79 229 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
För att jag tänker på mig själv o mina närmsta först. Sluta vara så jävla skenhelig.. precis som du springer till skatteverket o anmäler varenda krona du tjänar (om du har möjlighet att komma undan) eller ringer polisen o anmäler dig själv för fortkörning om du märkt de glidit upp till 10 över, etc etc.J Johan236 skrev:
De flesta människor försöker komma undan att betala när de ser en möjlighet. Allt handlar om hur stora chanser man är villig att ta.
Sen är vi på en site där många hantverkare håller till.. att just hantverkare försöker få in i mig att det är på nåt sätt oärligt att lura staten får mig att skratta! Precis som inte en majoritet av hantverkare är hur glada som helst att köra lite svart sålänge de vet att risken är nära 0 att knasa. Den kan du ju försöka slå i nån annan!
Visst kanske minskat lite genom ROT, men knappast pga att hantverkare utvecklat ett samvete utan för staten har gjort skillnaden mellan svart o vit mindre.
Och även om du nu är så ärlig... jag är inte det. Och skäms inte ett dugg för det heller! Min ärlighet sträcker sig till personer ja känner. Det får räcka!
Du har fel... lagen funkar inte så.. du måste ha haft uppsåt eller varit oaktsam. Att inte gå igenom sin elanläggning för att kolla vilka säkringar som sitter där.. och skaffa sig kunskap för att göra de till o börja med, kommer aldrig ses som oaktsamhet.P pmd skrev:Okunskap om ett förhållande som man är ansvarig för kan vara en förmildrande omständighet, men friar knappast någon från ansvar. Påföljden vid en eventuell rättsprocess lär bli mildare än för den som själv gjort modifieringen. (Bevisläget kan förstås vara knepigt i det senare fallet).
Den kloke, och kanske rättrådige, åtgärdar förstås fusket direkt när det upptäcks och slipper därmed kanske en rättsprocess.
Okunskap om en lag är inte ett skydd, men okunskap om de reella omständigheterna är ett skydd i de flesta fall!
Jag har kanske inte studerat ellära men jag har studerat juridik.
Nä de kan ju inte veta när bytet gjorts.. så hur kan de göra de retroaktivt?P P28 skrev:Som passande till tråden här, så fick jag brev från Vattenfall om att jag hade 25A istället för 20A som jag betalat för. Hade ingen aning om detta då jag inte ägt det fritidshuset så länge.
Dom upptäckte detta när ett elmätarbyte hade gjorts.
Vad som är roligt är att dom har valt att inte efterdebitera mellanskillnaden retroaktivt. Men dom kommer nu fakturera den högre avgiften (1785kr/år mer) framöver.
Det verkar som det är så de hanterar.. Att de sätter upp taxan om de upptäcks.
Inte en dålig idé... Men hur ska du få i den nya tråden i säkringen? Sitter inte den fast mellan över o underdel? Känns struligt... känns lättare o bara byta passdel o säkring.Gimp skrev:
Man kan även tillverka egna proppar har jag hört av kompisens kusins brorsas kompis bror.
Dvs ta en 20A propp, bänd loss locket och häll ut sanden, sen är det bara flytta över tråden från en 25A säkring, fylla tillbaka sanden och vips så har man en 20A säkring som håller för 25A.
Lika olagligt, men svårare att bevisa uppsåt.
Bättre är som du redan har fått tips om, se över och flytta om mellan faserna så bör det gå att lösa utan att fuska.
Herregud va du gråter.. om du är så emot de.. Varför är du ens i tråden? Ingen tvingar dig att skriva...O skrev:
Är det speciellt viktigt vad de gör åt den som fuskar?
Som jag ser det är de viktigaste frågorna dessa. Skall man:
Mitt svar på alla 5 frågorna är NEJ!!
- strunta i riskerna för personskada för den som frågar
- strunta i riskerna för personskada för andra än den som frågar
- hjälpa någon att bryta mot regler och lagar.
- hjälpa någon att smita från att betala för en tjänst/vara
- hjälpa någon att undgå upptäckt
Och personskada... tillåt mig skratta... va tror du en elektriker hade gjort om ja skulle uppgradera från 20 till 25a? Jo han hade bytat passdel o säkring sen debiterat för 1 tim plus bilavgift. Inte ett dyft mer! För det handlar om ström mellan huvudsäkring och proppskåpet. I proppskåpet kommer det sitta samma proppar som innan och vars kablar är dimensionerade efter dom.
Enda skillnaden blir att den sammanlagda belastningen över de 3 faserna blir 25a istället för 20a. Och det är mellan proppskåp och huvudsäkring som strömmen kommer bli högre. Vilka sitter I direkt anslutning till varandra.
Det vet du likaväl som jag.
Jag har 20a redan.. frågan var från 20 till 25.D Dan Asplund skrev:
K KungFreddie skrev:
Misstänker att det är startströmmen på kompressorn som blir för hög.K KungFreddie skrev:
Bilder på märkskyltarna på kompressorn & plasmaskäraren skulle underlätta.
Alltså... uttryckte mig kanske lite slarvigt.. huvudproppen sitter precis brevid det nya proppskåpet/jordfelsbrytare.. och sen går det 2.5mm från proppskåp till verkstaden i 3 faser. (Tror det är 2.5 och inte 4, sa fel) Men strömmen på dessa faserna kommer ju inte ändras. De är ju fortfarande säkrade på 16a per fas.N Nils-Ingemar skrev:
Det enda stället som det kan bli högre ström är mellan proppskåp och huvdsäkringen.. vilka sitter I direkt anslutning till varandra och jag vet inte helt säkert om det är 4 el 6.. minst 4 iaf för annars hade de nog klagar när de upptäckte 20a säkringen.
Känns ju som de borde sätta en relativt grov kabel så det är lätt att säkra upp om de skulle behövas. Andra installationer ja tittat på har haft 6mm eller tom större.
Ja jäklar! De måste ju kostat en förmögenhet! Hoppas du inte hade de under vintern då elpriset va uppe i 7kr/kwhB Berguven_glenn skrev:
H hakan_o skrev:
Nä dricker inte alkohol... gillar inte effekten. Jag tar nån xanor istället om jag vill känna mig mysig!H Hybro skrev:
Sånt fixar man ju själv... ringer du elektriker för sånt är känns ganska onödigt. Elektriker ringer man när man felsökt alla grupper och felet inte är uppenbart.Jannica Pihl skrev: