N
G Ganescha skrev:
Nä, man ska leva också och gärna ekonomiskt men samtidigt bekvämt och man ska vara nöjd. Du låter dock som ett special fall i ämnet. Nog väldigt få runt om i landet som tänker som dig i detta fallet och har kunskapen, inte många solcellsfirmor som hade funnits om alla hade den kunskapen. Nä, majoriteten skaffar solceller enbart för en ekonomisk fördel, verkar även som dom i artikeln har gjort så. Håller du inte med?
Det med begagnade bilbatterier börjar bli mer vanligt, särskilt i Finland med en kille som har lagt ut hur man går tillväga med tiotals olika invertrar och bilbatterier, så det är nästan plug and play på riktigt. Man behöver bara lite framåtanda. Man kan dock glömma alla bidrag, men vem behöver det när man kan köpa ett stort bilbatteri för cirkus tusen kr kWh
Som en parentes skulle jag vilja säga att med ett batteri under 40kWh, så börjar friheten att bli begränsad när man kan ladda bilen, måste titta på vädret så man inte säljer för mycket. Und so weiter.
Du har nog alldeles rätt i att den absoluta majoriteten bara vill installera och glömma och hoppas att pluringarna börjar trilla in av sig själva

Mikael_L
X xLnT skrev:
Det är samma argument som alltid i den här debatten.
Man får anta vad personerna haft för motiv, det verkar inte stå i klartext.
Det är nog tydligt att man inte gör detta för högst avkastning på kapital.
Det finns andra faktorer som kan få någon att vilja köpa solceller och batteri.

Så låt var och en få göra som dom vill, ni som inte köpt solceller får ju ännu billigare el när det är soligt ute på andras bekostnad.

(Kom nu inte med argumentet att ni finansierat deras gröna bidrag, den utgiften hade ni haft oavsett som skatt. Nu gick pengarna till grönt bidrag, kunde varit värre ;))
Ja att du orkar. ;)

För det mesta brukar jag låta de som härjar på om elbilars och/eller solcellsanläggningars lönsamhet (eller galenskap) få härja på bäst de vill.
Goda råd, tips eller intentioner faller aldrig i god jord.

Dessutom brukar jag tänka att det är ju faktiskt en reell fördel för mig själv att det fortfarande finns ett stort motstånd, ty ju fler som hakar på desto mindre blir vinsten för mig själv.

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
Våran totala elräkning för April vart 266 kr. Då är allt med, abonemags avgiften, skatter å moms samt överförings avgifter.. Bara abonnemanget kostar 6.500 kr om året..
Vi har bara solcells paneler, inge batterier eller smarta system.. Vi använder dubbelt så mycket direkt från panelerna mot de köpta..
Räknade på våran förbrukning å de vi inte behövde köpa samt de sålda så skulle månadsräkningen hamnat över 1.900 kr.. Besparingen på elräkningen hamnade runt 1.650 kr..
Maj månad kan nog hamna på återbetalning.. Liknar lite som de va 2022 med tusen lappar per månad tillbaks..

N Nuntia skrev:
Det med begagnade bilbatterier börjar bli mer vanligt, särskilt i Finland med en kille som har lagt ut hur man går tillväga med tiotals olika invertrar och bilbatterier, så det är nästan plug and play på riktigt. Man behöver bara lite framåtanda. Man kan dock glömma alla bidrag, men vem behöver det när man kan köpa ett stort bilbatteri för cirkus tusen kr kWh
Som en parentes skulle jag vilja säga att med ett batteri under 40kWh, så börjar friheten att bli begränsad när man kan ladda bilen, måste titta på vädret så man inte säljer för mycket. Und so weiter.
Du har nog alldeles rätt i att den absoluta majoriteten bara vill installera och glömma och hoppas att pluringarna börjar trilla in av sig själva
Skall du göra det själv så är ju ett färdigt batteri med inverter (utan installation) inte så dyrt heller. Visserligen tre gånger dyrare. Men livslängden är desto bättre också.

F Fideliox skrev:
"60kr räkning"

Ja men vad är alternativkostnaden? 150 000kr på börsen hade gett fin avkastning.

[länk]
Det ena utesluter inte det andra, för många iaf.

X xLnT skrev:
Det ena utesluter inte det andra, för många iaf.
Klart att det gör, du kan inte investera samma 150k på mer än ett ställe åt gången.

Att du har andra pengar att investera påverkar inte lönsamheten på var dessa pengarna är placerade.

Sen kan man såklart ändå välja att placera på olika sätt pga riskspridning, ideologi osv,

Personligen var jag extremt sugen på solceller och batteri när vi köpte huset, men rent krasst kan jag inte få ekonomin att gå ihop, och ska jag ta det på nöjeskontot finns det roligare leksaker att köpa

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Klart att det gör, du kan inte investera samma 150k på mer än ett ställe åt gången.

