79 245 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Men sällan du har över 30A i vägguttagen i dessa länder så vad spelar det för roll vilken matning huset har? Det krävs fortfarande en rejäl handske och inte ett vanligt vägguttag för att få ihop det.Alfredo skrev:
Vad du gissar...J J-banan skrev:
https://complete-connectrix.co.uk/understanding-your-homes-electrical-load/
Har inte hittat på egen fakta, länkade en produkt som ligger på 40A i svetsström, jag kan förstå om man tolkar det som att produkten drar 40A från uttaget. Denna plasmaskärare på 125A måste ha en rejält grov anslutnings kabel på hela 25 mm²😂Alfredo skrev:
https://www.expondo.se/stamos-selec...nPXFdm1zvNvDmmJJJXaG8WMhalqFKtjUaAuz9EALw_wcB
Näpp, inte i dagsläget.useless skrev:
Sökte i våras på plasmaskärare och hittade mer än en billig / prisvärd variant men det som var hyfsat lika på dem var att de var enfasiga med tämligen horribel rekommenderad avsäkring. Vill minnas det mer än en gång stod upp till 35A driftström med rekommenderad avsäkring kring 40A vilket i mitt 20A avsäkrade hus bör innebära 63A huvudsäkringar OM man inte önskar greja med att minska / stänga av övrig förbrukning för att köra plasmaskäraren (- om det nu ens var möjligt att köra den ändå).
Ofta är de mer prisvärda ”manickerna” på internetsajterna inte direkt avpassade för vårt svenska elsystem.
Om det verkar för bra för att vara sant är det ofta det - tyvärr…
Vänligen
Stefan
I den moderna världen är internet hyggligt globalt.J J-banan skrev:
Men visst, instämmer med dig - dock läste jag det finstilta i annonsen och vad det stod där så jag avstod att klicka på ”köp”.
Vänligen
Stefan
Alltså, jag vet ju inte om det jag skrev är korrekt rent el säkerhetsmässigt MEN valde inte köpa då jag läste det finstilta på E-bayAlfredo skrev:
Vad jag läste var rekommendationen att avsäkringen skulle vara 40A, därför avstod jag köp.J J-banan skrev:Har inte hittat på egen fakta, länkade en produkt som ligger på 40A i svetsström, jag kan förstå om man tolkar det som att produkten drar 40A från uttaget. Denna plasmaskärare på 125A måste ha en rejält grov anslutnings kabel på hela 25 mm²😂
[länk] PMax-CM1%_50-54.99% [PM] [CSS] [25% CM2 @ 400% ROAS] [0% CM2 @ 200% ROAS]&utm_id=21496242133&gad_source=1&gad_campaignid=21492266852&gbraid=0AAAAADsmLT8EOn6Yu0esbGFNlaVTN0Qu8&gclid=Cj0KCQiAiqDJBhCXARIsABk2kSmXAzJKyd5ap_TN7rXJP06nPXFdm1zvNvDmmJJJXaG8WMhalqFKtjUaAuz9EALw_wcB
Har för övrigt jobbat med turbiner, ångpannor och kraftverk i väldigt många år så jag har hygglig koll på effekt och spänning.
Edit: förbaskade forum - dubbelcitat….😂
Vänligen
Stefan
Kollar man e-bay är det mesta anpassat efter usa marknad och deras nät spänning. En 40A plasma skärare drar ca 20A på full effektS Stefan.o skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ebay.com/itm/1772898150...6DBwQfC4faLXxUfQuDB6IP/Lsg==|tkp:BFBMqPCZ8dhm
Jo, och eftersom jag läste rekommendationen om 40A avsäkring kände jag att min fastighet med 20A huvudavsäkring skulle inte synka så jättebra med den prisvärda plasmaskäraren som önskade 40A säkring på en fas.J J-banan skrev:
Notera att jag är helt medveten om att det ofta skulle fungera utan att säkringen löser ut,men jag vill ju ha ett elsystem som fungerar närhelst jag önskar det utan problem!
Vänligen
Stefan