S sinuslinus skrev:
Det blir ju lite rörigt när du skriver så där. Är det huvudsäkringarna som går eller gruppsäkringen?
Du kan ju så klart inte belasta en 10A-säkring en längre tid med mer än 10A.
Alltså det är gruppsäkringen som gått men problemet kommer hoppa över till huvudsäkringen även om jag ökar gruppen.. för plasmaskäraren tar en del, sen tar kompressorn som måste köras samtidigt, sen all annan användning och om sambon lagar mat etc.

Därför jag inte tror 20a håller.. men förhoppningsvis kan 25a räcka.

• Gilla
Blejdarn
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det låter som du har någon kommersiell verksamhet. Då kan du säkert dra av ökad avgift till nätägaren, ifall du inte kör svart. Då är 1500 om året småpengar.
Haha nä jag har ingen kommersiell verksamhet.. jag är bara en snubbe som gillar att leka med vuxenleksaker.

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 8 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Alltså det är gruppsäkringen som gått men problemet kommer hoppa över till huvudsäkringen även om jag ökar gruppen.. för plasmaskäraren tar en del, sen tar kompressorn som måste köras samtidigt, sen all annan användning och om sambon lagar mat etc.

Därför jag inte tror 20a håller.. men förhoppningsvis kan 25a räcka.
Vad är det för effekt på plasma skäraren?

• Gilla
MHinvest
  • Laddar…
Du får se till att plasman ligger på en fas som inte belastas från köket.

• Gilla
Joakim654 och 13 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
där passar din tykna inställning bättre.
Är det tycket att inte vilja hjälpa dig att bedra din avtalsmotpart?

• Gilla
  • Haha
SnyggPer och 37 till
  • Laddar…
Hur ser det ut med införande av effektavgift hos dig? Problemet kanske löser sig iom. att många nätägare inför samma fasta avgift för 16-25A säkringar när de inför effektavgift.

Men håller med ovanstående, se först och främst till så att din plasmaskärare går på en fas som inte behöver belastas samtidigt, och utvärdera sen om huvudsäkringen är ett problem.

• Gilla
SnyggPer och 5 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Tja!

Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.

Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.

Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.

Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?

Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?

Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.

Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Ja, nätägaren kan momentant se hur mycket ström du förbrukar. Om dom har någon "varningsflagga" i sitt system vet jag inte. Och om dom bryr sig vet jag inte

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Du har väl tre faser till fastigheten? Ska du inte bara dra en till fas till verkstaden? 🤔

• Gilla
  • Haha
Kent Larsson2 och 5 till
  • Laddar…
Varför inte köpa en trefas plasma istället 🤔

• Gilla
ivarr och 2 till
  • Laddar…
Om du ska börja göra större ändringar som kräver att du tar loss mätaren bryter du förseglingarna. Säkringarna för 35A är större än för 25A så risken är stor att du måste byta eller bygga om mätartavlan.

• Gilla
Blejdarn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har väl tre faser till fastigheten? Ska du inte bara dra en till fas till verkstaden? 🤔
Han har sannolikt minst en fas i verkstaden

• Gilla
Northin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J J-banan skrev:
Han har sannolikt minst en fas i verkstaden
Jag håller med. Det vore konstigt om det inte fanns minst en fas.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mathias Nyström och 11 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag håller med. Det vore konstigt om det inte fanns minst en fas.
Hans säkring i verkstaden löser ut, han menar på att huvudsäkring kommer lösa ut om han säkrar upp gruppen till plasmaskäraren

Cheesen
J J-banan skrev:
Vad är det för effekt på plasma skäraren?
3600W +2000W för skärare och kompressor fick jag det till senast jag räknade på en...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.