10 305 läst ·
85 svar
10k läst
85 svar
Byta bergvärmepump, onödigt? Och vad ska man ha?
Tänds den inte heller under anti-Legionella-uppvärmning?M mattias1343 skrev:
Jag kan bara hålla med. Vi har väldigt dåliga erfarenheter av Thermia som bolag och deras "serviceföretag", som man som kund är helt beroende av. Vår (negativa) historia är alldeles för lång för att skriva om i den här tråden, så det får räcka med att jag skriver att det aldrig mer kommer bli någon produkt från Thermia för oss!A ajn82 skrev:Av samma anledningar tommib rekommenderade Nibe vill jag avråda från Thermia.
Deras modell verkar vara att dela upp landet i områden, och sedan har de ett företag i varje område som säljer deras grejer bara.
Installerade en Thermia Atlas för ett par år sedan, gjorde då förberedande arbeten i maskinrummet för frikyla samband med installationen, eftersom jag inte hade möjlighet att dra kondensisolerade kopparrör upp till vinden förrän ett par år senare i samband med en större renovering. Efter det gjordes är installatörsfirman helt ointresserad av att komma och göra färdigt frikyle-installationen, och svarar inte ens i telefon från existerande kunder. (något jag märke när pumpen gick sönder under garanti efter 2 år också, var ett himla jagande för att få tag på dem efter att ha först mailat om problemet, frun fick ringa med dolt nummer...)
Thermias hemsida kan man be dem kontakta en för offert runt frikyla, men det blir också ett svart hål eftersom de bara skickar vidare det till sin lokala representant, som inte är intresserad av arbeten där de inte säljer en ny pump...
(om någon vet en bra VVS i sydvästra skåne som kan göra frikyla installationer tar jag tacksamt emot tips.. har sen ett par år en 90% färdig installation som jag måste hitta någon som kan slutföra... säkert minst 100k investerat i den redan utan det går att använda)
Min gamla Carrierpump (=IVT greenline), installerad 2002, behövde aldrig någon påfyllnad av kylmedia. Byttes för 2 år sedan pga av andra fel.useless skrev:
Det enda problemet med en överdimensionerad inverter styrd BVP är att antalet start och stopp ökar vår och höst. Om energibehovet understiger den nedre gränsen blir det en on off maskin under den perioden. Hur det sen påverkar den totala livslängden återstår att se.
Har en Nibe S1255 3-12 kW till ett ganska litet hus.
Har en Nibe S1255 3-12 kW till ett ganska litet hus.
Hade en Villa Classic 75 från 2001 som byttes förra året till en Thermia Calibra 3-12 kw(Ingen atlas p.g.a gamla radiatorer=mycket magnetit och slangarna på atlas gärna sätter igen sig som inte går på garanti). Hus på ca 250m² i småland och endast 115m borrat. Tilläggsborrade 130m samtidigt som jag bytte pump. Använde ett lokalt bolag med hög servicegrad och god kunskap så känner mig väldigt trygg. Vi bytte även ut en mindre äldre radiator mot en större fläktkonvektor till tvättstuga/spa för att öka komforten där. Bytet inklusive fläktkonvektor gick på 120.000:-. Ej inkluderat borrning. Nu blir siffrorna lite boostade eftersom vi hade alldeles för grunt borrhål innan men vi fick en direkt besparing på använd el kring ca 40-50%. Detta trots att det var en strängare vinter i år än året tidigare. Enbart i Januari då det var kallt och priserna höga hade jag en besparing på ca 4000:-. Jag har även varmare inomhus utan att tillsatsen behöver gå in.
Med facit i hand undrar man ju varför man inte gjorde detta tidigare.
Lycka till med ditt beslut!
Med facit i hand undrar man ju varför man inte gjorde detta tidigare.
Lycka till med ditt beslut!
Jo, som jag skrev är det inte jättevanligt. Men när man väljer en helt ny värmepump för mer än hundra tusen bör man ta med i beräkningen att vissa kylmedier blir förbjudna om bara några år och vissa är/blir ohemult dyra.Kardanaxel skrev:
Ökade förbrukningen var ett tydligt tecken på att kompressorn var slut i den gamla.Buuzzz skrev:
Hade samma fundering som er och vi bytte ut vår Thermia Villa Classic 155 för ca 3 år sedan. Thermian installerade vi 2000.
