10 305 läst ·
85 svar
10k läst
85 svar
Byta bergvärmepump, onödigt? Och vad ska man ha?
Går F1255 fortfarande att köpa? I så fall skulle jag ha valt den. Då slipper man hålla på med lull-lull och wifi.N Nattuggla skrev:Nuvarande 7,5 kW‑pump är rätt dimensionerad och har gått stabilt med låg tillsats. Huset ligger runt 13 500 kWh/år, vilket motsvarar ett effektbehov på ca 6–8 kW. Därför är F1255 3–12 kW eller S1256‑8R rätt val – 13 kW‑modellen är överdimensionerad.
Bäst ekonomi är att vänta tills första riktiga felet, och då byta till F1255 3–12 kW.
Byt direkt om något av detta händer:
• Kompressorn börjar låta, vibrera eller starta om
• Högtryckslarm / lågtryckslarm kommer återkommande
• Cirkpumpen i köldbärarsidan ger upp
• Styrkortet börjar bete sig konstigt
F1255 går fortfarande att köpa, men Nibe håller successivt på att ersätta F‑serien med S‑serien. Den närmaste ersättaren är S1255, som har modernare styrning och är Nibes huvudlinje framåt. Så om den gamla håller något/ några år till så kan det nog bli svårt att få tag på F1255
Ser att folk råder dig att ta en kraftigare pump m.m men det ska man ska man tänka sig för. Ha en skvätt elpatron när det är som kallast ute är inte hela världen det handla om 1 eller två veckor om året som patronen slår på en 3kW det väger lätt mot att ha en för stor på pump stora delar av året och få ökat antal start och stopp. Då säger folk att "ja men den har ju en inverter" och ja det är korrekt den har en inverter men det dom flesta inte vet (eller tänker på) är att i specifikationerna för maskinen så utgår effekten från 0gr brine vilket innebär att vår och höst så har du troligen mycket varmare än 0 gr brine in (tillförd energi) så om vi tar exempelvis Daikin som mig veterligen är bäst i klassen på låg last och enligt specifikationerna endast avger 0,85kW som lägst vid 0gr brine. Men lek med tanken att du får 6gr på hösten då ger inte den kompressorn 0,85 kW utan kanske 3kW (helt taget ur luften) varför ? Jo för att tillförd energi har ökat så mycket att invertern/kompressorn har nått sin lägsta frekvens och kan inte gå lägre. Enda sättet att komma förbi detta är att montera en volym/bufferttank så att det finns större volym att härbärgera den ökade energi uttaget. En annan nackdel med inverter är att du får ytterligare en komponent som kan gå sönder. Din Thermia har inte hållt i 23år för att den är komplicerad den har hållt i 23 år för att man valt bra komponenter i en förhållandevis enkel konstruktion. Man vill såklart öka effektiviteten på maskinen men det kommer till ett pris och hållbarhet är den svåraste/dyraste delen att uppnå ju bättre cop du får. Du måste läsa på om dessa pumpar skaffa dig kunskap om dom så kommer du kunna avfärda oseriösa säljare och folk på forum som menar väl men inte riktigt har koll hela vägen. Det finns nästan inga on off maskiner kvar på marknaden men jag skulle ändå kolla vad som finns. Och eventuellt också fundera på om det går att få plats med en buffert tank. Absolut inget fel med invertermaskiner men även dom behöver en korrekt miljö för att fungera optimalt. Kanske inte svaret du ville ha men finns inga genvägar och du kan inte lita på nån (lite överdrivet cynisk där kanske😉)M mattias1343 skrev:Har idag en Thermia Villa classic på 7,5kw med 450m kollektorslang, den installerades 2003.
Vi funderar på att byta enkom pga ålder och mota olle i grind. Om den blir effektivare är det bara +.
Kör lite bakgrund om huset, byggår 1963, energideklarationen är från 2010 och hade 80kwh/m3/år, arean är 205kvm uppvärmd.
2022 tilläggsisolerades huset med 50mm och ny panel monterades. 2023 byttes alla fönster till 3 glas från Nordan, samtidigt byttes altandörr, samt båda ytterdörrarna från samma tillverkare.
Elförbrukningen har efter detta gått ned från ett årssnitt på 17900kwh/år till 13500kwh/år.
Nu funderar vi på att sätta in en ny pump för att säkerställa funktion då den gamla jobbat i 23 år och de moderna är väl effektivare och främst bättre styrda som jag fattat det.
Har fått offert på en Nibe s1256-8R samt magnetitfilter för 127283kr, el inkoppling tillkommer. (elen har jag funderat på att förhandla in för att skriva på )
Men är en Nibe vad jag bör kika på eller är det andra tillverkare som är bättre, mer hållbara osv?
Idag så mycket att du inte ens överväger att göra det om det är en gammal R404A-maskin med 4-6 kg innehåll - sist när det togs upp i någon tråd i ämnet så låg R404A på typ 4700:-/kg + moms.A AndersS skrev:
För de andra HCF-köldmedlen så är det gissningsvis runt 2000:-/kg till kund i dagsläget, men det kommer också öka när man bara får slåss om poolen med återvunnen köldmedel inom EU och ingen ny 'virgin' köldmedel får införas över EU:s gräns, vare sig i flaska eller i förfyllda kylmaskiner.
Med andra ord är det väldigt god råd att bara titta på framtidssäkra köldmedel när man köper så dyra anläggningar som luft/vatten och sjö, jord och bergvärmepumpar även om risken för läckage kanske inte är så stor närmaste tio åren, men när det väl händer som slutkörd/brunnen komppressor och köldmedlet måste bytas för att det är kontaminerat med tex. syror från motorbrand, eller förorenad av en skuren kompressor, är det ej reparerbart för att renade köldmedlen inte längre fins att köpa till rimligt pris även om man lagligt får reparera dem (ännu).
En sak är det med LLVP med relativt liten investering, långa garantitider och ekonomisk livslängd slut efter 10 år, att det blir helt ny LLVP ändå när den gamle byts ut oavsett köldmedel och inom garantitiden är det dom som installera det som får lösa problemet.
x1255 har R407C som det kommer bli förbjudet att fylla på om knappt sex år. Ingen bra investering.N Nattuggla skrev:
Nibepumpen är ju inverterstyrd.D datja skrev:Nibe gör bra pumpar.
Varför skulle elarbete krävas när det redan finns matning?
En poäng med dyra investeringar såsom bergvärmepumpar är att de ska göras så sällan som möjligt för att vara ekonomiskt försvarbara. Om pumpen inte har krånglat alls hade jag väntat med att byta ut den.
När det blir dags att byta skulle jag i ditt fall välja en 12 kW pump med inverterstyrning så att du aldrig kommer att behöva elspets.
Vart då någonstans? den slutade väl tillverkas typ 2020N Nattuggla skrev:
R404A är väl redan idag ett så gammalt köldmedium som bara finns kvar i gamla bvp som är på gränsen till utbyte? Och TS men även jag funderar på byte till ny pump och då bör det inte vara relevant?X xxargs skrev:Idag så mycket att du inte ens överväger att göra det om det är en gammal R404A-maskin med 4-6 kg innehåll - sist när det togs upp i någon tråd i ämnet så låg R404A på typ 4700:-/kg + moms.
För de andra HCF-köldmedlen så är det gissningsvis runt 2000:-/kg till kund i dagsläget, men det kommer också öka när man bara får slåss om poolen med återvunnen köldmedel inom EU och ingen ny 'virgin' köldmedel får införas över EU:s gräns, vare sig i flaska eller i förfyllda kylmaskiner.
Med andra ord är det väldigt god råd att bara titta på framtidssäkra köldmedel när man köper så dyra anläggningar som luft/vatten och sjö, jord och bergvärmepumpar även om risken för läckage kanske inte är så stor närmaste tio åren, men när det väl händer som slutkörd/brunnen komppressor och köldmedlet måste bytas för att det är kontaminerat med tex. syror från motorbrand, eller förorenad av en skuren kompressor, är det ej reparerbart för att renade köldmedlen inte längre fins att köpa till rimligt pris även om man lagligt får reparera dem (ännu).
En sak är det med LLVP med relativt liten investering, långa garantitider och ekonomisk livslängd slut efter 10 år, att det blir helt ny LLVP ändå när den gamle byts ut oavsett köldmedel och inom garantitiden är det dom som installera det som får lösa problemet.
Om vi tar R452B som idag finns i nya pumpar så kan jag inte hitta annat att det förbjuds i nytillverkning inom närmaste åren men ska vara tillåtet att använda fram till 2050.
JM mattias1343 skrev:
Har läst hela tråden (tror jag?), men är fortfarande osäker på vilken typ av system du har. Har du bergvärme med x antal meter djup borra där kollektorslangen är nedsänkt eller har du ytjordvärme med en slinga på x antal meter nergrävd på ca 1 meters djup? Vilken typ av ventilationssystem har du i huset självdrag, mekanisk frånluft eller mekanisk till/frånluft med värmeväxlare. Allt detta bör tas med i ekvationen vad och hur du väljer nästa värmepump. I synnerhet när du minskat energibehovet genom renoveringar etc. Dessutom reagerar jag över 25 A huvudsäkring. Har du verkligen behov av det. Fasta avgiften baseras ofta på säkringsstorlek och en för stor kostym äter bara pengar till ingen nytta.M mattias1343 skrev:Har idag en Thermia Villa classic på 7,5kw med 450m kollektorslang, den installerades 2003.
Vi funderar på att byta enkom pga ålder och mota olle i grind. Om den blir effektivare är det bara +.
Kör lite bakgrund om huset, byggår 1963, energideklarationen är från 2010 och hade 80kwh/m3/år, arean är 205kvm uppvärmd.
2022 tilläggsisolerades huset med 50mm och ny panel monterades. 2023 byttes alla fönster till 3 glas från Nordan, samtidigt byttes altandörr, samt båda ytterdörrarna från samma tillverkare.
Elförbrukningen har efter detta gått ned från ett årssnitt på 17900kwh/år till 13500kwh/år.
Nu funderar vi på att sätta in en ny pump för att säkerställa funktion då den gamla jobbat i 23 år och de moderna är väl effektivare och främst bättre styrda som jag fattat det.
Har fått offert på en Nibe s1256-8R samt magnetitfilter för 127283kr, el inkoppling tillkommer. (elen har jag funderat på att förhandla in för att skriva på )
Men är en Nibe vad jag bör kika på eller är det andra tillverkare som är bättre, mer hållbara osv?
Klicka här för att svara