79 282 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 666 inlägg
Effekten mäts 3-fasigt. Om TS har 3-fas 20A idag kan han ta ut 13.8kW konstant utan att någon lär reagera. Om det däremot är på 1 fas han gör det (=60A) eller på 3 (=20A i snitt) spelar ingen roll mättekniskt, mätaren som du har hemma är i regel samma för alla abonnemang 16-63A. Däremot så lär serviskabeln bli minst sagt varm!Magnus Bringman skrev:
Alla nya mätare som numera byts till registrerar effekt. Du kommer också få betala effektavgift framöver om du inte redan gör det. Den brukar baseras på topparna som du har varje månad. Så sorry du lär inte komma undan. Hos mig hade elbolaget inte registrerat säkringsbytet på flera år trots att elektrikern hade skickat in papprena. Men när jag skaffade elbil kom det som ett brev på posten. De bad om ursäkt att de hade missat att registrera nytt abonnemang och jag slapp iallafall betala retroaktivt.
Kanske https://www.nexans.se/sv/tools-resources/easycalc/easycalc.html 😀U Uffe A skrev:
Vem som utfört arbetet, gjort installationen eller ändringen saknar betydelse. Som ägare är man ansvarig för att den egna anläggningen är korrekt enl lag och regler, Så om man följer lagen lär man känna till att det är ett fel. Dvs man har fuskat.J j-o75 skrev:
Huruvida "dom" hade koll på detta fall eller inte lär vi aldrig få reda på. en att "dom" inget gjorde har du redan intygat. Att fusket inte upptäcktes eller att i alla fall ayy det inte gjordes något åt fusket ändrar inget i sak. Fusk är fusk.
Det saknar verkligen inte betydelse. Det är ett avsevärt större fel att aktivt utföra en felaktig gärning än att, kanske av okunskap, inte upptäcka ett tidigare utförd felaktighet.O skrev:
Pratar vi mer allmänt om otillåtet elinstallationsarbete är det inte det minsta fel att ha en sådan anläggning så länge den är korrekt utförd. Själva utförandet är dock ett brott, även om utförandet ger en korrekt anläggning.