Av någon anledning så började vi förbruka mer kwh per år från ca 2017 och steg skitåret 2022 så var vi uppe i 26000 kwh (norra Sverige 360m2 + garage). Efter byte till IVT GEO så ligger vi nu på 15000
Absolut att det beror på att det är en varvtalssyrd pump nu som bara det sänker förbrukningen, men att kapa så mycket blev otroligt lyckat för oss.
Vad pratar vi om för tänkbara summor om det behöver göras en påfyllning under en bvp's livslängd?useless skrev:
Slitna kompressorer med dålig effekt brukar börja låta utifrån obalans, men det sker ju succesivt så kanske inget man tänker på. Och då blir också reaktionen "vad tysta de nya pumparna är".😉
Vår som hade första generationen scroll och garantibyttes började låta som en "fiskebåt". Med nya kompressorn efter 17 år efter byte så är den fortfarande tyst, dvs inget ljud utanför rummet där den står.
Vår som hade första generationen scroll och garantibyttes började låta som en "fiskebåt". Med nya kompressorn efter 17 år efter byte så är den fortfarande tyst, dvs inget ljud utanför rummet där den står.
Bytte ut den gamla Thermia diplomat 10 mot en Calibra 4-16 i mars i år.
Satsade på en större pump än nödvändigt men den är justerad i maxeffekt så den aldrig går upp på de två högsta växlarna
Därvid lägre belastning på kompressorn och förhoppningsvis längre livslängd
Märkte en klar reduktion av strömförbrukningen efter bytet.
Skall nämnas att huset är oisolerat timmer/plank på 190m2 och källare.
Har 380m markkollektor, vilket egentligen är på tok för lite, men även under de kallaste perioderna var inte inkommande brine kallare än -3.
Förvisso lagrar jag energi i marken från 6m2 solfångare som cirkulerar ut värmen via kollektorn.
Nu ligger brinetempen på 17 grader.
Satsade på en större pump än nödvändigt men den är justerad i maxeffekt så den aldrig går upp på de två högsta växlarna
Därvid lägre belastning på kompressorn och förhoppningsvis längre livslängd
Märkte en klar reduktion av strömförbrukningen efter bytet.
Skall nämnas att huset är oisolerat timmer/plank på 190m2 och källare.
Har 380m markkollektor, vilket egentligen är på tok för lite, men även under de kallaste perioderna var inte inkommande brine kallare än -3.
Förvisso lagrar jag energi i marken från 6m2 solfångare som cirkulerar ut värmen via kollektorn.
Nu ligger brinetempen på 17 grader.
Brukar landa runt 100-115tkr inkl moms och vi byter alltid säkerhetsbrytare+utomhusgivaren.Transport och utforsling av gamla värmepumpen ingår i priset.A AndersS skrev:
Har fått byta NTC-motståndet och rengjort den. De gånger det blivit konstigheter har felet varit här med felaktiga givarvärden.V växelventil skrev:
Och en ny pump kan ju ha andra värden på komponenten.👍
Om man skaffar en större maskin och stäler ned den i maxeffekt, kan man välja maxeffekt eller är det fasta steg?
exvis kan en 1256-13 ställas till max 10kw ?
exvis kan en 1256-13 ställas till max 10kw ?
Nuvarande 7,5 kW‑pump är rätt dimensionerad och har gått stabilt med låg tillsats. Huset ligger runt 13 500 kWh/år, vilket motsvarar ett effektbehov på ca 6–8 kW. Därför är F1255 3–12 kW eller S1256‑8R rätt val – 13 kW‑modellen är överdimensionerad.
Bäst ekonomi är att vänta tills första riktiga felet, och då byta till F1255 3–12 kW.
Byt direkt om något av detta händer:
• Kompressorn börjar låta, vibrera eller starta om
• Högtryckslarm / lågtryckslarm kommer återkommande
• Cirkpumpen i köldbärarsidan ger upp
• Styrkortet börjar bete sig konstigt
Bäst ekonomi är att vänta tills första riktiga felet, och då byta till F1255 3–12 kW.
Byt direkt om något av detta händer:
• Kompressorn börjar låta, vibrera eller starta om
• Högtryckslarm / lågtryckslarm kommer återkommande
• Cirkpumpen i köldbärarsidan ger upp
• Styrkortet börjar bete sig konstigt