Davidbagare
Hej alla bervärmepumpskunniga,

Jag kan mycket, men just värmepumpar och värmesystem är jag helt vilsen kring. Och nu har vi kommit till en punkt där vi ska byta ut vår IVT Greenline H9 plus från 2005 till en ny, då felkoder börjat härja.

Vi bor i ett hus på 170 kvadrat från 1964 som konverterade från oljepanna till bergvärme 2005. Vattenburna element och inga nymoderniteter i värmesystemet.

Vi har fått offeter från två stora bra aktörer på IVT greenline HE (on/off pump på 9kw) samt Termia Atlas (inverterstyrd 3-12kw).

Det skiljer ca 25.000kr mellan de två offerterna. Och det är ju som jag förstår också två pumpar som jobbar helt olika.

Men jag är nollställd på om det är värt de extra 25.000kr för att få en inverterstyrd pump? Har förstått att faktumet att vi har gammalt värmesystem kan spela in om det är värt en inverterstyrd pump eller inte.

Borrhålet är 170m. Och som vi har det i dagsläget så är det ganska kallt inomhus vintertid (ca 17 grader). Jag skruvade ner värmepumpen en vinter då den hela tiden använde elpatronen och elen va svindyr. Så bättre värme inomhus hade uppskattats om man kan få det utan att elpatron ska kopplas på vid kallare väder.

Som sagt, jag är nollställd på detta. Kan någon som vet mer snälla upplysa mig om information som kan vara bra att ha med sig när vi tar beslut på vad för pump vi ska installera.

//Davidbagare

Ärligt talat, skojar du med oss. Du har en värmepump som ger 9kW och familjen fryser med bara 17 grader inomhus på vintern. Nu tvekar du mellan en ny IVT som ger 9kW vilket uppenbarligen inte räcker för att ni ska slippa frysa och en Thermia Atlas som ger upp till 12 kW.

Man kan vara nollställd på olika ämnen men då måste man väl ändå vakna upp och läsa på så att man kan sluta vara nollställd. Ska du göra rätt så måste du beräkna/uppskatta husets effektbehov när det är som kallast och köpa en värmepump som ger tillräcklig effekt.

Gissningsvis så kommer 12 kW uteffekt att ge en tillräcklig förbättring mot tidigare 9 kW så att familjen slipper frysa.

Davidbagare
T TommyC skrev:
Ärligt talat, skojar du med oss. Du har en värmepump som ger 9kW och familjen fryser med bara 17 grader inomhus på vintern. Nu tvekar du mellan en ny IVT som ger 9kW vilket uppenbarligen inte räcker för att ni ska slippa frysa och en Thermia Atlas som ger upp till 12 kW.

Man kan vara nollställd på olika ämnen men då måste man väl ändå vakna upp och läsa på så att man kan sluta vara nollställd. Ska du göra rätt så måste du beräkna/uppskatta husets effektbehov när det är som kallast och köpa en värmepump som ger tillräcklig effekt.

Gissningsvis så kommer 12 kW uteffekt att ge en tillräcklig förbättring mot tidigare 9 kW så att familjen slipper frysa.
Haha tack för svar.

Som jag sa ja så är jag novis på detta ämne. Jag vet inte om jag drog ner nuvarande pump såpass att den inte ger full effekt längre eller inte.

Och du som vet, hur är det med att installera en pump som drar för mycket energi ur hålet så det fryser?

Och du som vet, lönar det sig med en inverterstyrd pump (inköpsprismässigt) när man har ett gammalt värmesystem? Eller behöver framledningstempen ändå vara så hög att inverterpumpen ändå alltid kommer gå på ”full patte”? Vad vinner vi med en inverterstyrd pump?

Och jag är i stadiet du kallar ”läsa på”. Är det fel att lära sig via ett byggforum menar du?

• Gilla
Agynna
  • Laddar…
Skicka bilder på radiatorerna. Jag tror det är där det behövs en insats.

Din första viktiga fråga är hur hög värmeeffekt ert hus behöver för att hålla den inomhustemperatur ni vill ha under den kallaste vinterveckan.

