K KungFreddie skrev:
Är 25a som är tänkt.

Hmm..går verkligen säkringen ute i elstationen för 5 amp extra? Det låter ju väldigt konstigt..

Eftersom 25a är en säkring man kan byta till utan byta av central så tycker man de borde vara planerat för de.
Risken är att det sitter en 25a ute i kommunens skåp, isåfall kan det bli att den går innan din 25a. Då får man problem… ska du säkra upp till 35a måste kommunen ha 50a i sitt skåp,då måste dom troligtvis gräva in en ny kabel vilket kostar ca 30000kr i engångskostnad…

• Gilla
5605 och 1 till
  • Laddar…
Brukar inte huvudsäkringen vara plomberad, så att man inte kan byta den utan att det syns? Eller har jag drömt det?

Det är nog nått du har drömt, NORMALT är huvudsäkringen/mätarsäkringen kundens och ska vara åtkomlig för kunden. Däremot servissäkringen som avsäkrar inkommande matning nätägarens och där får vanligt folk inte vara och rota.

• Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
orsakat branden?
Jag har väldigt dålig kunskap om försäkringsvillkor men en av anledningarna till att man har försäkring är att ha ett skydd när man ställer till det för sig och orsakar olyckor. Exempelvis ersättning från en bils vagnskadeförsäkring är väl oftast aktuell i just sådana situationer?

J
Alfredo Alfredo skrev:
Har du några exempel på försäkringsvillkor, eller annat, som stödjer det antagandet?
Förfaller inte försäkringen när man utför/tillämpar olagligheter?

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Du fick ett bra svar i början på tråden att det inte enkelt går att byta från 20 till 35 då du måste gå från gänga 2 till gänga 3. Jag gjorde det jobbet och fick även byta till ett externt skåp då mitt fasadskåp inte var godkänt för den nya avsäkringen. I mitt fall 3x20 till 3x35 behövde de inte byta säkringarna vid tomtgräns. Oklart hur det är avsäkrat där...

J Jansson69 skrev:
Tror du det?

• Haha
Finnpucko
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Ah ok... nä det är vl mer 25a som är tänkt... tror de räcker. Nä självklart är sladdarna ok.. so. det är nu sitter det 4mm2 utanpåliggande till verkstaden/etc så 25 borde vara ok.
4 mm2 till 25A?

”Borde” är inget bra ord när det gäller el, särskilt som detta torde vara bland det första som undersöks efter en brand.

• Gilla
Ruffeboy och 2 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Tja!

Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.

Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.

Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.

Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?

Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?

Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.

Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Alla nya mätare som numera byts till registrerar effekt. Du kommer också få betala effektavgift framöver om du inte redan gör det. Den brukar baseras på topparna som du har varje månad. Så sorry du lär inte komma undan. Hos mig hade elbolaget inte registrerat säkringsbytet på flera år trots att elektrikern hade skickat in papprena. Men när jag skaffade elbil kom det som ett brev på posten. De bad om ursäkt att de hade missat att registrera nytt abonnemang och jag slapp iallafall betala retroaktivt.

K KungFreddie skrev:
Tja!

Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.

Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.

Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.

Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?

Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?

Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.

Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Du får väl bygga en roterande omriktare; en trefasmotor kopplad till en enfasgenerator. Eller sätt in en effektvakt.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du det?
Nu ställde jag en fråga till dig för att du skrev.
Alfredo Alfredo skrev:
Har du några exempel på försäkringsvillkor, eller annat, som stödjer det antagandet?

• Gilla
Magnus Johansson6231
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nu ställde jag en fråga till dig för att du skrev.
Jag har redan svarat på det med "jag har väldigt dålig kunskap om försäkringsvillkor". Jag skrev just "Har du några exempel på försäkringsvillkor, eller annat, som stödjer det antagandet?" för att kanske få lära mig lite mer.

S Staffan123456789 skrev:
Risken är att det sitter en 25a ute i kommunens skåp, isåfall kan det bli att den går innan din 25a. Då får man problem… ska du säkra upp till 35a måste kommunen ha 50a i sitt skåp,då måste dom troligtvis gräva in en ny kabel vilket kostar ca 30000kr i engångskostnad…
Om man anmäler uppsäkring till 25A är det sällan några problem, däremot 35A och uppåt så kan servis behövas bytas mot grövre och kostar desto mer

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
Förfaller gör den väl inte automatiskt, men kan absolut bli nedsatt. Säkert olika från försäkring till försäkring. Tidigare i tråden talades det om vagnskada på bilen. Den kliver in och täcker vid olycka, men om man kört mycket för fort, kört med sommardäck när det krävts vinterdäck eller kört onykter eller utan körkort så riskerar man att få en lägre summa eller ingen alls. Det var ju någon som fick ersättning för en kraschad Tesla där autopiloten betett sig underligt. När hans föredetta skickade in en film på händelsen, där hon satt i baksätet och föraren lämnade förarstolen innan olyckan blev det till att betala tillbaka.

Om det börjar brinna i en dålig anslutning så täcker nog försäkringen, men om det är fulkopplat så det blir farligt riskerar man troligen nedsatt ersättning.

• Gilla
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Förfaller gör den väl inte automatiskt, men kan absolut bli nedsatt. Säkert olika från försäkring till försäkring. Tidigare i tråden talades det om vagnskada på bilen. Den kliver in och täcker vid olycka, men om man kört mycket för fort, kört med sommardäck när det krävts vinterdäck eller kört onykter eller utan körkort så riskerar man att få en lägre summa eller ingen alls. Det var ju någon som fick ersättning för en kraschad Tesla där autopiloten betett sig underligt. När hans föredetta skickade in en film på händelsen, där hon satt i baksätet och föraren lämnade förarstolen innan olyckan blev det till att betala tillbaka.

Om det börjar brinna i en dålig anslutning så täcker nog försäkringen, men om det är fulkopplat så det blir farligt riskerar man troligen nedsatt ersättning.
Håller med, men troligen nedsatt ersättning! Borde finnas reglerat någonstans eller hamnar man i en godtycklig bedömning med skaderegleraren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.