiden för detta tar jag från nöjeskontot dock.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag försäkrar min badtunna mot skenande elpriser genom att pumpa ned vattnet i isolerade tankar (bättre isolerade än badtunnan) när jag inte badar (jag håller fortfarande på med bygget, just nu bygger jag kontrollboxen som skall styra pump, värme och ventiler). På detta sätt minskar uppvärmningskostnaden året om. Jag räknar med att bygget betalar sig efter mindre än ett år. Arbetstiden för detta tar jag från nöjeskontot dock.
nice. men en badtunna har lite mindre vatten än en pool ;)
Men i övrig en riktigt bra ide 👍

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
nice. men en badtunna har lite mindre vatten än en pool ;)
Men i övrig en riktigt bra ide 👍
Jo, jag ville bara peka på att det ofta finns flera olika sätt att angripa ett problem. Idén är egentligen inte min utan en kompis tänkte bygga detta, men när han bytte hus så blev en annan lösning effektivare för honom (BVP värmer badtunnan från kall till badtemperatur på bara några få timmar). Jag som har LLVP behövde en annan lösning, så jag "stal" hans idé om tankarna.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
C
Kvackatore Kvackatore skrev:
Stör mig alltid på att man inte ser helheten när man slänger ur sig sådana här påståenden som att "vi fick en elräkning på 60kr" etc.
Klassikern är ju att påstå att man är självförsörjande på solel bara för att årsproduktionen matchar årsförbrukningen.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Klassikern är ju att påstå att man är självförsörjande på solel bara för att årsproduktionen matchar årsförbrukningen.
Vad man menar skiljer mellan olika personer.
Jag vet att någon menar att totalkostnaden under året blir noll, dvs betalar en del under vintermånaderna, men får betalt under sommarmånaderna, så det tar ut varandra.

Det betyder ju förstås inte "off-grid-självförsörjande", utan bara ekonomiskt plus-minus noll.

BirgitS
När man diskuterar om det lönar sig ekonomiskt med solpaneler och ev. batterier, bör man då inte ta med om värdet på fastigheten ökar?
Det är kanske uppskattat av köpare om det redan finns solpaneler?

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad man menar skiljer mellan olika personer.
Så är det ju, men i dessa fall handlar det nog snarast om något märkligt behov av att överdriva snarare än att man inte begriper den allmänt vedertagna språkliga innebörden i de begrepp man använder.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När man diskuterar om det lönar sig ekonomiskt med solpaneler och ev. batterier, bör man då inte ta med om värdet på fastigheten ökar?
Det är kanske uppskattat av köpare om det redan finns solpaneler?
Jo det tycker jag man kan göra. Men hur länge håller cellerna? När är dom gamla och utnötta? Batterierna går väl bara visst antal cykler?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jo det tycker jag man kan göra. Men hur länge håller cellerna? När är dom gamla och utnötta? Batterierna går väl bara visst antal cykler?
Jo, så är det, men det är bra många cykler.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jo, så är det, men det är bra många cykler.
Om inte annat så är det väl bara att byta ut batteriet? Allt annat finns ju kvar som tillkommer vid en installation, bara det betyder ju en del. Att slippa den biten och då ”bara” byta batteriet.

G Ganescha skrev:
Om inte annat så är det väl bara att byta ut batteriet? Allt annat finns ju kvar som tillkommer vid en installation, bara det betyder ju en del. Att slippa den biten och då ”bara” byta batteriet.
Cellerna är ju det som är dyrt.
Ett av mina nio batterier har 16st 300Ah celler.

BirgitS
G Ganescha skrev:
När elbilarna var nya pratades det mycket om att man skulle bli tvungen att byta ut batterierna efter 5-10 (?) år, men så har det ju inte blivit vad jag har förstått utan de håller betydligt längre.

BirgitS BirgitS skrev:
När elbilarna var nya pratades det mycket om att man skulle bli tvungen att byta ut batterierna efter 5-10 (?) år, men så har det ju inte blivit vad jag har förstått utan de håller betydligt längre.
Ja, dom håller längre men försämras med tiden. En 10 år gammal elbil, har väl under 90% kapacitet tänker jag? Tittar man på batteritester på elbilar som är 5 år gamla t ex. Så ligger ju batteriet på 92-95% kapacitet.

G Ganescha skrev:
Ja, dom håller längre men försämras med tiden. En 10 år gammal elbil, har väl under 90% kapacitet tänker jag? Tittar man på batteritester på elbilar som är 5 år gamla t ex. Så ligger ju batteriet på 92-95% kapacitet.
Är det ett problem tycker du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.