Bönhas Bönhas skrev:
Det finns egentligen bara två sätt.
  1. Antingen frågar men någon som kan. T. ex. låter man en elektriker besikta elanläggningen. För att verifiera att den är felfri och felfri och enligt reglerna.
  2. Eller så skaffar man sig kunskapen själv.
För den som saknar kompetens skulle rekommendera alternativ 1. För det tar tid att skaffa tillräcklig kompetens.
Går du inte lite till överdrift nu?
"Jo, mitt nya hus som jag precis köpt och fått besiktat, kan det kanske eventuellt fortfarande finns något fel som kan upptäckas om man kör ett par besiktningar till? "
Kollar du utsläppen på din helt nya bil du hämtat om dom verkligen uppfyller kraven också?

J j-o75 skrev:
Går du inte lite till överdrift nu?
"Jo, mitt nya hus som jag precis köpt och fått besiktat, kan det kanske eventuellt fortfarande finns något fel som kan upptäckas om man kör ett par besiktningar till? "
Kollar du utsläppen på din helt nya bil du hämtat om dom verkligen uppfyller kraven också?
En manuell besiktning tar typiskt ca 80 % av felen - men gör du om samma besiktning med samma gubbe och samma rutiner - hittar man inte så mycket mer - man ser inte de egna felen.
Tar du en ny gubbe med andra rutiner hittar du 80 % av de kvarvarande 20 %:en (om du förstår vad jag menar) etc. Så hur många besiktningar du än gör - kommer du aldrig ner till noll fel - det är asymptotiskt.
Avgaskontrollen om du har en dieselbil, görs enklast genom att ett rent finger sticks in i avgasröret och tryck lätt mot väggen - och dras ut. Är fingret lika rent när det kommer ut - funkar avgasreningen när det gäller sot.

K KungFreddie skrev:
Tja!

Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.

Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.

Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.

Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?

Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?

Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.

Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Nätägaren fjärravläser din elmätare och ser när du förbrukar mer än 20A. Att byta passkontakt i centralen är ett behörighetskrävande arbete. Gör du det och blir upptäckt riskerar du att bli åtalad.

P
J j-o75 skrev:
Överlåtelsebesiktningar brukar inte omfatta elinstallationen, men de flesta husköpare köper nog inte en särskild elbesiktning, utan förlitar sig på det faktum att säljaren fortfarande är vid liv.
J j-o75 skrev:
Tur att jag inte gjorde det! Då hade jag kanske upptäckt att min bil var en del av dieselgate …

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
De kallar det "trygghetsbesiktning". Du har väl helt enkelt valt ett försäkringsbolag som inte prioriterar trygghet... 😉
Kan vara så... Folksam arbetar jag inte med efter hur de misshandlade min svärmor. Länsförsäkringar vet jag inget om. Anticimex skulle jag inte släppa in i min bostad om de så betalade mig för det (finns såklart en gräns:-)) Brukar använda If eller Trygg Hansa och känner mig ganska trygg, speciellt inom de områden "trygghetsbesiktningen" påstås täcka.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Kan vara så... Folksam arbetar jag inte med efter hur de misshandlade min svärmor. Länsförsäkringar vet jag inget om. Anticimex skulle jag inte släppa in i min bostad om de så betalade mig för det (finns såklart en gräns:)) Brukar använda If eller Trygg Hansa och känner mig ganska trygg, speciellt inom de områden "trygghetsbesiktningen" påstås täcka.
Både If och Trygg Hansa erbjuder ju exakt samma tjänst.

https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/villaforsakring/huskollen
https://www.trygghansa.se/forsakringar/hemforsakring/villaforsakring/hushjalpen

Så det är alltså bara du som har missat att utnyttja alla förmåner som ingår i försäkringen.

useless useless skrev:
Så det är alltså bara du som har missat att utnyttja alla förmåner som ingår i försäkringen.
Jo, du är dryg - aspberger eller inte. Jag ställde bara en fråga för att jag faktiskt inte visste om detta. Ingen anledning för dig att gå till verbal attack.

