79 282 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
25A är inga problem men vad har du för nätägare ?K KungFreddie skrev:Tja!
Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.
Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?
Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?
Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.
Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jag vet inte, men jag tänker att scenariot säkert liknar detta:J Jansson69 skrev:
"Farmor 75 år köper en sporthoj, 1000 kubik. Farmor bor dessutom på landet, 75 mil från barnbarnet. En olycka sker med hojen som totalförstör hojen . Olyckan sker med barnbarnet som förare, 75 mil från farmor, men farmor har såklart bara lånat ut hojen precis just då, annars är det farmor som kör (ingen av farmors grannar har såklart det hojen, någonsin, men däremot barnbarnets grannar har sett den ofta).". Försäkringsbolaget säger helt enkelt att försäkringen inte gäller då de inte tror att farmor är den faktiska ägaren så de vägrar betala ut. Vill farmor ha pengar får hon stämma bolaget. Förmodligen blir det något liknande, du kan överklaga beslutet och är du ändå inte nöjd så blir det stämning som gäller.
Jag tror inte det scenariot är jämförbart, men rolig jämförelse hade aldrig förväntat mig den😉Fairlane skrev:
Jag vet inte, men jag tänker att scenariot säkert liknar detta:
"Farmor 75 år köper en sporthoj, 1000 kubik. Farmor bor dessutom på landet, 75 mil från barnbarnet. En olycka sker med hojen som totalförstör hojen . Olyckan sker med barnbarnet som förare, 75 mil från farmor, men farmor har såklart bara lånat ut hojen precis just då, annars är det farmor som kör (ingen av farmors grannar har såklart det hojen, någonsin, men däremot barnbarnets grannar har sett den ofta).". Försäkringsbolaget säger helt enkelt att försäkringen inte gäller då de inte tror att farmor är den faktiska ägaren så de vägrar betala ut. Vill farmor ha pengar får hon stämma bolaget. Förmodligen blir det något liknande, du kan överklaga beslutet och är du ändå inte nöjd så blir det stämning som gäller.
Hur tror du dom får in underlag för debitering?K KungFreddie skrev:
//
Har inte lyckats fått stöd för mina ”förfrågningar” på försäkringsärenden med hus än.. trots extraaförsäkringar :/ (bil o personförsäkringar har funkat bättre)Alfredo skrev:
Men jag vet ju att det finns ett skäl till att de kommer hit och besiktigar huset var 4 år.. där skriver de ju ner o informerar om ev brister/fel och att-tänka-på.
Dvs det finns protokoll på saker.. om/när nått händer.. (brandfilt, brandsläckare, diskmaskinslangat, underlag kyl o frys.. avstängningar.. brandvarnare.. fönsterlås, larm, kameror.. första gången fick vi kommentarer om trappräcket, sladdupphängnigar och koll på om glaset på glasdörren var ”okrossbart”.. osv)
Det finns alltid skäl till dessa protokoll.. inte bara omtänksamhet hehe
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Är det huvudsäkringen som går? I annat fall kanske du kan ta hjälp och fördela om lasterna så du får jämnare last på faserna?K KungFreddie skrev:Jo har gjort det men säkring har gått endå när jag råkat få plasmaskäraren för högt... sen om tjejen kör igång micro el vattenkokare när jag e i verkstaden så vill man ju gärna den ska överleva det.
Är enfas så tar mycket amp på en grupp.. men jag ska nog först gå igenom o kolla säkringsskåpet... för jag tror att de sitter 3x10a till vp och de kan vara en av de grupperna som vägguttaget i verkstaden går till. Så måste kanske höja dom el sätta den på en egen säkring som har 20a.
Använder du tröga säkringar?
Du kan lätt ändra från 16A säkring till 25A själv, men du får det inte. (En elektriker måste göra bytet av bottenpluggen från 16 till 25 och anmäla detta. )
Om du gör det själv så behöver du en plastnyckel (passdelsnyckel) att byta bottenpluggen med. denna finns på Biltema för 99kr. Du behöver även passdelar 3st för 25A, vilket naturligtvis finns på Biltema oxå för en liten peng.
Det finns möjlighet att elleverantören kommer på dig och då gör de antagligen en uppgradering av ditt el abonemang till den större säkringen. Att de skulle driva saken rättslig mot dig är inte sannolikt. Jag har för bara en vecka sedan råkat ut för detta efter att ha haft 25A i ett 16A abonnemang.
Om jag (eller du) vill åter till den lägre kostnaden (16A) så behöver en elektriker göra ändringen och anmäla detta.
Hoppas att du fått den information du efterfrågat.
Moral, rätt och riktigt, kan vi diskutera i en annan tråd......
Om du gör det själv så behöver du en plastnyckel (passdelsnyckel) att byta bottenpluggen med. denna finns på Biltema för 99kr. Du behöver även passdelar 3st för 25A, vilket naturligtvis finns på Biltema oxå för en liten peng.
Det finns möjlighet att elleverantören kommer på dig och då gör de antagligen en uppgradering av ditt el abonemang till den större säkringen. Att de skulle driva saken rättslig mot dig är inte sannolikt. Jag har för bara en vecka sedan råkat ut för detta efter att ha haft 25A i ett 16A abonnemang.
Om jag (eller du) vill åter till den lägre kostnaden (16A) så behöver en elektriker göra ändringen och anmäla detta.
Du kan ju också omfördela så det inte ligger på samma fasK KungFreddie skrev:
Är det skärmens säkring som går? Hur mycket är den säkrad på? Det går ju att omfördela belastning mellan faserna. Vad är det för dimension på uttaget som plasmaskäraren sitter på.K KungFreddie skrev:Tja!
Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.
Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?
Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?
Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.
Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
VP går troligen på 3x16A. Den brukar inga andra uttag ligga på. Det behöver vara rätt dimension på kabeln med när du säkrar upp uttaget. De flesta vanliga uttag klarar max 16A.T Tipo874 skrev:
Undra hur de kopplade?ÅkeSun skrev:
Batteribackup!
När jag installerade solcell/batteri satte dom in en extracentral mellan inkommande el och husets central
Inkommande el matar max 16A
Solcellerna matar max 16A
och huset säkras med 25A
Alltså, om jag har batterierna laddade kan jag lagligt ta ut 25A på ett 16A-abonnemang
Funkar för mig
Har ibland råkat ut för att gamla passdelar spricker och även någon gammal sockel. Då har du ett problem om du gjort det själv.S Staffan byggare skrev:Du kan lätt ändra från 16A säkring till 25A själv, men du får det inte. (En elektriker måste göra bytet av bottenpluggen från 16 till 25 och anmäla detta. )