K KungFreddie skrev:
Nja funkar inte riktigt så... för att åtala måste det finns bevis mot en viss person att åtala.. och då vi är två i hushållet går det aldrig att bevisa vem som byta säkringen.

Kolla upp målet med snubbarna som slog ihjäl en gubbe vid inbrott o skyllde på varandra. De blev friade för mordet.
Det kryphålet är igentäppt....

Demmpa Demmpa skrev:
Sanning med modifikation.
Ja, om det är extremt högre strömuttag än abonnemangets säkringsstorlek under lång tid.
Nej, om det måttligt högre strömuttag än abonnemangets säkringsstorlek under kort tid.

Ta och läs hela tråden så kommer du se att det strömuttag TS vill göra under kort tid inte kommer att upptäckas.
Kvartsmätning..

Demmpa Demmpa skrev:
Ta och läs hela tråden så kommer du se att det strömuttag TS vill göra under kort tid inte kommer att upptäckas.
Jag förstår inte hur du drar den slutsatsen. OK citerar inlägg #1:
K KungFreddie skrev:
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
K KungFreddie skrev:
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Belastning under timmar upptäcks rimligen av kvartsmätning.

Med kvartsmätning kommer belastning under en kvart kunna upptäckas beroende på om mätperiod och belstnings tid stämmer eller inte. Belastning under en halvtimma kommer garanterat innebära att en kvart kommer mätas.

Sedan skall man inte stirra sig blind på begreppet kvartsmätning. För det är egentligen kvartsdebitering det handlar om. Det går att mäta betydligt kortare intervall än en kvart om nätbolaget ser anledning till det...

O O skrev:
@KungFreddie skriver belastningen kommer att vara för hög under maximalt 120 minuter per månad. Han skriver inget om att dessa minuter är sammanhängande.

O O skrev:
Vem kör plasmasäraren kontinuerligt i flera timmar? Den lär brinna upp efter första kvarten...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
Säkert någon som svarat detta redan.

Det är bara att byta.
Det är olagligt.
Jag har 50A huvudsäkringar utan att nätägaren vet. Den har suttit där sedan typ 80-talet.
Betalar för normal villasäkring.

De kan bara se det om de kommer hit - vilket de har gjort när de bytte mätare och inte kollat.
De kan inte se det på min förbrukning för jag maxar på 15 kw när bilen laddas, det är inom ramen för villasäkring.

De kan säkert se att du drar mer effekt än du betalar för om du gör det kontinuerligt. Om de kollar. Det gör de inte löpande. Men någon gång kommer de göra en insats och då åker du dit om du inte bara har några effektspikar under kort tid (det kan ju tröga säkringar klara).
Det blir dyrt att "stjäla" ström och 50A är väl inte dina ledningar gjorda för ?? Överbelastning kan vara livsfarligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.