Att du har andra pengar att investera påverkar inte lönsamheten på var dessa pengarna är placerade.

Sen kan man såklart ändå välja att placera på olika sätt pga riskspridning, ideologi osv,

Personligen var jag extremt sugen på solceller och batteri när vi köpte huset, men rent krasst kan jag inte få ekonomin att gå ihop, och ska jag ta det på nöjeskontot finns det roligare leksaker att köpa
Jag saknar inte pengarna eller den missade avkastningen av de 400k jag lagt ner.
Jag låter dom arbeta på annat sätt, sprider risker, blir mer oberoende av elförsörjning, påverkas inte av strömavbrott mm.

Vad sparar du pengarna till om jag får fråga?

X xLnT skrev:
Jag saknar inte pengarna eller den missade avkastningen av de 400k jag lagt ner.
Jag låter dom arbeta på annat sätt, sprider risker, blir mer oberoende av elförsörjning, påverkas inte av strömavbrott mm.

Vad sparar du pengarna till om jag får fråga?
Jag lägger mig inte i vilka hobbies du har, det är helt ok. Men att påstå att det ena inte påverkar det andra är logiskt fel om du inte har oändligt med pengar. Varje val man gör innebär att man väljer bort något annat.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
blir mer oberoende av elförsörjning, påverkas inte av strömavbrott mm.
Du har alltså byggt systemet så det även klarar ö-drift?

• Gilla
Bessess
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har alltså byggt systemet så det även klarar ö-drift?
Absolut, det var en förutsättning.

• Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag lägger mig inte i vilka hobbies du har, det är helt ok. Men att påstå att det ena inte påverkar det andra är logiskt fel om du inte har oändligt med pengar. Varje val man gör innebär att man väljer bort något annat.
Ja sa inte att det ena inte påverkade det andra.
Jag sa att det ena inte uteslöt det andra.
Man kan köpa solceller och investera pengar på börsen.
Det är inte svart eller vitt, man får mindre avkastning absolut.
Lite trångsynt av dig att tolka mitt inlägg som du gjorde.
Tror dom flesta förstår hur avkastning och placering av pengar fungerar.

Du missade svara på vad du sparar till på börsen.. eller det var kanske medvetet, du vet kanske inte?

X xLnT skrev:
Ja sa inte att det ena inte påverkade det andra.
Jag sa att det ena inte uteslöt det andra.
Man kan köpa solceller och investera pengar på börsen.
Det är inte svart eller vitt, man får mindre avkastning absolut.
Lite trångsynt av dig att tolka mitt inlägg som du gjorde.
Tror dom flesta förstår hur avkastning och placering av pengar fungerar.

Du missade svara på vad du sparar till på börsen.. eller det var kanske medvetet, du vet kanske inte?
Jag har inget intresse av att diskutera min privata ekonomi på ett publikt forum, det är inte heller det minsta relevant.

Man kan fortfarande inte båda köpa solceller och investera pengarna, att du sen har andra pengar att investera är i sig inte relevant om man diskuterar de ekonomiska fördelarna med att köpa solceller, utan det är såklart en diskussion som handlar om just de pengarna som antingen går till solceller eller en annan investering.

Detta är helt fundamentalt när man diskuterar alternativkostnad inom ekonomi.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag har inget intresse av att diskutera min privata ekonomi på ett publikt forum, det är inte heller det minsta relevant.

Man kan fortfarande inte båda köpa solceller och investera pengarna, att du sen har andra pengar att investera är i sig inte relevant om man diskuterar de ekonomiska fördelarna med att köpa solceller, utan det är såklart en diskussion som handlar om just de pengarna som antingen går till solceller eller en annan investering.

Detta är helt fundamentalt när man diskuterar alternativkostnad inom ekonomi.
Ok, tyckte du började prata om din privatekonomi när du berättade om hur sugen du var på att köpa solceller.
Men vi har konsensus i avkastning och hur det fungerar.
Folk brukar som du gjorde stirra sig blinda på avkastning, men sen inte kunna presentera varför andra köp skulle vara bättre än solceller.
Det är ju subjektivt vad man tycker om det.
Men det verkar sticka i ögonen på folk att man inte tycker som dom.

X xLnT skrev:
Ok, tyckte du började prata om din privatekonomi när du berättade om hur sugen du var på att köpa solceller.
Jag var sugen på solceller när jag trodde det skulle vara en investering, när jag insåg att det skulle bli på nöjeskontot var det inte längre aktuellt.

Anledningen jag nämnde det var för att tydliggöra att jag egentligen inte har något emot solceller, hade varit nice med egen reservkraft och produktion på sommaren

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.