Purre
Alfredo Alfredo skrev:
De som befinner sig i andra länder. I många länder är det vanligt att bostäder matas med rejält dimensionerad enfasmatning. 80A eller mer är ingen ovanlig matning till en villa i vissa länder.
Men sällan du har över 30A i vägguttagen i dessa länder så vad spelar det för roll vilken matning huset har? Det krävs fortfarande en rejäl handske och inte ett vanligt vägguttag för att få ihop det.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Det krävs fortfarande en rejäl handske och inte ett vanligt vägguttag för att få ihop det.
Har någon påstått något annat?

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad du gissar...

[länk]
[bild]
Det är nog ytterst tveksamt att det säljs en enfas plasmaskärare som kräver 40A i Sverige

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det är nog ytterst tveksamt att det säljs en enfas plasmaskärare som kräver 40A i Sverige
Jag håller helt med om att den är olämplig för den svenska marknaden, men det är även en d-a massa spisar som numera säljs här...

Purre
Alfredo Alfredo skrev:
Har någon påstått något annat?
Nej men varför säga emot bara för saken skull eftersom det är just det du pysslar med i 7 av 10 inlägg du gör?

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Nej men varför säga emot bara för saken skull
Vem säger emot? @Stefan.o skrev:
S Stefan.o skrev:
Då den som enskild apparat önskade kring 40A på enfas
Jag tror på vad han skriver. Den som misstror @Stefan.o är @J-banan som hittar på helt egna fakta som inte framgår någonstans.

Alfredo Alfredo skrev:
Vem säger emot? @Stefan.o skrev:
Jag tror på vad han skriver. Den som misstror @Stefan.o är @J-banan som hittar på helt egna fakta som inte framgår någonstans.
Har inte hittat på egen fakta, länkade en produkt som ligger på 40A i svetsström, jag kan förstå om man tolkar det som att produkten drar 40A från uttaget. Denna plasmaskärare på 125A måste ha en rejält grov anslutnings kabel på hela 25 mm²😂

https://www.expondo.se/stamos-selec...nPXFdm1zvNvDmmJJJXaG8WMhalqFKtjUaAuz9EALw_wcB

useless useless skrev:
Har du någon länk till den där monsterskäraren som drar 10 kW?
Näpp, inte i dagsläget.

Sökte i våras på plasmaskärare och hittade mer än en billig / prisvärd variant men det som var hyfsat lika på dem var att de var enfasiga med tämligen horribel rekommenderad avsäkring. Vill minnas det mer än en gång stod upp till 35A driftström med rekommenderad avsäkring kring 40A vilket i mitt 20A avsäkrade hus bör innebära 63A huvudsäkringar OM man inte önskar greja med att minska / stänga av övrig förbrukning för att köra plasmaskäraren (- om det nu ens var möjligt att köra den ändå).

Ofta är de mer prisvärda ”manickerna” på internetsajterna inte direkt avpassade för vårt svenska elsystem.

Om det verkar för bra för att vara sant är det ofta det - tyvärr…

Vänligen

Stefan

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
I den moderna världen är internet hyggligt globalt.

Men visst, instämmer med dig - dock läste jag det finstilta i annonsen och vad det stod där så jag avstod att klicka på ”köp”.

Vänligen

Stefan

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Har inte hittat på egen fakta,
Jo det är precis vad du har. @Stefan.o skrev:
S Stefan.o skrev:
Då den som enskild apparat önskade kring 40A på enfas
På det svarade du:
J J-banan skrev:
Svets strömmen är på 40A, maskinen kanske drar 16A. Inte så att det går 40A i 2.5mm² anslutnings kabeln..
Av någon för mig obegriplig anledning påstår du att @Stefan.os inlägg är felaktigt. Jag förstår inte varför utan tror givetvis på att det han skriver är korrekt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo det är precis vad du har. @Stefan.o skrev:
På det svarade du:

Av någon för mig obegriplig anledning påstår du att @Stefan.os inlägg är felaktigt. Jag förstår inte varför utan tror givetvis på att det han skriver är korrekt.
Alltså, jag vet ju inte om det jag skrev är korrekt rent el säkerhetsmässigt MEN valde inte köpa då jag läste det finstilta på E-bay
J J-banan skrev:
Har inte hittat på egen fakta, länkade en produkt som ligger på 40A i svetsström, jag kan förstå om man tolkar det som att produkten drar 40A från uttaget. Denna plasmaskärare på 125A måste ha en rejält grov anslutnings kabel på hela 25 mm²😂

[länk] PMax-CM1%_50-54.99% [PM] [CSS] [25% CM2 @ 400% ROAS] [0% CM2 @ 200% ROAS]&utm_id=21496242133&gad_source=1&gad_campaignid=21492266852&gbraid=0AAAAADsmLT8EOn6Yu0esbGFNlaVTN0Qu8&gclid=Cj0KCQiAiqDJBhCXARIsABk2kSmXAzJKyd5ap_TN7rXJP06nPXFdm1zvNvDmmJJJXaG8WMhalqFKtjUaAuz9EALw_wcB
Vad jag läste var rekommendationen att avsäkringen skulle vara 40A, därför avstod jag köp.

Har för övrigt jobbat med turbiner, ångpannor och kraftverk i väldigt många år så jag har hygglig koll på effekt och spänning.

Edit: förbaskade forum - dubbelcitat….😂

Vänligen

Stefan

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Alltså, jag vet ju inte om det jag skrev är korrekt rent el säkerhetsmässigt MEN valde inte köpa då jag läste det finstilta på E-bay
Kollar man e-bay är det mesta anpassat efter usa marknad och deras nät spänning. En 40A plasma skärare drar ca 20A på full effekt
Bilden visar specifikationerna för en HZXVOGEN plasma skärare modell HVC50 med 40A och olika drifteffekter, fotograferad på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ebay.com/itm/1772898150...6DBwQfC4faLXxUfQuDB6IP/Lsg==|tkp:BFBMqPCZ8dhm

GK100 GK100 skrev:
Koppla plasman mellan två faser istället det är en bra metod och billig. Perfekt fördelning ihop med din lilla kompressor.
Det kan ju vara ett bra tips men då behövs väl en mellantransformator på 400/230 Volt eller??

J J-banan skrev:
Kollar man e-bay är det mesta anpassat efter usa marknad och deras nät spänning. En 40A plasma skärare drar ca 20A på full effekt
[bild]
[länk]
Jo, och eftersom jag läste rekommendationen om 40A avsäkring kände jag att min fastighet med 20A huvudavsäkring skulle inte synka så jättebra med den prisvärda plasmaskäraren som önskade 40A säkring på en fas.

Notera att jag är helt medveten om att det ofta skulle fungera utan att säkringen löser ut,men jag vill ju ha ett elsystem som fungerar närhelst jag önskar det utan problem!

Vänligen

Stefan

• Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.