Är det någon som har erfarenhet av överbelastning av smältsäkringar? Hur mycket man kan belasta en 50A-säkring med över tid innan den smälter? Enligt diagrammet nedan så kan man köra 30A på en 20A-säkring i en timme eller 40A på en 25A-säkring i 30 min.

Men hur är det över längre tid, kan man t.ex. köra +10% utan att den brinner av dvs 55A på en 50A diazed? Eller är det större marginaler?

Överbelastning_av_smältsäkring.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visas väl i diagramet över smälttid och ström, hur lång tid man kan köra innan den teoretiskt smälter av.
Kör man på smältsäkringens märkström, så blir nog smälttråden varm. Och om litet överström, då ännu varmare. Tråden kanske förångas långsamt och blir tunnare efter några dagar. Gå till smältsäkringstillverkarna och se om de inte har smälttid-ström diagram! Där borde det framgå någorlunda.

Jo, det är ju därifrån jag fått diagrammet men den visar inte "Närmare" än 2 timmar dvs vilken överström tål den i 12 timmar?

Antar att det spelar roll var den är monterad dvs hur bra den kyls. Sitter mätarsäkringen utomhus i -20C så tål dem väl lite mer..

Om säkringen får jobba på märkströmmen en längre tid så blir ju inte bara innehållet varmt utan även hållaren. Vet inte om det är uträknat att avkylningen är anpassad så att inte säkringen "Kokar bort" på märkströmmen? Hållarna blir iaf ordentligt varma på 63A..

Du är redan uppe i tider (2 h) där det inte är meningsfullt att göra närmre skattningar av en given individs beteende, allt för stora osäkerheter redan hos ingående delar och sen till det lagt förhållanden på montageplatsen. Man kan bara inom ett ganska brett band som blir allt osäkrare ju längre tider man kollar på ange en minsta och största ström som inte respektive garanterat löser ut säkringen.

Och snart kommer nog Bo in och ger huvudregeln för dimensionering av skydd dvs Ib < In < Iz den ska man gärna hålla sig till det blir rätt varmt ändå vid märkström. Kortfattat ska man aldrig medvetet ligga med känd last över säkringens märkström. Hamnar man där får man fördela om mellan faser om det går eller säkra upp dimensionera om.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett sådana diagram som för en 20 A smältsäkring som går till 10000 sekunder.
För en 20 A säkring belastad med 28 A, så skulle den smälta av på 10000 sekunder = 2h och 46 min.
Men det är en special smältsäkring.
Tillverkare SIBA.

Redigerat:
Jag vill bara understryka att ligga på överlast kommer med tiden ofelbart att innebära skador på ledningar och anslutningar. Och "katastrofen" sker troligtvis en lördagsnatt när det är minus 30 grader och man inte kan få tag i någon som kan hjälpa till, skulle man hitta någon så han h*n inga grejer hemma och grossisten öppnar inte förrän på måndagmorgon.

• Gilla
bjoar564 och 5 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag vill bara understryka att ligga på överlast kommer med tiden ofelbart att innebära skador på ledningar och anslutningar. Och "katastrofen" sker troligtvis en lördagsnatt när det är minus 30 grader och man inte kan få tag i någon som kan hjälpa till, skulle man hitta någon så han h*n inga grejer hemma och grossisten öppnar inte förrän på måndagmorgon.
Särskilt med tanke på att många som kör så och byter proppar ofta inte gör det vettigt i brutet strömlöst tillstånd så brända passdelar osv kommer till och snabbar på vägen mot "katastrofen".

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Var har du din smältsäkring du vill överbelasta?
Är det möjligen i elmätarskåpet, alltså dina mätarsäkringar? Och att du vill undvika att säkra upp pga elnätsägaren då kräver högre fast abonnemang?

Men, en smältsäkring skall man väl kunna köra på dess märkström, länge, ja månader?

Och hur är det med en automatsäkring(så kallad dvärgbrytare)en sådan skall man väl även kunna köra på dess märkström länge länge utan att den löser ut?

Är inte en dvärgbrytare likvärdig en smältsäkring? Dvärgbrytare används ju idag istället för smältsäkringar i elcentraler.

Redigerat:
Nu är ju dom moderna elmätarna som JKAB använder byggda så att dom kan se om man ligger på "överlast" och kan då kräva att man säkrar upp och betalar för en högre anslutningsavgift. Det händer inte så ofta men det har varit en del fall där större förbrukare legat och "pressat" en längre tid och dom har fått bygga om servicen samt i efterskott fått betala en högre avgift..

Ledningen klarar minst 80A och mätaren minst 63A. Vill testa om vi klarar oss på 50A. Så det är bara säkringen som "tar skada".
Mätningar vi gjort tyder på att 50A ska räcka men det kan komma spikar på något över det och dessa kanske varar någon timme. Men frågan är om säkringen redan är varm efter lång tid nära 50A så blir det inte lika lång överlastningstid som vid test med en kall säkring..

• Gilla
Laber2
  • Laddar…
Har man 50A-abonnemang så kan de inte gnälla om man ligger på 50A dygnet runt..

Mikael_L
Arnodt skrev:
Och hur är det med en automatsäkring(så kallad dvärgbrytare)en sådan skall man väl även kunna köra på dess märkström länge länge utan att den löser ut?

Är inte en dvärgbrytare likvärdig en smältsäkring? Dvärgbrytare används ju idag istället för smältsäkringar i elcentraler.
Får inte lösa ut inom en timme vid I < In * 1,13
Måste lösa ut inom en timme vid I > In * 1,45

Man kan väl säga att en automat bör klara I * 1,13 ungefär hur länge som helst, men ingen garanti på mer än en timme.

Nej, nätägaren klagar inte men din anläggning kommer att "klaga" för om du har en 50A säkring och utnyttjar 50 A hela tiden så kör du så att säga med gasen i botten, och säkringen blir het och den värmen sprider sig till ledningar och anslutningar. Men är det bara tillfälligt och som en test så kan ni ju prova. Och jag vill påstå att dom 80 resp 63 A som du menar är minimum av vad mätare och ledningar tål så vill jag påstå att det i stället är den maxbelastning som dom över tid tål. Ett råd är att ni efter "provtiden" kontrollerar och efterdrar anslutningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.