79 259 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Genom att använda säkringar som inte är av den storlek som avtalats. Anläggningen må vara korrekt ändå. Det har inget med avtalet med nätägaren att göra utan med elsäkerhetsregler.Alfredo skrev:
Vi diskuterar ansvar. Att någon inte känner till att en diazed är modifierad fritar inte denne från ansvaret att den egna elektriska anläggningen är regelrätt.Alfredo skrev:
Vad har du gjort för att du tycker att du inte ska betala för dig??? Du kommer bara skada dig själv. Rättegång och straff. Tänk dig för!K KungFreddie skrev:Tja!
Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.
Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?
Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?
Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.
Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Gör det? Antag att jag köper en TV-apparat som i efterhand visar sig ha ett tillverkningsfel som gör att ungefär 10 procent av apparaterna fattar eld inom ett år. Min apparat hör tyvärr till de tio procenten så den fattar eld och ett större flerfamiljshus brinner ner och många omkommer.P pmd skrev:
Jag har då varit innehavare av bristfällig elutrustning som orsakat avsevärda skador.
Tror du jag drabbas av någon form av konsekvens på grund av detta om vi bortser från olustkänslor och kanske sömnbesvär?
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Det scenariot har hänt. Greenfell 2017. Ett kylskåp fattade eld. Ägaren slog larm inom fem minuter och bröt strömmen till lägenheten. Brandkåren var snabbt på plats i lägenheten. Ändå dog 72 personer. Fel på kylskåpet och fel på byggnaden.Alfredo skrev:
Gör det? Antag att jag köper en TV-apparat som i efterhand visar sig ha ett tillverkningsfel som gör att ungefär 10 procent av apparaterna fattar eld inom ett år. Min apparat hör tyvärr till de tio procenten så den fattar eld och ett större flerfamiljshus brinner ner och många omkommer.
Jag har då varit innehavare av bristfällig elutrustning som orsakat avsevärda skador.
Tror du jag drabbas av någon form av konsekvens på grund av detta om vi bortser från olustkänslor och kanske sömnbesvär?
Exakt. Som innehavare är man ansvarig för sin anläggning.Alfredo skrev: