85 136 läst ·
336 svar
85k läst
336 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Det kryphålet är igentäppt....K KungFreddie skrev:
Kvartsmätning..Demmpa skrev:
Sanning med modifikation.
Ja, om det är extremt högre strömuttag än abonnemangets säkringsstorlek under lång tid.
Nej, om det måttligt högre strömuttag än abonnemangets säkringsstorlek under kort tid.
Ta och läs hela tråden så kommer du se att det strömuttag TS vill göra under kort tid inte kommer att upptäckas.
Jag förstår inte hur du drar den slutsatsen. OK citerar inlägg #1:Demmpa skrev:
K KungFreddie skrev:
Belastning under timmar upptäcks rimligen av kvartsmätning.K KungFreddie skrev:
Med kvartsmätning kommer belastning under en kvart kunna upptäckas beroende på om mätperiod och belstnings tid stämmer eller inte. Belastning under en halvtimma kommer garanterat innebära att en kvart kommer mätas.
Sedan skall man inte stirra sig blind på begreppet kvartsmätning. För det är egentligen kvartsdebitering det handlar om. Det går att mäta betydligt kortare intervall än en kvart om nätbolaget ser anledning till det...
@KungFreddie skriver belastningen kommer att vara för hög under maximalt 120 minuter per månad. Han skriver inget om att dessa minuter är sammanhängande.O skrev:
Hur länge kan man belasta en diazedsäkring med 1,5 gånger märkströmmen?S Sackaros skrev:
Hur många gånger märkströmmen kan man belasta en diazedsäkring med under 15 minuter innan den löser ut?
Här är en gammal tråd i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/overbelasta-diazed-sakring.289674/
https://ifoelectric.com/wp-content/uploads/2022/09/Ifo_D-sak_TD.pdf
Det blir dyrt att "stjäla" ström och 50A är väl inte dina ledningar gjorda för ?? Överbelastning kan vara livsfarligt.B Berguven_glenn skrev:Säkert någon som svarat detta redan.
Det är bara att byta.
Det är olagligt.
Jag har 50A huvudsäkringar utan att nätägaren vet. Den har suttit där sedan typ 80-talet.
Betalar för normal villasäkring.
De kan bara se det om de kommer hit - vilket de har gjort när de bytte mätare och inte kollat.
De kan inte se det på min förbrukning för jag maxar på 15 kw när bilen laddas, det är inom ramen för villasäkring.
De kan säkert se att du drar mer effekt än du betalar för om du gör det kontinuerligt. Om de kollar. Det gör de inte löpande. Men någon gång kommer de göra en insats och då åker du dit om du inte bara har några effektspikar under kort tid (det kan ju tröga säkringar klara).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden