79 245 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Tråden är bara klämd mellan porslinet och botten/top locken.K KungFreddie skrev:
Fördelen är att det inte går att se på utsidan...
Koppla plasman mellan två faser istället det är en bra metod och billig. Perfekt fördelning ihop med din lilla kompressor.K KungFreddie skrev:Kolla lite mer noga hur det såg ut nu..
Där e 3x20a huvuudsäkringar vid mätaren som sen går till det inre proppskåpet där en 3 polig 16a brytare går till proppskåpet/elcentral i verkstaden.
Kompressorn drar tydligen 3.2a per fas. Plasman r det olika bud på.. men tydligen runt 15-40amp på en fas. Dock vet jag ej hur duty cycle påverkar detta riktigt.
Så jag antar att första grejen kanske är att byta brytare till 20A istället... visst det är 2.5mm utanpåliggande kabel men då de stunder som jag kommer köra högre än 16a kommer vara relativt korta tror jag inte det blir nå större problem. Får hålla koll på kabeln o se om de blir nå varm.
Har jag tur kommer detta räcka. Borde ju inte varit huvudsäkringen som gick även om ja⅘ kommer ihåg de som det.
Nån skrev att de klarar sig på 20a säkring. Så kanske 25a på huvudsäkringar funkar även med kompressorn jag har.
Det är lättare att byta säkring och passdel "någons" lösning är mera permanent men det är enkelt gjort tråden är bara klämd mellan hatten o porslinet absolut ingen raket forskning det fixas med en mejsel o poligrip, bara att vara lite försiktig men säkringar är billiga om det går åt några till övning.K KungFreddie skrev:
Själv såg jag för ett antal månader sedan en plasmaskärare för en väldigt billig peng och blev eld och lågor - har länge önskat en dylik i hobbyverkstan…K KungFreddie skrev:Kolla lite mer noga hur det såg ut nu..
Där e 3x20a huvuudsäkringar vid mätaren som sen går till det inre proppskåpet där en 3 polig 16a brytare går till proppskåpet/elcentral i verkstaden.
Kompressorn drar tydligen 3.2a per fas. Plasman r det olika bud på.. men tydligen runt 15-40amp på en fas. Dock vet jag ej hur duty cycle påverkar detta riktigt.
Så jag antar att första grejen kanske är att byta brytare till 20A istället... visst det är 2.5mm utanpåliggande kabel men då de stunder som jag kommer köra högre än 16a kommer vara relativt korta tror jag inte det blir nå större problem. Får hålla koll på kabeln o se om de blir nå varm.
Har jag tur kommer detta räcka. Borde ju inte varit huvudsäkringen som gick även om ja⅘ kommer ihåg de som det.
Nån skrev att de klarar sig på 20a säkring. Så kanske 25a på huvudsäkringar funkar även med kompressorn jag har.
Då den som enskild apparat önskade kring 40A på enfas gav jag mer eller mindre omedelbart upp tanken på att skicka en order - merkostnaderna den billiga plasmaskäraren skulle leda till var helt oförsvarbara i mitt fall, då är det vettigare att jag söker efter en trefasmodell ett tag till!
Säkra upp kåken till 63A för att på ett vettigt sätt kunna använda plasman tillsammans med övrigt kändes ”så där”.
Vänligen
Stefan
Svets strömmen är på 40A, maskinen kanske drar 16A. Inte så att det går 40A i 2.5mm² anslutnings kabeln..S Stefan.o skrev:Själv såg jag för ett antal månader sedan en plasmaskärare för en väldigt billig peng och blev eld och lågor - har länge önskat en dylik i hobbyverkstan…
Då den som enskild apparat önskade kring 40A på enfas gav jag mer eller mindre omedelbart upp tanken på att skicka en order - merkostnaderna den billiga plasmaskäraren skulle leda till var helt oförsvarbara i mitt fall, då är det vettigare att jag söker efter en trefasmodell ett tag till!
Säkra upp kåken till 63A för att på ett vettigt sätt kunna använda plasman tillsammans med övrigt kändes ”så där”.
Vänligen
Stefan
Hur kan du veta vad den maskin @Stefan.o tittat på drar för ström? 🤔 Och hur vet du vilken anslutningskabel maskinen har?J J-banan skrev:
Han skriver:
Menar du att det är fel?S Stefan.o skrev:
Skulle kräva en enfas 63A handske, gissar att antalet ställen det finns på är väldigt få. Det är inte ens vanligt inom industrin....S Stefan.o skrev:Själv såg jag för ett antal månader sedan en plasmaskärare för en väldigt billig peng och blev eld och lågor - har länge önskat en dylik i hobbyverkstan…
Vänligen
Stefan
Här är t.ex. en plasmaskärare som är på 10A-40A, enligt spec drar den 16A. Någon kanske säljer en som går på enfas 40A men vem ska kunna använda den😂Alfredo skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Plasm...U0FpRIojPDXYpZz7Ci899Zg7u277QQX0aAt8rEALw_wcB
Har du någon länk till den där monsterskäraren som drar 10 kW?S Stefan.o skrev:Själv såg jag för ett antal månader sedan en plasmaskärare för en väldigt billig peng och blev eld och lågor - har länge önskat en dylik i hobbyverkstan…
Vänligen
Stefan