X xLnT skrev:
Lätt att missa, men det där är 18 Ohm.
Nätägaren bryr sig inte så mycket om hur du skyddar din fastighet.
Jag har Eon.
Ahh såg det nu ;) jo då all form av atomatisk ö-drift vanligen skall anges i en separat föranmälan samt att nätbolagen då även vanligen kräver ellinjeschema för inkopplingen som dokumenten och mätprotokoll för det utförda jordtaget så får man nog anse att de bryr sig om detta, ock slarvas det nog en del från vissa installatörer tyvärr.

M magnetens skrev:
Ahh såg det nu ;) jo då all form av atomatisk ö-drift vanligen skall anges i en separat föranmälan samt att nätbolagen då även vanligen kräver ellinjeschema för inkopplingen som dokumenten och mätprotokoll för det utförda jordtaget så får man nog anse att de bryr sig om detta, ock slarvas det nog en del från vissa installatörer tyvärr.
Eon brydde sig inte om mitt jordtag.
Den personen som kom ut och skulle inspektera nätfrånskiljningen från eon hade inte kunskap om något annat än en manuell reservkraftsomkopplare.
Så han sa att han litade på mig och godkände installationen.

Linjemontörer kan inte förlita sig på att elnätet är korrekt överallt. De har metoder för att skydda sig vid arbete.
Jag är inte nonchalant i frågan, man ska se till så anläggningen följer regler och föreskrifter. Det är inte det jag säger.

X xLnT skrev:
Eon brydde sig inte om mitt jordtag.
Den personen som kom ut och skulle inspektera nätfrånskiljningen från eon hade inte kunskap om något annat än en manuell reservkraftsomkopplare.
Så han sa att han litade på mig och godkände installationen.

Linjemontörer kan inte förlita sig på att elnätet är korrekt överallt. De har metoder för att skydda sig vid arbete.
Jag är inte nonchalant i frågan, man ska se till så anläggningen följer regler och föreskrifter. Det är inte det jag säger.
Det är inte linjemontörwn eller besiktningsmannen på plats som bedömmer detta utan det är ett gediget formulär som skall fyllas i av elinstalltören i samband med både för och färdigamälan som de sänder in till aktuellt nätbolag i samband med installationen. Så alktid br aatt kolla med din elektriker/installatör som gjort anmälan att även eventuell möjlighet till ö-drift är anmäld, mest för er egen skull då man genom att skriva på nätbolagets ALP blanket som kund samtidigt garanterar och tar personligt ansvar för att anläggningen uppfyller gällande krv och regelverk :)
(Jobbar själv på stadens energibolag med dessa frågor samt som Solenergiprojektör)

M magnetens skrev:
Det är inte linjemontörwn eller besiktningsmannen på plats som bedömmer detta utan det är ett gediget formulär som skall fyllas i av elinstalltören i samband med både för och färdigamälan som de sänder in till aktuellt nätbolag i samband med installationen. Så alktid br aatt kolla med din elektriker/installatör som gjort anmälan att även eventuell möjlighet till ö-drift är anmäld, mest för er egen skull då man genom att skriva på nätbolagets ALP blanket som kund samtidigt garanterar och tar personligt ansvar för att anläggningen uppfyller gällande krv och regelverk :)
(Jobbar själv på stadens energibolag med dessa frågor samt som Solenergiprojektör)
Jag vet, jag har haft ödrift i många år.
Eon har godkänt anläggningen på pappret.
Det var personen på plats som skulle verifiera att nätfrånskiljningen i verkligheten matchade det på pappret.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Mikael_L
Börjar vi inte glida iväg lite väl långt från tråden nu?
"Carita och Håkans elräkning för april: 60 kr".

Kanske kan släppa det där med jordtaget nu, sidpspåret startade väl bara för att någon solcellshatare skulle försöka att hitta något att klaga på?
Jag tycker vi släpper detta nu.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Yes, nu fokuserar vi på låga elräkningar :)

Har själv köpt el för endast 54kr i Maj å så har vi sålt drygt 2300kWh hitills i Maj, har jordvärme för uppvärmning 4 i familjen å laddar alltid elbil hemma för 3000mil körning/år

• SmartSelect_20260524_144625_Maps.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SmartSelect_20260524_143643_Maps.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja detta året ser ut att bli en bra affär för solceller, tack Trump!
Det finns ingen framtida garanti, blir nästa år som föregående år så blir det mer magert.

Men man kan ju alltid räkna på de "fasta rörliga" kostnaderna (dvs skatter och överföring), och se om kalkylen går ihop, ty det är kanske inte sannolikt att det kommer bli långa perioder med rejält negativt elpris.

För min del är både solceller å batterier betalade sen länge, satte upp mina 16st första paneler på 255W/st 2012 hemma på gården, å har sedan utökat till ca 120st i olika montagelägen, även svagt lutande norrtak och väggmontage, detta ger en jämn, fin å hög produktion över hela dagen 😀

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske kan släppa det där med jordtaget nu, sidpspåret startade väl bara för att någon solcellshatare skulle försöka att hitta något att klaga på?
Jag tycker vi släpper detta nu.
Det var jag som sidospårade. Jag var nyfiken på vad det kan kosta att göra sin solelanläggning klar för ödrift, och ville dessutom påpeka att det är nödvändigt att göra det för att kunna använda sina solpaneler/hembatteri om elnätet skulle gå ner. Ibland får jag intrycket att inte alla solcellsägare inser det.

Jag är inte solcellshatare. 🌞

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja sorry, jag följde bara inte så noga bakåt, ja självklart ser jag nu att det bara var en fråga.

Jag är nog lite överkänslig bara, då snart sagt all diskussion som har med energi att göra verkar som att det alltid ska drivas in till ideologisk polarisering deluxe, och inget vettigt kommer ur det sen.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Ni som har räknat. Var går brytgränsen ungefär. Hur mycket får en anläggning (solceller & batteri) kosta för att det ska slå en investering på börsen. Kan vi ta fram ett räkneexempel och diskutera utifrån den?

M Mekanikles skrev:
Ni som har räknat. Var går brytgränsen ungefär. Hur mycket får en anläggning (solceller & batteri) kosta för att det ska slå en investering på börsen. Kan vi ta fram ett räkneexempel och diskutera utifrån den?
Du kan skippa det, det går inte att svara på.
Solceller och/eller batteri är inte rätt väg att gå för att maximera avkastning på kapital.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
JPTS JPTS skrev:
Våran totala elräkning för April vart 266 kr. Då är allt med, abonemags avgiften, skatter å moms samt överförings avgifter.. Bara abonnemanget kostar 6.500 kr om året.
Det kan inte vara sant, 6500/12 = 541,66.

D Dilato skrev:
Det kan inte vara sant, 6500/12 = 541,66.
Inte ens om man sålt el för mer pengar än man köpt el?

useless useless skrev:
Inte ens om man sålt el för mer pengar än man köpt el?
Fakturan från nätbolaget blir inte lägre än abbonemangsavgiften oavsett andra intäkter.

Jag kan säga att mina kostnader för el är noll eftersom jag har fått pension utbetalad som täckte det, men det är ju inte sant för det.

Eller avkastning på aktier i elbolag, kan man kvitta den mot nätkostnad?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.