D Dilato skrev:
Jag använder spetstång (låånga spetsar) när jag inte hittar nyckeln.
[bild]
Nja, för min del kan det bli det en långnäbbad flacktång för DEMONTERING av en passdel för en spänningslös gruppsäkring - aldrig i livet för en spänningsförande huvudsäkring. Där är en riktig passdelsnyckel enda alternativet för både DEMONTERING och MONTERING. Spetstänger såväl som långnäbbade flacktänger är nog ofta orsaken till alla trasiga och snedgängade passdelar som man ser ute i installationerna.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Nja, för min del kan det bli det en långnäbbad flacktång för DEMONTERING av en passdel för en spänningslös gruppsäkring - aldrig i livet för en spänningsförande huvudsäkring. Där är en riktig passdelsnyckel enda alternativet för både DEMONTERING och MONTERING. Spetstänger såväl som långnäbbade flacktänger är nog ofta orsaken till alla trasiga och snedgängade passdelar som man ser ute i installationerna.
Det är inte tångens fel att montören är slarvig och gängar fel med våld.

Senaste jag bytte var när jag bytte spis från 400v gjutjärnsplattor till 230v induktion, då bytte jag 3 säkringar från 10A till 16A.
Jag påstår inte att det är rätt, men det går och är inte svårt.

Redigerat:
useless useless skrev:
Jag har två...
Högerhanden och vänsterhanden?

Jag jobbade en kort period på ett nätbolag och vi kontrollerade anläggningar som drog över den kapacitet som huvudsäkringarna tillät. En kort spik är ingenting men om du under en längre tid lyckas ligga över ditt teoretiska maxuttag så kommer det antagligen skapas en kontrollärende för din anläggning. Vi hittade rätt många som hade varit lite finurliga med sina huvudsäkringar på detta sätt.

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag jobbade en kort period på ett nätbolag och vi kontrollerade anläggningar som drog över den kapacitet som huvudsäkringarna tillät. En kort spik är ingenting men om du under en längre tid lyckas ligga över ditt teoretiska maxuttag så kommer det antagligen skapas en kontrollärende för din anläggning. Vi hittade rätt många som hade varit lite finurliga med sina huvudsäkringar på detta sätt.
Vad fick dom för straff om säkringarna var större än abonnemanget?

Kolla upp vad det kostar om du åker fast till att börja med
En bekant i dom mörka Värmlandsskogarna åkte fast för några år sedan, han tänkte likadant som du
…det är ju så kort tid han använder

Den smarta mätaren går inte att lura
Dom kör tester via mätaren
Det kostade 30.000 i avgifter

Tänk efter före …

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Ah ok... nä det är vl mer 25a som är tänkt... tror de räcker. Nä självklart är sladdarna ok.. so. det är nu sitter det 4mm2 utanpåliggande till verkstaden/etc så 25 borde vara ok.
25 A kräver 6 kvmm. I ett annat inlägg skrev du att vp var säkrad 10 A och att du tänkte säkra upp den till 20A. Det kräver 4 kvmm. En liten värmepump kan knappast kräva 20 A. Du kanske skulle ta hem en elektriker och låta hen kolla vad du har för strömmar i anläggningen.

• Gilla
Stabo66
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
25 A kräver 6 kvmm.
Vart hittar du det kravet?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har väl tre faser till fastigheten? Ska du inte bara dra en till fas till verkstaden? 🤔
Jag har tre fas i verkstaden. Och jag har en trefas kompressor.. så den måste köra sen 1 fas plasma på det på nån av faserna.

C Claes Owe skrev:
25 A kräver 6 kvmm. I ett annat inlägg skrev du att vp var säkrad 10 A och att du tänkte säkra upp den till 20A. Det kräver 4 kvmm. En liten värmepump kan knappast kräva 20 A. Du kanske skulle ta hem en elektriker och låta hen kolla vad du har för strömmar i anläggningen.
Har inte sagt att vp tar så mycket... det är inte vp som jag har problem med. Det är att säkringen går när kompressor och plasma skärare går samtidigt.

M Maledictus skrev:
Alltså det kommer ju bara vara korta perioder... enda anledningen till att jag behöver är för att säkring gick när ja körde plasma skärare.. så kommer ju vara korta stunder nån gång i månaden typ.

