K KungFreddie skrev:
Nja funkar inte riktigt så... för att åtala måste det finns bevis mot en viss person att åtala.. och då vi är två i hushållet går det aldrig att bevisa vem som byta säkringen.

Kolla upp målet med snubbarna som slog ihjäl en gubbe vid inbrott o skyllde på varandra. De blev friade för mordet.
Det kryphålet är igentäppt....

Demmpa Demmpa skrev:
Sanning med modifikation.
Ja, om det är extremt högre strömuttag än abonnemangets säkringsstorlek under lång tid.
Nej, om det måttligt högre strömuttag än abonnemangets säkringsstorlek under kort tid.

Ta och läs hela tråden så kommer du se att det strömuttag TS vill göra under kort tid inte kommer att upptäckas.
Kvartsmätning..

Demmpa Demmpa skrev:
Ta och läs hela tråden så kommer du se att det strömuttag TS vill göra under kort tid inte kommer att upptäckas.
Jag förstår inte hur du drar den slutsatsen. OK citerar inlägg #1:
K KungFreddie skrev:
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
K KungFreddie skrev:
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Belastning under timmar upptäcks rimligen av kvartsmätning.

Med kvartsmätning kommer belastning under en kvart kunna upptäckas beroende på om mätperiod och belstnings tid stämmer eller inte. Belastning under en halvtimma kommer garanterat innebära att en kvart kommer mätas.

Sedan skall man inte stirra sig blind på begreppet kvartsmätning. För det är egentligen kvartsdebitering det handlar om. Det går att mäta betydligt kortare intervall än en kvart om nätbolaget ser anledning till det...

O O skrev:
@KungFreddie skriver belastningen kommer att vara för hög under maximalt 120 minuter per månad. Han skriver inget om att dessa minuter är sammanhängande.

O O skrev:
Vem kör plasmasäraren kontinuerligt i flera timmar? Den lär brinna upp efter första kvarten...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
Säkert någon som svarat detta redan.

Det är bara att byta.
Det är olagligt.
Jag har 50A huvudsäkringar utan att nätägaren vet. Den har suttit där sedan typ 80-talet.
Betalar för normal villasäkring.

De kan bara se det om de kommer hit - vilket de har gjort när de bytte mätare och inte kollat.
De kan inte se det på min förbrukning för jag maxar på 15 kw när bilen laddas, det är inom ramen för villasäkring.

De kan säkert se att du drar mer effekt än du betalar för om du gör det kontinuerligt. Om de kollar. Det gör de inte löpande. Men någon gång kommer de göra en insats och då åker du dit om du inte bara har några effektspikar under kort tid (det kan ju tröga säkringar klara).
Det blir dyrt att "stjäla" ström och 50A är väl inte dina ledningar gjorda för ?? Överbelastning kan vara livsfarligt.

S stig54bk skrev:
Det blir dyrt att "stjäla" ström och 50A är väl inte dina ledningar gjorda för ?? Överbelastning kan vara livsfarligt.
Eller också kan man linda sig en transformator som konverterar 3-fas till 1-fas
TRAFO 3x10A-1x30A - Diagram V10_Sida_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Albireo och 2 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Eller också kan man linda sig en transformator som konverterar 3-fas till 1-fas
[bild]
Hej

Man får linda upp (speciellt tillverka) tre transformatorer som kopplas ihop.

Men det torde fungera.

Har du en källa till någon som prövat? Vad kostade det?

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Man får linda upp (speciellt tillverka) tre transformatorer som kopplas ihop.

Men det torde fungera.

Har du en källa till någon som prövat? Vad kostade det?
Jag har testat det i en labbuppkoppling - men inte i full storlek och det verkar funka.

B Boggi skrev:
Jag har testat det i en labbuppkoppling - men inte i full storlek och det verkar funka.
Hej Boggi

Utmärkt, mer av sådant.

Det är en variant av det som jag en gång läste om, och som kallades Scott-koppling eller Le-Blanc-koppling.

Här en länk till; ”Scott-T Transformer Connection”
https://circuitglobe.com/scott-t-transformer-connection.html

Plockade du fram kopplingsschemat och dimensioneringen själv, eller har du en extern källa?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Boggi

Utmärkt, mer av sådant.

Det är en variant av det som jag en gång läste om, och som kallades Scott-koppling eller Le-Blanc-koppling.

Här en länk till; ”Scott-T Transformer Connection”
[länk]

Plockade du fram kopplingsschemat och dimensioneringen själv, eller har du en extern källa?
Nej, den räknade och ritade jag på själv - baserad på en ganska lång erfarenhet som elkraftingenjör.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Nej, den räknade och ritade jag på själv - baserad på en ganska lång erfarenhet som elkraftingenjör.
Hej Boggi
Prövade du mata in enfas och mäta hur de tre spänningarna på trefassidan såg ut?

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Prövade du mata in enfas och mäta hur de tre spänningarna på trefaldigande såg ut?
Nja, det går ju inte att gå åt andra hållet - det hela bygger på att du har en fasvridning mellan 3-fasspänningarna på 120 grader. Ansluter man en enfasspänning på "utgången", blir det lite olika spänningar mellan R/S och T - beroende på impedansförhållandena. Mellan R och S blir det noll - den magnetkärnan magnetiseras inte.
Det är viktigt att notera att den sparkopplade transformatorn mellan R och S har en GEMENSAM MAGNETKÄRNA - det går inte att koppla två mindre transformatorer i serie - då tappar man den nödvändiga fasvridningen så att T2 ligger i fas med T3.

Du har rätt i att ”Scott-T Transformer Connection” påminner om min koppling - men det är en helt annan pilsner. Utan att vara 100 så ger den kopplingen en tvåfas som inte har någon fasvridning mellan faserna. Det speglar nog det elnät man ofta ser i USA och Latinamerika - där man ofta distribuerar enfas med mittpunkt. Tre trådar är billigare än fyra.

• Gilla
Albireo och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Nja, det går ju inte att gå åt andra hållet - det hela bygger på att du har en fasvridning mellan 3-fasspänningarna på 120 grader. Ansluter man en enfasspänning på "utgången", blir det lite olika spänningar mellan R/S och T - beroende på impedansförhållandena. Mellan R och S blir det noll - den magnetkärnan magnetiseras inte.
Det är viktigt att notera att den sparkopplade transformatorn mellan R och S har en GEMENSAM MAGNETKÄRNA - det går inte att koppla två mindre transformatorer i serie - då tappar man den nödvändiga fasvridningen så att T2 ligger i fas med T3.

Du har rätt i att ”Scott-T Transformer Connection” påminner om min koppling - men det är en helt annan pilsner. Utan att vara 100 så ger den kopplingen en tvåfas som inte har någon fasvridning mellan faserna. Det speglar nog det elnät man ofta ser i USA och Latinamerika - där man ofta distribuerar enfas med mittpunkt. Tre trådar är billigare än fyra.
Hej
Jag vet sedan tidigare att det normalt inte går åt andra hållet tex i tomgång

Men nästa intressant steg är då om man tex kopplar en trefasapparat med symmetrisk magnetisk koppling mellan faserna tex en hexaformer transformator, en synkronmaskin eller en asykronmaskin. Hur blir då resultatet

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.