En 12 kW värmekälla ger 30% mer effekt jämfört med en 9 kW värmekälla.

Gammalt värmesystem behöver inte vara dåligt.

Inverter eller on/off är en fråga som kommer ganska långt ner på frågelistan. Först skulle jag vilja klara ut vilken värmeeffekt som krävs för att hålla en komfortabel inomhustemperatur mitti vintern.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
S stugan_i_skogen skrev:
Skicka bilder på radiatorerna. Jag tror det är där det behövs en insats.
Grått väggmonterat element med synliga rör och termostat. Blått bord ovanför och mörk matta på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit radiator under ett fönster med mörka gardiner på sidorna och en växt på fönsterbrädan. Golvet är av trä.
Skapa konto
Vit sektionsradiator under fönster, omgiven av trägolv och dekorerad med krukväxter ovanpå.
Skapa konto

Davidbagare
T TommyC skrev:
Din första viktiga fråga är hur hög värmeeffekt ert hus behöver för att hålla den inomhustemperatur ni vill ha under den kallaste vinterveckan.

En 12 kW värmekälla ger 30% mer effekt jämfört med en 9 kW värmekälla.

Gammalt värmesystem behöver inte vara dåligt.

Inverter eller on/off är en fråga som kommer ganska långt ner på frågelistan. Först skulle jag vilja klara ut vilken värmeeffekt som krävs för att hålla en komfortabel inomhustemperatur mitti vintern.
Men då kommer ju nästa dumma fråga; Hur tar jag reda på det?

Hur kraftig elparton har du i värmepumpen? Utifrån den så kan vi få en aning om vad det krävs för effekt för att hålla huset varmt på vintern

IVTn är väl i princip samma pump som du redan har, dessutom sämst COP av de moderna pumparna. Byggahus har en sammanställning.

S stugan_i_skogen skrev:
Hur kraftig elparton har du i värmepumpen? Utifrån den så kan vi få en aning om vad det krävs för effekt för att hålla huset varmt på vintern
Nja, man får kolla på hur mycket den faktiskt kört elpatronen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, man får kolla på hur mycket den faktiskt kört elpatronen.
Jag läste "Jag skruvade ner värmepumpen en vinter då den hela tiden använde elpatronen och elen va svindyr. " som "den gick endast på elpatron" men så var det visst inte

Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag skruvade ner värmepumpen en vinter då den hela tiden använde elpatronen och elen va svindyr. Så bättre värme inomhus hade uppskattats om man kan få det utan att elpatron ska kopplas på vid kallare väder.
Du borde kunna stänga av elpatronen helt och ta all värme ur borrhålet tycker jag.
Min Luft/vatten ville också använda elpatron (alldeles för tidigt) men jag ändrade till att det fick den inte och det gjorde bara att den gick längre tid men elförbrukningen sjönk med samma innetemperatur.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
13th Marine 13th Marine skrev:
IVTn är väl i princip samma pump som du redan har, dessutom sämst COP av de moderna pumparna. Byggahus har en sammanställning.
Jag hittar inte den tråden. Har ett minne av att ”värmeexperten” i forumet satte ihop nåt, men kan inte återfinna den. Länk?

S stugan_i_skogen skrev:
Jag läste "Jag skruvade ner värmepumpen en vinter då den hela tiden använde elpatronen och elen va svindyr. " som "den gick endast på elpatron" men så var det visst inte
Elpatronen lär vara samma som sitter i de flesta IVT, dvs 9kW.

Men jag har svårt att se att värmebehovet är 9+9kW.

Davidbagare
D Dilato skrev:
Du borde kunna stänga av elpatronen helt och ta all värme ur borrhålet tycker jag.
Min Luft/vatten ville också använda elpatron (aldeles för tidigt) men jag ändrade till att det fick den inte och det gjorde bara att den gick längre tid men elförbrukningen sjönk med samma innetemperatur.
Jag vet inte om vår gamla pump har den inställningen. Men vi ska byta nu innan vintern hur som helst, och med ny pump ska jag ha den inställningen med i bakhuvudet👍🏻

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.