Men det kan ju vara nåt annat fel.. Det var månader sen ja pilla med de. Så kommer såklart kolla upp först innan ja byter huvudsäkring.

useless useless skrev:
Vart hittar du det kravet?
Tror jag såg det också nånstans.. Men problem med värmeutveckling kommer ju mer om man kö
A Ahlsells-listpriser skrev:
Ingen har någonsin blivit "åtalad" ever för att haft fel huvudsäkringar i sitt proppskåp. Vid en eventuell upptäckt (tex vid mätarbyte) får du ett brev hem och thats that.

OM någon skulle ringa och ställa frågor kan du: blåneka, påstå att du aldrig öppnat skåpet, hänvisa till gamla ägaren, skylla på hantverkare som var där när du inte var hemma etc.

En hel tråd med +270 inlägg med massa dravel och sen ditt inlägg som toppade allt.

Och slutligen. Nej alla har inte en Passdelsnyckel men de kostar 59:- på Biltema. En elektriker gör bytet på 2 minuter och garvar hela vägen hem i bilen innan de skickar fakturan. En vanlig lekman gör det på 3-4 minuter. Det är sjukt enkelt och räcker med att bryta strömmen innan bara. Är man en smart husägare så lär man sig detta själv så kan man byta säkring om det skulle behövas tillfälligt och sedan byta tillbaks igen.
Ja byta passdel är ju en enkel sak.

Och ja, är ju inte så lätt med bevis delen.. är ju lätt att skylla på hantverkare. Förra ggn de satt fel huvudsäkring (då var de förra ägaren) så bara satte de upp abbet o inte mer med de.

• Gilla
Ahlsells-listpriser
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Nätägaren fjärravläser din elmätare och ser när du förbrukar mer än 20A. Att byta passkontakt i centralen är ett behörighetskrävande arbete. Gör du det och blir upptäckt riskerar du att bli åtalad.
Nja funkar inte riktigt så... för att åtala måste det finns bevis mot en viss person att åtala.. och då vi är två i hushållet går det aldrig att bevisa vem som byta säkringen.

Kolla upp målet med snubbarna som slog ihjäl en gubbe vid inbrott o skyllde på varandra. De blev friade för mordet.

Så åtal är jag inte orolig för... är värre om det finns nå i avtalet med nätägare där man kan få straffavgift.

H Hybro skrev:
Längre upp i tråden nämnde TS att det i vissa fall tydligen var större strömbehov än vad säkringarna tillät.

Var visst något om att sambon också förbrukade ström i det gemensamma boendet. Så som denne tyckte.

Om TS tar lite hänsyn och planerar sin strömförbrukning till annan tid än sambons, så är väl problemet löst?
Det går väl att talas vid?
C Calamares skrev:
Du kanske ska läsa på dit avtal med din nätägare.
Se gärna under punkt 3 Anläggningar, finns flera delar där som du medvetet vill bryta mot.

För övrig information, det är 2025, snart 2026, i princip alla anläggningar i Sverige har idag smarta mätare som möjliggör att nätägarna kan följa effekt, ström, spänning etc.

Hur tänker du dig att du ska förklara dina plötsliga spikar som ökar mot tidigare spikar, utan att du har gjort anmälan enligt punkt 3.7?

Sluta snåla och ring en installatör istället. Ditt sätt att försöka hitta en väg runt likställer jag med andra nötter som tänker att de kan minsann hitta argument för att köra med sommardäck under vintern när vinterväglag råder.

Blir så trött på sånt här folk, gör rätt för er istället.
För jag inte vill betala 3000kr mer per år för nåt jag använder i kanske 10min par ggr i mån... om ens det.

Hade de inte haft så stora pålägg för högre amp på abbet så hade jag gjort rätt.

Sen tyckte jag nån skrev att tröga säkringar på 20amp kunde köras 30a i kortare stunder... så om de bara ser 25a i typ 10-20 min nångång då o då... tvekar på att de skulle leda till att de skickar ut nån.

Och sen är det ju inte så att ja bara släpper in dem.. om de skulle stå på dörren hade jag sagt ni får komma om en timme.. frugan o ja är upptagna! Oxo bytar jag snabbt tillbaka passdel o säkring. Voila ! Och nä, polisen är inte med.. obehörig installation är brottet. Inte att ha större säkring i sig. Det skulle aldrig få till husrannsakan på såna grunder. Här vet jag va ja talar om.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
R R650 skrev:
Har du provat en kompressor med större tank? Då kan du slå av kompressorn och skära en stund innan tanken är tom. Tänker för hobbybruk bör det inte vara ett problem att växelköra kompressor och plasma?
Har 100l tank... tar inte plasma ganska mycket luft? Den behöver ju 6 bar om jag inte missminner mig. Och typ tror kompressorn jag har e 8 bar el nåt sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.