79 361 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
De nya smarta elmätarna sänder ju minst var 15 minut till elnätsägaren och du hamnar nog snabbt på en larmlista för en kund som förbrukar för mycket. Sen beroende på vilket elnätsbolag du har så kan man ha infört en effektavgift.K KungFreddie skrev:
Men en 20A diazed huvudsäkring löser inte ut förrän efter 2+ timmar om man t ex ”bara” drar 25A. Tvivlar på att TS plasmakör kontinuerligt i flera timmar, det blir en och annan topp under några minuter vilket inte kommer synas alls mer än naturliga spikar på 25-30A vilket 20A säkringen pallar.P paralun skrev:
Jag är mest nyfiken på vad som skulle hända om nått brann upp/gick sönder .. rent försäkringsmässigt? (ser de att man ändrat något antar jag att de inte betalar ut nått även om huset brinner ner?)
🤔
Här hade elbolaget själva satt en "fel" säkring i huvudstolpen... så när vi fick fasbortfall och de fick komma hit för felsökning var de måttligt roade när de såg att "felet" var i sin egen stolpe... dvs antagligen deras eget fel och ansvar.
🤔
Här hade elbolaget själva satt en "fel" säkring i huvudstolpen... så när vi fick fasbortfall och de fick komma hit för felsökning var de måttligt roade när de såg att "felet" var i sin egen stolpe... dvs antagligen deras eget fel och ansvar.
Funkar bara upp till 25A. 😮 Sen blir det fysiskt sett grövre proppar. 😢 Men ska man nu fuska från 20A till 25A kan man i alla fall kosta på sig tre passdelar för några tior.hsd skrev:
Montera effektvakt som kopplar bort dina stora förbrukare när du behöver det.K KungFreddie skrev:Tja!
Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.
Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?
Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?
Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.
Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Med tanke på att man kan överlasta en diazedsäkring en bra stund, rätt mycket så undrar jag om det inte är vettigt generellt för TS är säkra upp om huvudsäkringar löser när micron eller kaffebryggaren startas. Då har man nog legat en bit över redan en stund.
Nä det var ju därför jag var nyfiken på det hela!Alfredo skrev:
Har du nått bevis för ”andra sidan” .. dvs om man fifflar med säkringarna som i sin tur orsakar en brand .. (förhoppningsvis utan mänskliga skador) och ett eller flera hus brinner ner..
Skulle försäkringsbolaget inte bry sig om den detaljen? Att man fifflat med elen orsakat branden?
🤔