79 282 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Du skrev:O skrev:
Vilket bara kan tolkas som att att du menar att man gör samma fel om man är innehavare av en anläggning med modifierad Diazed oavsett om man själv aktivt gjort modifikationen eller om man fått den på köpet med fastigheten från tidigare ägare och helt saknar kunskap om att den är felaktig.O skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Vad knappade du in för parametrar då? Jag får "Lämplig tvärsnittsarea i denna produktfamilj kan saknas. Vänligen se över val av produktfamilj alternativt kontakta Nexans." hur jag än försöker.H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
25 ampere, 10 meter kabel, med säkring, 230v enfas, cos fi = 1, 2% spänningsfall, mantlad kabel fäst mot vägg, omgivningstemperatur 25C.Alfredo skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Jag tänkte inte att det var ett lämpligt val, jag tyckte bara att det var kul att programmet gav det resultatet.
Vagnskadeförsäkringen kan även vara tillämplig när man får sin bil skadad av någon annan och det inte går att ta reda på vem skurken är.Alfredo skrev:
Det är en lovvärd tanke som fungerade i ett homogent samhälle där medborgarna kände att staten verkade för deras bästa. I ett splittrat samhälle där många av medborgarna enbart känner sig sig som kassakor som ska beskattas hårdast tänkbart och varje grupp främst ser till sitt egenintresse är det mer tveksamt.P pmd skrev:
Absolut, och därför skrev jag "en av anledningarna till att man har försäkring är att ha ett skydd när man ställer till det för sig och orsakar olyckor."P pmd skrev:
Mitt svar var till @Snigla avseende vad som gällde om man själv "orsakat branden" och jag ville ge ett exempel på att försäkringar ofta gäller även om man själv har ställt till det för sig.
Först och främst så behöver du säkerställa storleken innan på inkommande kraftkabel så att det är minst en 10 mm² kabel för att ens kunna dra på mer än 3×25A.
Men troligen så är nog den befintliga kabeln endast bara en 6 mm² då eftersom du nu i dagsläget bara har/haft 3×16A in.
Men troligen så är nog den befintliga kabeln endast bara en 6 mm² då eftersom du nu i dagsläget bara har/haft 3×16A in.
Som passande till tråden här, så fick jag brev från Vattenfall om att jag hade 25A istället för 20A som jag betalat för. Hade ingen aning om detta då jag inte ägt det fritidshuset så länge.
Dom upptäckte detta när ett elmätarbyte hade gjorts.
Vad som är roligt är att dom har valt att inte efterdebitera mellanskillnaden retroaktivt. Men dom kommer nu fakturera den högre avgiften (1785kr/år mer) framöver.
Dom upptäckte detta när ett elmätarbyte hade gjorts.
Vad som är roligt är att dom har valt att inte efterdebitera mellanskillnaden retroaktivt. Men dom kommer nu fakturera den högre avgiften (1785kr/år mer) framöver.
Irriterad över att numera alla nya vitvaror i hushållet är enfasvarianter - nu senast en inbyggnadsugn - i stället för tidigare 2- eller 3-fasanslutningar. Detta tvingar upp både huvud- och gruppsäkringar - byte av gruppledningar etc. (Ugnen fick nöja sig med en trög 13 A gruppsäkring och dubbla gruppledningar).K KungFreddie skrev:Tja!
Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.
Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?
Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?
Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.
Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Jag yxade därför till en transformatorkoppling där jag symmetriskt samlade ihop ström från alla tre faserna till en en-fasanslutning. Det blev typ samma effekt som ett förslag här på tråden, där man drev en enfas generator med en trefasmotor - men i mitt fall utan rörliga delar - 3x10 A in -skulle typ ge 1x30 A ut.
Problemet är att den konstruktionen numera har sprungit och gömt sig bland alla andra vilda idéer - men jag letar. Vill minnas att det borde fungera - även om inte det heller är gratis - men som alternativ till svarvade mässingssäkringar etc.