85 136 läst ·
336 svar
85k läst
336 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Batteribackup!
När jag installerade solcell/batteri satte dom in en extracentral mellan inkommande el och husets central
Inkommande el matar max 16A
Solcellerna matar max 16A
och huset säkras med 25A
Alltså, om jag har batterierna laddade kan jag lagligt ta ut 25A på ett 16A-abonnemang
Funkar för mig
När jag installerade solcell/batteri satte dom in en extracentral mellan inkommande el och husets central
och huset säkras med 25A
Alltså, om jag har batterierna laddade kan jag lagligt ta ut 25A på ett 16A-abonnemang
Funkar för mig
Moderna mätare som finns i dom flesta elnät då det är ett krav från nåt visst år men dom flesta har redan fått dit smarta elmätare där kan närbolaget se exakt hur mycket ström som passerat din mätare vid varje tid och varje fas och ser man mer än snabba toppar över huvudsäkrings storlek i förbrukning så är det uppenbart att man har fulsäkrat upp..
För en laglig uppsäkring så måste elektriker såklart kolla att alla kablar både till dig och dom aktuella hos dig har tillräcklig grovlek så dom klarar den ström som behövs så utlösningsvilkor hos säkring funkar som tänkt.. tråkigt om kabeln brinner och säkringen inte löser ut = obra Såklart måste det bytas till rätt storlek på säkringar och huvudbrytare ev jordfelsbrytare , kablage mellan dessa osv måste klara den ökade strömmen
Att stjäla ström är en dålig ide då dina vanor och kvarterets vanor då elnät har mätare lite olika men tänk gatu vis och kvarter vis så går förbrukning upp i ett kvarter och det inte säljs nå mer ström ut ur elmätarna så syns det direkt att det ökar med ström som bara försvinner och orsaken är uppenbar . nån där stjäl ström
Förr när elmätarna bara mätte ström och man inte kunde utläsa tid och exakt mängd över varje fas och helst så långt tillbaka att dom kom ut och läste av elmätarn nån gång ibland så gick det såklart mycket längre tid innan nån märkte att det fattades ström. Ett visst svinn har man alltid i nätet men idag har man väldigt bra koll mot förr..
För en laglig uppsäkring så måste elektriker såklart kolla att alla kablar både till dig och dom aktuella hos dig har tillräcklig grovlek så dom klarar den ström som behövs så utlösningsvilkor hos säkring funkar som tänkt.. tråkigt om kabeln brinner och säkringen inte löser ut = obra Såklart måste det bytas till rätt storlek på säkringar och huvudbrytare ev jordfelsbrytare , kablage mellan dessa osv måste klara den ökade strömmen
Att stjäla ström är en dålig ide då dina vanor och kvarterets vanor då elnät har mätare lite olika men tänk gatu vis och kvarter vis så går förbrukning upp i ett kvarter och det inte säljs nå mer ström ut ur elmätarna så syns det direkt att det ökar med ström som bara försvinner och orsaken är uppenbar . nån där stjäl ström
Förr när elmätarna bara mätte ström och man inte kunde utläsa tid och exakt mängd över varje fas och helst så långt tillbaka att dom kom ut och läste av elmätarn nån gång ibland så gick det såklart mycket längre tid innan nån märkte att det fattades ström. Ett visst svinn har man alltid i nätet men idag har man väldigt bra koll mot förr..
Frågan är:
Följdfrågan är:
Svar: Ja.K KungFreddie skrev:
Följdfrågan är:
Svar: Ja.K KungFreddie skrev:
Beror naturligtvis på vad du menar med "snabba toppar" men en Diazed tål betydligt över märkströmmen under längre tid än vad många tror. Jag tvivlar på att det överutnyttjande som TS tänker sig skulle upptäckas.P polaris78 skrev:
Det är väl ändå inte relevant här? Finns inget som tyder på att TS avser att använda omätt energi.P polaris78 skrev:
K KungFreddie skrev:
Hur menar du att de skulle kunna se detta? Att de naturligtvis kan se en energiförbrukning som är orimlig i förhållande till avtalad säkringsstorlek är vi ense om så det behöver vi inte diskutera. Jag begriper dock inte hur de skulle kunna se själva storleken på avsäkringen på distans.O skrev:
K KungFreddie skrev:
Jag skulle påstå att det är väldigt vanligt att en abonnent då och då under korta perioder har en användning som överstiger huvudsäkringen nån gång under månaden. Så jag förstår egentligen varken frågan eller svaret...O skrev:
Om TS inte vill lägga 1500 på att höja huvudsäkringar så är hen nog inte sugen på att lägga 10 papp på ett batteri 😁ÅkeSun skrev:
Batteribackup!
och huset säkras med 25A
Funkar för mig
För att köra 25A måste du att du måste ha 6mm2 kabelK KungFreddie skrev:
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea. 20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea. 16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea. 0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.
Ja det som går att få ut genom en 16. 20 eller 25 huvudsäkring bryr dom sig inte om. Dom har självklart också koll att det under viss tid går att överbelasta över säkringens storlek utan att den löser ut.. men skulle dom se att man är långt över vad som går att få ut genom den storlek som man har och betalar för så är det rätt uppenbart att man bytt olovligen..så ja dom kan då enkelt se att man förbrukar mer än man betalar för med sin storlek på huvudsäkringar..Alfredo skrev:
Beror naturligtvis på vad du menar med "snabba toppar" men en Diazed tål betydligt över märkströmmen under längre tid än vad många tror. Jag tvivlar på att det överutnyttjande som TS tänker sig skulle upptäckas.
Det är väl ändå inte relevant här? Finns inget som tyder på att TS avser att använda omätt energi.
Och i dessa sammanhang brukar det väldigt ofta dyka upp den klassiska fullösningen när man bara nån gång ibland behöver mer ström och inte vill betala för uppsäkring.. Ström tjuven på huvudsäkringarna före mätaren och som än idag hittas då och då hemma hos folk..Så även om inte ts kanske tänkte stjäla ström så gör trådens ämne iaf för mig att vi är i gränslandet där några då tänker sig att stjäla ström som lösning på problemet..
även den svarvade mässings säkringen eller andra saker som gör att säkringen inte löser ut folie runt säkringen osv och man då kan få ut långt mer ström än huvudsäkringarna tillåter , men man är på rätt sida mätaren så syns såklart dessa förbrukningar i loggen på elmätaren och det syns återigen att nåt inte är som det ska när det går mer ström genom mätaren än vad som är möjligt att få genom huvudsäkringarna i rätt storlek
Bra.Alfredo skrev:
Det begriper inte jag heller hur det skulle gå till. Det går inte. Det har inte jag påstått. Och ingen annan i tråden heller vad jag läst, så det behöver vi inte heller diskutera.Alfredo skrev:
Läs vad jag skrev så begriper du.
Som du själv skriver så kan de "se att man är långt över vad som går att få ut genom den storlek som man har och betalar för". Jag tvivlar på att de skulle kunna se den "överanvändning" TS beskriver.P polaris78 skrev:
Jag håller inte riktigt med. Jag ser inget som tyder på att TS tänkt ägna sig åt olovlig energiavledning.P polaris78 skrev:
Det spelar ingen roll på vilken sida mätaren "mässingsproppen" eller "folieproppen" sitter. Energin mäts korrekt oavsett sida.P polaris78 skrev: