79 282 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Ja det vore ju en fungerande strategi. Problemet är ju det att jag då antagligen får vänta till dagen efter - i bästa fall - för att få tillbaka strömmen. Servisen är 10 så det är ju inget problem. Så då gäller det att ladda med tålamod eller vara lite pragmatisk.E elmont skrev:När nätägarens servisesäkring går ska du ringa nätägaren och beklaga dig. dom kommer då och byter säkring, och om du pratar med den som kommer och byter säkring ser han säkert till att du får starkare servis. Lyssnar dom inte så be en elfirma säga till så kommer dom och säkrar upp OM deras kabel tål det. Gör den inte det kommer dom att byta kabeln men då kan det ta lite tid.
Man kan även tillverka egna proppar har jag hört av kompisens kusins brorsas kompis bror.
Dvs ta en 20A propp, bänd loss locket och häll ut sanden, sen är det bara flytta över tråden från en 25A säkring, fylla tillbaka sanden och vips så har man en 20A säkring som håller för 25A.
Lika olagligt, men svårare att bevisa uppsåt.
Bättre är som du redan har fått tips om, se över och flytta om mellan faserna så bör det gå att lösa utan att fuska.
Dvs ta en 20A propp, bänd loss locket och häll ut sanden, sen är det bara flytta över tråden från en 25A säkring, fylla tillbaka sanden och vips så har man en 20A säkring som håller för 25A.
Bättre är som du redan har fått tips om, se över och flytta om mellan faserna så bör det gå att lösa utan att fuska.
Dåligt exempel, din felparkering har ju inget med brottet vandalisering att göra, du kunde troligen inte undvika vandaliseringen genom att parkera rät..det finns inget samband.Alfredo skrev:
Krocken med älgen borde inte ens ha hänt om du kört ändå fortare..för då hade du redan passerat platsen där älgen sedan fanns.
Ergo, ju fortare man kör desto kortare tid spenderar man på platser där en viltolycka kan ske..hög fart bidrar till minskade (vilt)olyckor.
Nu kommer säkert Marlen ❤️😉att radera detta inlägg eftersom det är off-off-topic😎 så passa på!
En lösning som jag har själv är "Ferroamp ". Med en energyhub från Svenska Ferroamp så löser inte servis-säkringarna.K KungFreddie skrev:Tja!
Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.
Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?
Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?
Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.
Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Den är inte gratis, men har du tänkt att ha elbilsladdare eller solceller eller är sugen på batterier så är du väl förberedd den dagen.
Läs gärna vidare på Ferroamps hemsida.
(Jag jobbar inte på Ferroamp 😁)
https://ferroamp.com/om-ferroamp/ny...sbalansering-sa-funkar-fastighetens-elsystem/
Vilket bök hålla på flytta över från 25A säkring, sätt i en spik bara😂Gimp skrev:
Man kan även tillverka egna proppar har jag hört av kompisens kusins brorsas kompis bror.
När en huvudsäkring löser ut, är det alltid samma huvudsäkring?
Det första man gör är är att känna på huvudsäkringarna vilken som är varmast respektive kall sedan är det bara att flytta belastning till den "kalla" fasen du kan också använda en IR-tempmätare
Det första man gör är är att känna på huvudsäkringarna vilken som är varmast respektive kall sedan är det bara att flytta belastning till den "kalla" fasen du kan också använda en IR-tempmätare
Eftersom det är nätägarens ansvar och grejer brukar det bara ta en eller två timmar innan deras jourpersonal kommer och byter. Du får INTE gå in i deras skåp och "rota". Inte ens jag som "behörig" får gå in i deras skåp utan deras "anläggning". Dock kan jag vid "speciella" tillfällen få tillstånd, men normalt får jag vänta på deras personal.D Dan Asplund skrev: