79 245 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Fairlane skrev:
Säkringen gick ganska direkt sist... det var nå månad sen.B bhus2021 skrev:
Har skickat efter en 3 fas effektmätare som ja ska koppla in när den kommer. Då blir det lättare att se exakt vad som drar vad så man vet hur man ska närma sig problemet.
För folk som undrat... vet inte hur många A plasmaskäraren e på... det är en sån vanlig kina grej som jag antar är i storlek med de som lidl sålde.
Nja.. starta ju kompressorn ett tag innan.. jag tror kompressorn kan vara 2.2kw .. om jag inte missminner mig.. 3fas.. plasma är en stil med sån de sålde på lidl... parkside nånting.. 1fas.Demmpa skrev:
N Nils-Ingemar skrev:
Nils-Ingemar är ute och cyklar. Det finns inget krav på MINST 6mm2. Det är förutsättningarna på platsen som gäller.K KungFreddie skrev:Alltså... uttryckte mig kanske lite slarvigt.. huvudproppen sitter precis brevid det nya proppskåpet/jordfelsbrytare.. och sen går det 2.5mm från proppskåp till verkstaden i 3 faser. (Tror det är 2.5 och inte 4, sa fel) Men strömmen på dessa faserna kommer ju inte ändras. De är ju fortfarande säkrade på 16a per fas.
Det enda stället som det kan bli högre ström är mellan proppskåp och huvdsäkringen.. vilka sitter I direkt anslutning till varandra och jag vet inte helt säkert om det är 4 el 6.. minst 4 iaf för annars hade de nog klagar när de upptäckte 20a säkringen.
Känns ju som de borde sätta en relativt grov kabel så det är lätt att säkra upp om de skulle behövas. Andra installationer ja tittat på har haft 6mm eller tom större.
Jag vet.. Men det är dyrare än sån som jag köpte.. och sen skulle man hålla på o strula me kommunen för att aktivera nåt skit. Samt att det är lite problem för att det är inte jag som står för el abb.. och man måste logga in med bankid mot elbolag etc etc. Jag har kollat på det och denna lösning blev bättre.D Dilato skrev:
Sen vet jag inte om du ser varje fas för sig genom han port? Är det inte bara total förbrukning?
Om jag kommer ihåg rätt så gjordes en polisanmälan (jag kommer i alla fall ihåg ett ärende där det gjordes) och sedan efterfakturerades kunden för skillnaden i abonnemang så långt tillbaka man kunde hitta spår av orimlig förbrukning.useless skrev:
Men slå av allt annat då innan du drar igång din plasmaskärare?K KungFreddie skrev:Alltså det kommer ju bara vara korta perioder... enda anledningen till att jag behöver är för att säkring gick när ja körde plasma skärare.. så kommer ju vara korta stunder nån gång i månaden typ.
Men det kan ju vara nåt annat fel.. Det var månader sen ja pilla med de. Så kommer såklart kolla upp först innan ja byter huvudsäkring.
Om du har behöv av större huvudsäkringar så ska du ju givetsvis betala för det, annars får du ju byta plasmaskärare till en svagare.
Man ser varje fas, spänning, ström, effekt per fas och totalt för alla faser.K KungFreddie skrev:Jag vet.. Men det är dyrare än sån som jag köpte.. och sen skulle man hålla på o strula me kommunen för att aktivera nåt skit. Samt att det är lite problem för att det är inte jag som står för el abb.. och man måste logga in med bankid mot elbolag etc etc. Jag har kollat på det och denna lösning blev bättre.
Sen vet jag inte om du ser varje fas för sig genom han port? Är det inte bara total förbrukning?
K KungFreddie skrev:Jag vet.. Men det är dyrare än sån som jag köpte.. och sen skulle man hålla på o strula me kommunen för att aktivera nåt skit. Samt att det är lite problem för att det är inte jag som står för el abb.. och man måste logga in med bankid mot elbolag etc etc. Jag har kollat på det och denna lösning blev bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla lite mer noga hur det såg ut nu..
Där e 3x20a huvuudsäkringar vid mätaren som sen går till det inre proppskåpet där en 3 polig 16a brytare går till proppskåpet/elcentral i verkstaden.
Kompressorn drar tydligen 3.2a per fas. Plasman r det olika bud på.. men tydligen runt 15-40amp på en fas. Dock vet jag ej hur duty cycle påverkar detta riktigt.
Så jag antar att första grejen kanske är att byta brytare till 20A istället... visst det är 2.5mm utanpåliggande kabel men då de stunder som jag kommer köra högre än 16a kommer vara relativt korta tror jag inte det blir nå större problem. Får hålla koll på kabeln o se om de blir nå varm.
Har jag tur kommer detta räcka. Borde ju inte varit huvudsäkringen som gick även om ja⅘ kommer ihåg de som det.
Nån skrev att de klarar sig på 20a säkring. Så kanske 25a på huvudsäkringar funkar även med kompressorn jag har.
Där e 3x20a huvuudsäkringar vid mätaren som sen går till det inre proppskåpet där en 3 polig 16a brytare går till proppskåpet/elcentral i verkstaden.
Kompressorn drar tydligen 3.2a per fas. Plasman r det olika bud på.. men tydligen runt 15-40amp på en fas. Dock vet jag ej hur duty cycle påverkar detta riktigt.
Så jag antar att första grejen kanske är att byta brytare till 20A istället... visst det är 2.5mm utanpåliggande kabel men då de stunder som jag kommer köra högre än 16a kommer vara relativt korta tror jag inte det blir nå större problem. Får hålla koll på kabeln o se om de blir nå varm.
Har jag tur kommer detta räcka. Borde ju inte varit huvudsäkringen som gick även om ja⅘ kommer ihåg de som det.
Nån skrev att de klarar sig på 20a säkring. Så kanske 25a på huvudsäkringar funkar även med kompressorn jag har.
Har din huvudsäkring löst ut nångång eller tror du att den kommer börja lösa ut när du säkrar upp gruppen till plasmaskäraren?K KungFreddie skrev:Kolla lite mer noga hur det såg ut nu..