Snigla Snigla skrev:
Men jag vet ju att det finns ett skäl till att de kommer hit och besiktigar huset var 4 år.. där skriver de ju ner o informerar om ev brister/fel och att-tänka-på.
Helt OT men... Jag har bott i villa och ägt fritidshus i decennier och har aldrig sett någon komma och besikta något hus. Vad har du för konstig försäkring?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Tja!

Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.

Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.

Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.

Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?

Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?

Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.

Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Hade situationen varit annorlunda med en trefas plasmaskärare.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Helt OT men... Jag har bott i villa och ägt fritidshus i decennier och har aldrig sett någon komma och besikta något hus. Vad har du för konstig försäkring?
Mitt hus har dom besiktat två gånger. En gång när jag tecknade försäkringen 2016 och en gång i somras som någon sorts regelbunden uppföljning. Jag har Folksams stora husförsäkring.

• Gilla
Alxxx och 1 till
  • Laddar…
Länsförsäkringar (gårdsförsäkring)
Ingen ”speciell’ variant i övrigt..

Men vi hade ”besiktning” på våra tidigare två hus också .. och de hade ingen ”gårdsförsäkring” (vanliga 70-talshus ett i Skåne och ett i Sundsvall)

Länsförsäkringar även där.

• Gilla
Alxxx
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Tja!

Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.

Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.

Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.

Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?

Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.

Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Nu vet jag inte vilken nätägare du har men vet att dom nya mätarna vattenfall har håller koll på och rapporterar om du överbelastar över vad mätarsäkringarna klarar

Att frågorna över huvud taget ställs säger mig att det bästa är att hålla sig borta och anlita en yrkeskunnig person.

Att anstränga sig så hårt för småslantar är svårt att förstå.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Säkert någon som svarat detta redan.

Det är bara att byta.
Det är olagligt.
Jag har 50A huvudsäkringar utan att nätägaren vet. Den har suttit där sedan typ 80-talet.
Betalar för normal villasäkring.

De kan bara se det om de kommer hit - vilket de har gjort när de bytte mätare och inte kollat.
De kan inte se det på min förbrukning för jag maxar på 15 kw när bilen laddas, det är inom ramen för villasäkring.

De kan säkert se att du drar mer effekt än du betalar för om du gör det kontinuerligt. Om de kollar. Det gör de inte löpande. Men någon gång kommer de göra en insats och då åker du dit om du inte bara har några effektspikar under kort tid (det kan ju tröga säkringar klara).

M MartinP666 skrev:
Brukar inte huvudsäkringen vara plomberad, så att man inte kan byta den utan att det syns? Eller har jag drömt det?
Fram till 70-(/80-)talet så var det "vanligt" att huvudsäkringarna var plomberade.

För att dölja sitt lilla hyss kan väl TS ta och skärma av elmätaren med staniolpapper eller annat liknande, så syns inte effekttopparna. För de finns väl ingen lagring av data i elmätaren?

Ett enklare sätt är om TS helt enkelt säger: -"Stumpan! Nu går jag loss med plasmaskäraren i några minuter".
Det leder naturligtvis till den givna frågan -Vad i hela friden gör du som kräver så mycket skärande?😁

K KungFreddie skrev:
Haha nä jag har ingen kommersiell verksamhet.. jag är bara en snubbe som gillar att leka med vuxenleksaker.
Köp ett dieseldrivetkraftigt elverk, jag har ett sådant gammalt. Det är på 5500w och har både 230v och 400v det borde väl funka då du kör plasmaskäraren eller, köp ett ännu kraftigare.
Bra när strömmen går med, du kan ju driva värmepumpen då med

Varför inte betala de kostnader man har för egna faktiska förbrukningen?

Svårare kan det väl ändå inte vara om verksamheten ska fortsätta?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Tja!

Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna
K KungFreddie skrev:
Tja!

OM du nu behöver mer ström så får du väl betala för det, svårare kan det väl inte vara? Har du så storförbrukning så inte 20A räcker så är väl en hundralapp i månden inget att bråka om.

• Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
TS...
Dricker du lättöl också?

Ursäkta frågan, med det är väl klarlagt i tråden vad du behöver göra om du har större strömförbrukning
än vad du har avtalat med leverantören?

Har jag varit med om. Ingen konstig försäkring. Skedde vid byte av försäkringsbolag.

B Berguven_glenn skrev:
Säkert någon som svarat detta redan.

Det är bara att byta.
Det är olagligt.
Jag har 50A huvudsäkringar utan att nätägaren vet. Den har suttit där sedan typ 80-talet.
Betalar för normal villasäkring.

De kan bara se det om de kommer hit - vilket de har gjort när de bytte mätare och inte kollat.
De kan inte se det på min förbrukning för jag maxar på 15 kw när bilen laddas, det är inom ramen för villasäkring.

De kan säkert se att du drar mer effekt än du betalar för om du gör det kontinuerligt. Om de kollar. Det gör de inte löpande. Men någon gång kommer de göra en insats och då åker du dit om du inte bara har några effektspikar under kort tid (det kan ju tröga säkringar klara).
Vad har du dina 50A till då?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.