P
Alfredo Alfredo skrev:
Och på vilket sätt menar du att detta har minsta relevans? Byt ut televisionsapparat mot elcentral då om du vill.
Om jag byter ur televisionsapparat mot elcentral kan jag inte se på bingolotto. 😉

Ansvaret för en elanläggning regleras i elsäkerhetslagen. Jag har inte lusläst den, men det är förstås möjligt att den även omfattar televisionsapparater.

K KungFreddie skrev:
för plasmaskäraren tar en del, sen tar kompressorn som måste köras samtidigt, sen all annan användning och om sambon lagar mat etc.
Har du provat en kompressor med större tank? Då kan du slå av kompressorn och skära en stund innan tanken är tom. Tänker för hobbybruk bör det inte vara ett problem att växelköra kompressor och plasma?

S sinuslinus skrev:
Det blir ju lite rörigt när du skriver så där. Är det huvudsäkringarna som går eller gruppsäkringen?
Du kan ju så klart inte belasta en 10A-säkring en längre tid med mer än 10A.
En 10AT (trög porslinssäkring) kan överbelastas med 50% i ca 1 timme. Gäller även 16AT, 20AT, 25AT.

Det kostar att smygsäkra upp huvudsäkring om du blir påkommen. Om säkringen för inkommande ledning går blir det ännu dyrare

P pmd skrev:
Ansvaret för en elanläggning regleras i elsäkerhetslagen. Jag har inte lusläst den, men det är förstås möjligt att den även omfattar televisionsapparater.
I bl.a. § 17-19 står det om innehavarens och användarens ansvar av elektrisk utrustning (å då även televisionsapparater).

• Gilla
pmd
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Tja!

Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.

Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.

Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.

Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?

Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?

Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.

Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
De mäter elen minst /15 minuter så där kan dom se om du har högre uttag under längre tid. Om de kollar

mexitegel mexitegel skrev:
Väger man risken mot kostnaden (dryg 100-lapp i månaden) så tycker i allafall jag att valet är väldigt enkelt…
Kostnaderna för olika huvudsäkringar är ganska varierande i de olika elnäten. För vår del skulle en uppsäkring från 20 till 25 A kosta 250 kr / månad.

O O skrev:
Vem som utfört arbetet, gjort installationen eller ändringen saknar betydelse. Som ägare är man ansvarig för att den egna anläggningen är korrekt enl lag och regler, Så om man följer lagen lär man känna till att det är ett fel. Dvs man har fuskat.
Huruvida "dom" hade koll på detta fall eller inte lär vi aldrig få reda på. en att "dom" inget gjorde har du redan intygat. Att fusket inte upptäcktes eller att i alla fall ayy det inte gjordes något åt fusket ändrar inget i sak. Fusk är fusk.
Hur ska jag som saknar kompetens på området kunna veta att elen som dras in i det nybyggda huset säkras med fel huvudsäkring?

J j-o75 skrev:
Hur ska jag som saknar kompetens på området kunna veta att elen som dras in i det nybyggda huset säkras med fel huvudsäkring?
Det finns egentligen bara två sätt.
  1. Antingen frågar men någon som kan. T. ex. låter man en elektriker besikta elanläggningen. För att verifiera att den är felfri och felfri och enligt reglerna.
  2. Eller så skaffar man sig kunskapen själv.
För den som saknar kompetens skulle rekommendera alternativ 1. För det tar tid att skaffa tillräcklig kompetens.

P
Äh, busenkalt juh. Man skaffar en megger och mäter lite. Sen okulärbesiktigar man den synliga delen av anläggningen och bedömer hur snyggt det är gjort. Till sist frågar man sin tame elektriker om det är något man har glömt att kolla. 😜

Gimp Gimp skrev:
Man kan även tillverka egna proppar har jag hört av kompisens kusins brorsas kompis bror.
Dvs ta en 20A propp, bänd loss locket och häll ut sanden, sen är det bara flytta över tråden från en 25A säkring, fylla tillbaka sanden och vips så har man en 20A säkring som håller för 25A.
Lika olagligt, men svårare att bevisa uppsåt.

Bättre är som du redan har fått tips om, se över och flytta om mellan faserna så bör det gå att lösa utan att fuska.
Så har jag hör att "någon" gjorde i sin verkstad pillade isär säkringarna och bytte silvertråden mot 35 amperes tråd återfyllde sanden och vipps så gick det att köra kompressor, svarv, svets samtidigt på en 20 ampere säkring det funkar förmodligen lika bra åt den nya ägaren "någon" fortfarande efter 20år...

useless useless skrev:
Mitt hus har dom besiktat två gånger. En gång när jag tecknade försäkringen 2016 och en gång i somras som någon sorts regelbunden uppföljning. Jag har Folksams stora husförsäkring.
Man lär sig något nytt varje dag😮Aldrig hänt under de år, från början av 60-talet, som jag bott i, eller ägt, villor.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Man lär sig något nytt varje dag😮Aldrig hänt under de år, från början av 60-talet, som jag bott i, eller ägt, villor.
De kallar det "trygghetsbesiktning". Du har väl helt enkelt valt ett försäkringsbolag som inte prioriterar trygghet... 😉

Text om villaförsäkring och trygghetsbesiktning som utförs inom 30 dagar för att upptäcka brister och ge råd om skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Intet
  • Laddar…
Du kanske ska läsa på dit avtal med din nätägare.
Se gärna under punkt 3 Anläggningar, finns flera delar där som du medvetet vill bryta mot.

För övrig information, det är 2025, snart 2026, i princip alla anläggningar i Sverige har idag smarta mätare som möjliggör att nätägarna kan följa effekt, ström, spänning etc.

Hur tänker du dig att du ska förklara dina plötsliga spikar som ökar mot tidigare spikar, utan att du har gjort anmälan enligt punkt 3.7?

Sluta snåla och ring en installatör istället. Ditt sätt att försöka hitta en väg runt likställer jag med andra nötter som tänker att de kan minsann hitta argument för att köra med sommardäck under vintern när vinterväglag råder.

Blir så trött på sånt här folk, gör rätt för er istället.

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Om du har ett trefasuttag så stoppa in en kontakt som även har ett uttag för 240
volt där du kan koppla in sladden för Plasmasvetsen och då har du 16 A i det uttaget.

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.