Tomture61 Tomture61 skrev:
Men att få till denna låga elräkning så måste det investeras 150-200 t skattade kronor .
Batterier har en uppskattad livslängd på ca 10 år .
Absolut, missade du vad jag skrev om avkastning på kapital?

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Kan du inte snälla utveckla följande:
Vad skulle ditt motiv vara att installera solceller och batteri?
Varför är mina nätavgifter viktiga för din kalkyl?

Jag har Eon i SE4 så jag betalar ca 90öre/kWh för skatt/transport till dom.
Elräkningen?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Elräkningen?
Så dina motiv är strikt ekonomiska?
Då är det nog börsen som lämpar sig för dina pengar.
Utan att veta mer om dina förutsättningar.

X xLnT skrev:
Så dina motiv är strikt ekonomiska?
Då är det nog börsen som lämpar sig för dina pengar.
Utan att veta mer om dina förutsättningar.
Ja, det är det absolut. Enbart ekonomiskt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Stör mig alltid på att man inte ser helheten när man slänger ur sig sådana här påståenden som att "vi fick en elräkning på 60kr" etc. För enbart elhandel är det inget konstigt om man har solceller, och har de även batteri så skulle jag säga att det är rätt dåligt resultat. För egen del låg jag -350 kr om man räknar på samma sätt. Naturligtvis måste man även inkludera nätavgifter och skatt som även de räknas på volymen, då kan jag garantera att de inte hade en elräkning på 60kr.

• Gilla
  • Älska
Laxen2 och 9 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Stör mig alltid på att man inte ser helheten när man slänger ur sig sådana här påståenden som att "vi fick en elräkning på 60kr" etc. För enbart elhandel är det inget konstigt om man har solceller, och har de även batteri så skulle jag säga att det är rätt dåligt resultat. För egen del låg jag -350 kr om man räknar på samma sätt. Naturligtvis måste man även inkludera nätavgifter och skatt som även de räknas på volymen, då kan jag garantera att de inte hade en elräkning på 60kr.
Ja, det borde förtydligas.
Antar man inte orkar bry sig, det är trots allt fastighetsägarens ansvar att beräkna sin egen anläggning.
Sen tycker jag det är många som hänger upp sig på lönsamheten, den var inte viktigast för mig.

• Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Samtidigt är det ju omöjligt att komma ifrån alla fasta avgifter (om man inte går off-grid, men det är inget alternativ förde flesta), så det intressanta i sammanhanget är väl egentligen bara de rörliga kostnaderna?

Fast egentligen är inte kostnaden för elen intressant över huvud taget för oss utomstående. Det enda man borde vara intresserad av är besparingen man gjort med hjälp av solcellerna och batterierna. Har man sparat en tusenlapp en månad så är det helt egalt om den el man var tvungen att köpa kostade 10 eller 1 000 kronor...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N
G Ganescha skrev:
Ja, det är det absolut. Enbart ekonomiskt.
Men då skall du ju absolut sälja huset och sätta pengarna i börsen.
Sälj bilen och sätt pengarna i börsen
Ta ingen semester och sätt pengarna i börsen, etc, etc, etc.
Sen har du nog mer pengar på börsen än dina bekanta när du trillar av pinnen

N Nuntia skrev:
Men då skall du ju absolut sälja huset och sätta pengarna i börsen.
Sälj bilen och sätt pengarna i börsen
Ta ingen semester och sätt pengarna i börsen, etc, etc, etc.
Sen har du nog mer pengar på börsen än dina bekanta när du trillar av pinnen
Hahaha va? Varför skulle jag vilja leva så med min familj. Verkar ju rätt jäkla orimligt och enbart dumt.
Varför skaffade du solceller eller vill?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Min fru säger att solpaneler är uteslutet då det skulle bli ännu en sak som jag skall ha koll på och lägga tid på...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Pandarius och 13 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Med solceller på taket, batterilager i garaget och smart styrning av hela hushållet har Carita och Håkan Nilsson byggt upp ett eget energisystem i sin villa utanför Lund. Investeringarna har varit noggrant genomtänkta – men också ett ”kalkylerat risktagande”.

Du kan läsa artikeln här: Villan blev ett eget energisystem: “Ett kalkylerat risktagande”
Man får inte glömma priset på batteriet som kostar ca 6300kr per år om 10 år det får man mycket ström för och sen blir batteriet gammalt efter 20 år så är det kass om inte innan

• Gilla
Bengt Stark och 4 till
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Man får inte glömma priset på batteriet som kostar ca 6300kr per år om 10 år det får man mycket ström för och sen blir batteriet gammalt efter 20 år så är det kass om inte innan
Batterier går att köpa till olika priser. Är man om sig och kring sig kan man komma ner betydligt i pris.
Jag hade aldrig köpt en nyckelhålsfärdig installation.

N
G Ganescha skrev:
Hahaha va? Varför skulle jag vilja leva så med min familj. Verkar ju rätt jäkla orimligt och enbart dumt.
Varför skaffade du solceller eller vill?
Men om dina motiv är enbart ekonomiska, så borde du väl ha gjort som jag skrev.
Men det mesta man gör, är ju för att man vill det. Köpte mitt första "solpaket" 2013 från Tyskland pga löjligt höga priser i Sverige och det var betalt efter covid, vilket var bra men köpte det för att jag ville, plus att det tilltalade preppern i mig. Samma när jag uppgraderade anlägningen med en ny inverter med ö-drift + att jag köpte ett beg batteri från skroten (model större) och satte ihop tåtarna, så nu köper jag ingen el från April till och med September och säljer tillräckligt mycket för att det skall bli noll på nätet också. Så preppern i mig är lycklig. Samma visa med elbilen jag har, oberoende, för man lär ju inte köpa en elbil för att tjäna pengar även om man laddar "gratis" hemma. Då skall man ha en gammal diesel

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Den ursprungliga invändningen gällde dock att de siffror som presenteras skönmålar investeringen. Om siffror redovisas i en artikel bör det ge en rättvisande bild av verkligheten. Är artikeln utan siffror är det en annan sak.

• Gilla
Laxen2 och 3 till
  • Laddar…
N Nuntia skrev:
Men om dina motiv är enbart ekonomiska, så borde du väl ha gjort som jag skrev.
Men det mesta man gör, är ju för att man vill det. Köpte mitt första "solpaket" 2013 från Tyskland pga löjligt höga priser i Sverige och det var betalt efter covid, vilket var bra men köpte det för att jag ville, plus att det tilltalade preppern i mig. Samma när jag uppgraderade anlägningen med en ny inverter med ö-drift + att jag köpte ett beg batteri från skroten (model större) och satte ihop tåtarna, så nu köper jag ingen el från April till och med September och säljer tillräckligt mycket för att det skall bli noll på nätet också. Så preppern i mig är lycklig. Samma visa med elbilen jag har, oberoende, för man lär ju inte köpa en elbil för att tjäna pengar även om man laddar "gratis" hemma. Då skall man ha en gammal diesel
Nä, man ska leva också och gärna ekonomiskt men samtidigt bekvämt och man ska vara nöjd. Du låter dock som ett special fall i ämnet. Nog väldigt få runt om i landet som tänker som dig i detta fallet och har kunskapen, inte många solcellsfirmor som hade funnits om alla hade den kunskapen. Nä, majoriteten skaffar solceller enbart för en ekonomisk fördel, verkar även som dom i artikeln har gjort så. Håller du inte med?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.