K KungFreddie skrev:
Inte en dålig idé... Men hur ska du få i den nya tråden i säkringen? Sitter inte den fast mellan över o underdel? Känns struligt... känns lättare o bara byta passdel o säkring.
Tråden är bara klämd mellan porslinet och botten/top locken.
Fördelen är att det inte går att se på utsidan...

K KungFreddie skrev:
Kolla lite mer noga hur det såg ut nu..

Där e 3x20a huvuudsäkringar vid mätaren som sen går till det inre proppskåpet där en 3 polig 16a brytare går till proppskåpet/elcentral i verkstaden.

Kompressorn drar tydligen 3.2a per fas. Plasman r det olika bud på.. men tydligen runt 15-40amp på en fas. Dock vet jag ej hur duty cycle påverkar detta riktigt.

Så jag antar att första grejen kanske är att byta brytare till 20A istället... visst det är 2.5mm utanpåliggande kabel men då de stunder som jag kommer köra högre än 16a kommer vara relativt korta tror jag inte det blir nå större problem. Får hålla koll på kabeln o se om de blir nå varm.

Har jag tur kommer detta räcka. Borde ju inte varit huvudsäkringen som gick även om ja⅘ kommer ihåg de som det.

Nån skrev att de klarar sig på 20a säkring. Så kanske 25a på huvudsäkringar funkar även med kompressorn jag har.
Koppla plasman mellan två faser istället det är en bra metod och billig. Perfekt fördelning ihop med din lilla kompressor.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Vem f-n som helst har nog ingen passdelsnyckel eller vad tror du.
Jo, det tror jag "vem fan som helst" kan ha.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Koppla plasman mellan två faser istället det är en bra metod och billig. Perfekt fördelning ihop med din lilla kompressor.
Precis. Då brinner 230-voltsplasmaskäraren upp och problemet är ur världen.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Inte en dålig idé... Men hur ska du få i den nya tråden i säkringen? Sitter inte den fast mellan över o underdel? Känns struligt... känns lättare o bara byta passdel o säkring.
Det är lättare att byta säkring och passdel "någons" lösning är mera permanent men det är enkelt gjort tråden är bara klämd mellan hatten o porslinet absolut ingen raket forskning det fixas med en mejsel o poligrip, bara att vara lite försiktig men säkringar är billiga om det går åt några till övning.

K KungFreddie skrev:
Samt att det är lite problem för att det är inte jag som står för el abb..
Ahh, det är någon annans elabonnemang. Men då är det väl bara att säkra upp? Det är ju någon annan som får ta eventuellt straff.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Kolla lite mer noga hur det såg ut nu..

Där e 3x20a huvuudsäkringar vid mätaren som sen går till det inre proppskåpet där en 3 polig 16a brytare går till proppskåpet/elcentral i verkstaden.

Kompressorn drar tydligen 3.2a per fas. Plasman r det olika bud på.. men tydligen runt 15-40amp på en fas. Dock vet jag ej hur duty cycle påverkar detta riktigt.

Så jag antar att första grejen kanske är att byta brytare till 20A istället... visst det är 2.5mm utanpåliggande kabel men då de stunder som jag kommer köra högre än 16a kommer vara relativt korta tror jag inte det blir nå större problem. Får hålla koll på kabeln o se om de blir nå varm.

Har jag tur kommer detta räcka. Borde ju inte varit huvudsäkringen som gick även om ja⅘ kommer ihåg de som det.

Nån skrev att de klarar sig på 20a säkring. Så kanske 25a på huvudsäkringar funkar även med kompressorn jag har.
Själv såg jag för ett antal månader sedan en plasmaskärare för en väldigt billig peng och blev eld och lågor - har länge önskat en dylik i hobbyverkstan…

Då den som enskild apparat önskade kring 40A på enfas gav jag mer eller mindre omedelbart upp tanken på att skicka en order - merkostnaderna den billiga plasmaskäraren skulle leda till var helt oförsvarbara i mitt fall, då är det vettigare att jag söker efter en trefasmodell ett tag till!

Säkra upp kåken till 63A för att på ett vettigt sätt kunna använda plasman tillsammans med övrigt kändes ”så där”.

Vänligen

Stefan

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Själv såg jag för ett antal månader sedan en plasmaskärare för en väldigt billig peng och blev eld och lågor - har länge önskat en dylik i hobbyverkstan…

Då den som enskild apparat önskade kring 40A på enfas gav jag mer eller mindre omedelbart upp tanken på att skicka en order - merkostnaderna den billiga plasmaskäraren skulle leda till var helt oförsvarbara i mitt fall, då är det vettigare att jag söker efter en trefasmodell ett tag till!

Säkra upp kåken till 63A för att på ett vettigt sätt kunna använda plasman tillsammans med övrigt kändes ”så där”.

Vänligen

Stefan
Svets strömmen är på 40A, maskinen kanske drar 16A. Inte så att det går 40A i 2.5mm² anslutnings kabeln..

J J-banan skrev:
Svets strömmen är på 40A, maskinen kanske drar 16A. Inte så att det går 40A i 2.5mm² anslutnings kabeln..
Hur kan du veta vad den maskin @Stefan.o tittat på drar för ström? 🤔 Och hur vet du vilken anslutningskabel maskinen har?

Han skriver:
S Stefan.o skrev:
Då den som enskild apparat önskade kring 40A på enfas
Menar du att det är fel?

• Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Purre
S Stefan.o skrev:

Vänligen

Stefan
Skulle kräva en enfas 63A handske, gissar att antalet ställen det finns på är väldigt få. Det är inte ens vanligt inom industrin....

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan du veta vad den maskin @Stefan.o tittat på drar för ström? 🤔 Och hur vet du vilken anslutningskabel maskinen har?

Han skriver:

Menar du att det är fel?
Här är t.ex. en plasmaskärare som är på 10A-40A, enligt spec drar den 16A. Någon kanske säljer en som går på enfas 40A men vem ska kunna använda den😂

https://www.clasohlson.com/se/Plasm...U0FpRIojPDXYpZz7Ci899Zg7u277QQX0aAt8rEALw_wcB

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:

Vänligen

Stefan
Har du någon länk till den där monsterskäraren som drar 10 kW?

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Någon kanske säljer en som går på enfas 40A men vem ska kunna använda den
De som befinner sig i andra länder. I många länder är det vanligt att bostäder matas med rejält dimensionerad enfasmatning. 80A eller mer är ingen ovanlig matning till en villa i vissa länder.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Den här med inbyggd kompressor och 40 A skärström nöjer sig med 750 Watt.

Instruktioner och tekniska specifikationer för en plasma skärmaskin modell S-PLASMA 40 med 750 W effekt och inbyggd kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De som befinner sig i andra länder. I många länder är det vanligt att bostäder matas med rejält dimensionerad enfasmatning. 80A eller mer är ingen ovanlig matning till en villa i vissa länder.
Kanske de som har 110-120V nätspänning i uttagen

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.