Hej! mest fantastiskt med denna tråd att det är en typ som vill stjäla/ lura utan att betala för sina taskiga kopplingar hemma, men men såna är dom, i ett fåtal reagerar men man tycker det är ok att sno/luras typ det drabbar ju ingnen fattig !!
Skulle vara intressant att veta hur TS skulle reagera om någon gör samma mot TS, typ ja du har en snygg trädgård men det har ju inte jag o jag behöver det.. tar lite saker eller liknelse han behöver inget vatten jag kopplar om...

//Goerana

• Haha
  • Gilla
Johan236 och 2 till
  • Laddar…
G goerana skrev:
ett fåtal reagerar men man tycker det är ok att sno/luras typ det drabbar ju ingnen fattig
Vem har någonstans påstått att det är OK?

• Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Hej! vem har sagt det är inte är OK ?

//Goerana

• Wow
Byggaren Bengt
  • Laddar…
G goerana skrev:
Jag, åtminstone indirekt, i #21. Men det är väl egentligen helt OT om det är OK eller inte och TS är tydlig redan i sitt första inlägg om att han är medveten om de juridiska problemen och inte önskar några moralpredikningar och då bör vi naturligtvis respektera TS önskan.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
G goerana skrev:
Hej! mest fantastiskt med denna tråd att det är en typ som vill stjäla/ lura utan att betala för sina taskiga kopplingar hemma, men men såna är dom, i ett fåtal reagerar men man tycker det är ok att sno/luras typ det drabbar ju ingnen fattig !!
Skulle vara intressant att veta hur TS skulle reagera om någon gör samma mot TS, typ ja du har en snygg trädgård men det har ju inte jag o jag behöver det.. tar lite saker eller liknelse han behöver inget vatten jag kopplar om...

//Goerana
Det är så synd om Vattenfall stackarna

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
G goerana skrev:

//Goerana
De allra flesta torde väl inse att iom de moderna fjärravlästa mätarnas intåg torde det vara mycket svårare att klara sig undan med ”olaga kraftavledning ”, då realtidsmätning borde synas i nätägarens övervakningssystem?

Det skulle inte alls förvåna mig om nätägaren numer har larmfunktioner när summan på respektive möjligt effektuttag jmf med abonnemang överskrids på såväl anläggningsnivå som områdesnivå.

Sedan har det påpekats det olämpliga i att själv byta bottenplatta och sätta i större huvudsäkringar, då det leder till såväl stöld som avtalsbrott mot sin elleverantör, som ingrepp i delar av anläggningen man inte har rätt att mixtra i - förutom den uppenbara risken för anläggnings- /personskador.

Mvh

• Wow
Byggaren Bengt
  • Laddar…
G goerana skrev:

//Goerana
Är det värre än att tipsa/fråga om hur man lurar daghem, skatteverket, inport av förbjudna gifter, stjäla andras husdjur. Forumet är fullt av råd och frågor om allehanda olagligheter och i min värld är TS fråga av den allra lindrigaste sorten medans ynkryggar och ursäkter till karlar som skryter över hur de skjuter, förgiftar grannarnas husdjur tilhör de allra grövsta och beklämmande.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Det skulle inte alls förvåna mig om nätägaren numer har larmfunktioner när summan på respektive möjligt effektuttag jmf med abonnemang överskrids på såväl anläggningsnivå som områdesnivå.
Det skulle förvåna mig om det minimala överuttag som TS beskriver upptäcks.

S Stefan.o skrev:
då det leder till såväl stöld som avtalsbrott mot sin elleverantör,
Det är absolut ingen stöld. Möjligen olovlig energiavledning men även den brottsrubriceringen tror jag är tveksam då energin trots allt mäts.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Purre
Avtalsbrott är det helt klart iaf.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det skulle förvåna mig om det minimala överuttag som TS beskriver upptäcks.

Det är absolut ingen stöld. Möjligen olovlig energiavledning men även den brottsrubriceringen tror jag är tveksam då energin trots allt mäts.
Bra fråga, har inte själv total koll på hur dylika ”brott” kan tänkas rubriceras.

Det torde väl ligga i eventuell brottsrubricering med den tolkning rättsvårdande myndighet kan tänkas göra i ett sådant ärende.

Jag förmodar dock att nätbolaget iom de nya mer sofistikerade mätarna, har betydligt mer kontrollmöjligheter än vad vi i kundkollektivet är medvetna om.

Hursomhelst är det nog ingen rekommendabel metod att själv säkra upp fastigheten utan att gå via de korrekta ”kanalerna”.

Mvh

• Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.