Sedan var ju kontexten en annan... Om försäkringsbolaget skulle upptäcka fusket som tråden handlar om. Skall man göra sådant, eller annat man borde låta bli, kanske man inte skall ta hem en besiktningsman - däremot skulle jag förstå om försäkringsbolaget ville komma på oanmält besök om de visste att en kund höll på med dumheter.

Längre upp i tråden nämnde TS att det i vissa fall tydligen var större strömbehov än vad säkringarna tillät.

Var visst något om att sambon också förbrukade ström i det gemensamma boendet. Så som denne tyckte.

Om TS tar lite hänsyn och planerar sin strömförbrukning till annan tid än sambons, så är väl problemet löst?
Det går väl att talas vid?

C Claes Owe skrev:
Nätägaren fjärravläser din elmätare och ser när du förbrukar mer än 20A. Att byta passkontakt i centralen är ett behörighetskrävande arbete. Gör du det och blir upptäckt riskerar du att bli åtalad.
Stämmer inte alls. Det "värsta" som kan hända är att du får ett brev hem att de noterat en avvikelse och att du nöstkommande kvartal får betala en högre avgift.

För de allra flesta inklusive mig själv sitter proposkåpet utomhus. Vem f-n som helst kan ha varit där och bytt när jag varit på jobbet. Detta vet nätägaren om och därför kommer ingen bli åtalad alls. Förutom i fantasin.

• Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
A Ahlsells-listpriser skrev:
Stämmer inte alls. Det "värsta" som kan hända är att du får ett brev hem att de noterat en avvikelse och att du nöstkommande kvartal får betala en högre avgift.

För de allra flesta inklusive mig själv sitter proposkåpet utomhus. Vem f-n som helst kan ha varit där och bytt när jag varit på jobbet. Detta vet nätägaren om och därför kommer ingen bli åtalad alls. Förutom i fantasin.
Du kanske såg att jag skrev "riskerar". Vem f-n som helst har nog ingen passdelsnyckel eller vad tror du.

C Claes Owe skrev:
Du kanske såg att jag skrev "riskerar". Vem f-n som helst har nog ingen passdelsnyckel eller vad tror du.
Får bryta in i ert meningsutbyten. Passdelsnycklar säljs mer eller mindre över allt. Köpte min på ICA tillsammans med passdelen och kraftigare proppar. Var villaägares egendom. Behövde lite mer kräm till min svets och det var både en billig och enkel lösning.

Så svaret på din försynta fråga är -Ja. Vilken f-n som helst har en passdelsnyckel.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Ingen har någonsin blivit "åtalad" ever för att haft fel huvudsäkringar i sitt proppskåp. Vid en eventuell upptäckt (tex vid mätarbyte) får du ett brev hem och thats that.

OM någon skulle ringa och ställa frågor kan du: blåneka, påstå att du aldrig öppnat skåpet, hänvisa till gamla ägaren, skylla på hantverkare som var där när du inte var hemma etc.

En hel tråd med +270 inlägg med massa dravel och sen ditt inlägg som toppade allt.

Och slutligen. Nej alla har inte en Passdelsnyckel men de kostar 59:- på Biltema. En elektriker gör bytet på 2 minuter och garvar hela vägen hem i bilen innan de skickar fakturan. En vanlig lekman gör det på 3-4 minuter. Det är sjukt enkelt och räcker med att bryta strömmen innan bara. Är man en smart husägare så lär man sig detta själv så kan man byta säkring om det skulle behövas tillfälligt och sedan byta tillbaks igen.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så svaret på din försynta fråga är -Ja. Vilken f-n som helst har en passdelsnyckel.
Jag har två...

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har två...
Jag använder spetstång (låånga spetsar) när jag inte hittar nyckeln.
Lång spetstång med röda handtag, användbar när nycklar saknas.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har två...
Jag med, men jag ville inte förhäva mig.😀

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.