11 333 läst ·
100 svar
11k läst
100 svar
Byta bergvärmepump, onödigt? Och vad ska man ha?
Det handlar nog inte om gamla/nya maskiner utan hur mycket man startar samtidigt. Kör du igång värmepump, spis, ugn, diskmaskin, tvättmaskin samtidigt så blåser nog minst en av dina 16A huvudsäkringar ganska snart.Rabbithole skrev:
Det är ju bara att ta fram papper o penna o räkna på vad varje maskin drar och på vilka faser.
Ska man ha andan i halsen varje gång man startar ytterligare en maskin blir ju inte livet särskilt behagligt.
Då får man kanske tänka till innan man vräker på allt och dessutom ha rätt balans på faserna. Vi har också 16 ampere å vi har då kört vp tvättmaskin å spis samtidigt å kanske någon grej till utan att det gått någon säkring.roland53 skrev:
Det handlar nog inte om gamla/nya maskiner utan hur mycket man startar samtidigt. Kör du igång värmepump, spis, ugn, diskmaskin, tvättmaskin samtidigt så blåser nog minst en av dina 16A huvudsäkringar ganska snart.
Det är ju bara att ta fram papper o penna o räkna på vad varje maskin drar och på vilka faser.
Ska man ha andan i halsen varje gång man startar ytterligare en maskin blir ju inte livet särskilt behagligt.
Ja, OM och NÄR det händer kan man ju återgå till högre säkring, men varför skulle man göra det, om inte behovet finns? Bara för att...?A ajn82 skrev:
Att ändra kostar väl pengar? Och om det inte kostar mer är det ju enbart fördelar att ha möjlighet till mer effekt, så att sänka om besparingen uteblir känns väldigt onödigtroland53 skrev:
Ja, om besparingen uteblir , onödigt ja. Men vilka har idag enhetstaxa? Om det inte finns enhetstaxa i ditt område, blir det verklighet? Om hur många år? Bara för någon skrivbordsnisse "funderar" på möjligheten med enhetstaxa blir det kanske aldrig genomfört. Tills dess det finns på plats i verkligheten skulle jag inte tveka att säkra ner om inte behovet finns för större säkring.A ajn82 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 379 inlägg
Det beror nog på elbolag. Ellevio tar inte ut en taxa men kräver att en behörig elektriker gör ändringen för att byta mätarsäkring.
Med en bra dimensionerad 3-fas pump blir det ändå bara runt 2kW som bergvärmepumpen drar. Då har man 9kW kvar att leka med.
Med en bra dimensionerad 3-fas pump blir det ändå bara runt 2kW som bergvärmepumpen drar. Då har man 9kW kvar att leka med.
Att behörig elektriker ska utföra och anmäla ändringen till nätbolaget är nog krav i hela Sverige, vill jag påstå.Rabbithole skrev:
Från 2027 så får man i nyförsäljda maskiner typ vatten/bergvärme mindre än 50 kW effekt bara ha köldmedel till max 149 i GWP.A AndersS skrev:R404A är väl redan idag ett så gammalt köldmedium som bara finns kvar i gamla bvp som är på gränsen till utbyte? Och TS men även jag funderar på byte till ny pump och då bör det inte vara relevant?
Om vi tar R452B som idag finns i nya pumpar så kan jag inte hitta annat att det förbjuds i nytillverkning inom närmaste åren men ska vara tillåtet att använda fram till 2050.
Skulle gissa att de som har sådana på lager väldigt gärna vill får iväg dom innan 2027...
R452B har GWP 691 vilket innebär att den inte får levereras med nya maskiner efter årsskiftet 2027 (till 2029 för maskiner över 50 kW kapacitet)
På luft till vattensystem verkar också vara gränsen för GWP150 efter årsskiftet 2027, medans luft till luft har man till 2029 för maskiner under 12 kW och över 12 kW har man till 2032 på sig.
(detta taget från skvp.se - kan dock ha läst fel i deras diagram, de är inte helt kristallklara)
Det fins också en parallell spår i EU med att PFAS-ämnen skall fasas ut med egen agenda och sin egna tidsplan och där ligger HFO1234yf illa till med sin närmaste 100% konversion till TFA (Trifluoracetat) i sin nedbrytning i atmosfären, de andra varianterna av HFO har varierande men fortfarande hög grad transformation till TFA. Med andra ord en framtida osäkerhet här om och hur hårt en begränsning/förbud slår här.
---
Efter när GWP 150-gränsen inträder finns bara R454C, R455A, R444A med mer än 75% HFO i blandningen, R152a som den enda kvarvarande rena HCF-köldmedel och så de rena HFO-köldmedlen HFO1234yf, HFO1234ze HFO1234zd (det fins flera HFO-köldmedel än så)
Ingen av dessa ligger i tryckområden som finns i dagens R410A eller R32-maskiner, de flesta blandningarna mellan R32 och HFO ligger i 'propantryckområdet' och de flesta av de rena HFO i 'R134a/R12' tryckområdet.
- Ser det ut som en business-case att satsa på en verksamhet som är beroende av syntetiska köldmedel i sina maskiner idag ??
I mina ögon ser det inte ut så...
Redigerat:
Själv kör jag Thermia (Calibra) för att jag kan låta min dator prata och logga data från den. Sånt som utetemp, in/ut temp (och säkert några andra saker) loggas frekvent till databas. Allt annat skrivs ner som starttid, stopptid och mätvärde. Där stopptiden uppdateras om värdet är oförändrat och en ny rad med starttid när mätvärdet ändras. Jag har inte hittat samma möjlighet till Nibe som sitter i (numera avlidna) svärmors hus.
Klicka här för att svara