887 läst ·
33 svar
887 läst
33 svar
Byta bergvärmepump, onödigt? Och vad ska man ha?
Sida 1 av 3
Har idag en Thermia Villa classic på 7,5kw med 450m kollektorslang, den installerades 2003.
Vi funderar på att byta enkom pga ålder och mota olle i grind. Om den blir effektivare är det bara +.
Kör lite bakgrund om huset, byggår 1963, energideklarationen är från 2010 och hade 80kwh/m3/år, arean är 205kvm uppvärmd.
2022 tilläggsisolerades huset med 50mm och ny panel monterades. 2023 byttes alla fönster till 3 glas från Nordan, samtidigt byttes altandörr, samt båda ytterdörrarna från samma tillverkare.
Elförbrukningen har efter detta gått ned från ett årssnitt på 17900kwh/år till 13500kwh/år.
Nu funderar vi på att sätta in en ny pump för att säkerställa funktion då den gamla jobbat i 23 år och de moderna är väl effektivare och främst bättre styrda som jag fattat det.
Har fått offert på en Nibe s1256-8R samt magnetitfilter för 127283kr, el inkoppling tillkommer. (elen har jag funderat på att förhandla in för att skriva på )
Men är en Nibe vad jag bör kika på eller är det andra tillverkare som är bättre, mer hållbara osv?
Vi funderar på att byta enkom pga ålder och mota olle i grind. Om den blir effektivare är det bara +.
Kör lite bakgrund om huset, byggår 1963, energideklarationen är från 2010 och hade 80kwh/m3/år, arean är 205kvm uppvärmd.
2022 tilläggsisolerades huset med 50mm och ny panel monterades. 2023 byttes alla fönster till 3 glas från Nordan, samtidigt byttes altandörr, samt båda ytterdörrarna från samma tillverkare.
Elförbrukningen har efter detta gått ned från ett årssnitt på 17900kwh/år till 13500kwh/år.
Nu funderar vi på att sätta in en ny pump för att säkerställa funktion då den gamla jobbat i 23 år och de moderna är väl effektivare och främst bättre styrda som jag fattat det.
Har fått offert på en Nibe s1256-8R samt magnetitfilter för 127283kr, el inkoppling tillkommer. (elen har jag funderat på att förhandla in för att skriva på )
Men är en Nibe vad jag bör kika på eller är det andra tillverkare som är bättre, mer hållbara osv?
Nibe gör bra pumpar.
Varför skulle elarbete krävas när det redan finns matning?
En poäng med dyra investeringar såsom bergvärmepumpar är att de ska göras så sällan som möjligt för att vara ekonomiskt försvarbara. Om pumpen inte har krånglat alls hade jag väntat med att byta ut den.
När det blir dags att byta skulle jag i ditt fall välja en 12 kW pump med inverterstyrning så att du aldrig kommer att behöva elspets.
En poäng med dyra investeringar såsom bergvärmepumpar är att de ska göras så sällan som möjligt för att vara ekonomiskt försvarbara. Om pumpen inte har krånglat alls hade jag väntat med att byta ut den.
När det blir dags att byta skulle jag i ditt fall välja en 12 kW pump med inverterstyrning så att du aldrig kommer att behöva elspets.
Nibe är väl ett av dom vanligaste på marknaden, men det viktigaste är väl att den firman du anlitar är lokal och vettig för den dagen som något strular och du vill åberopa garanti/reklamation så att dom finns till i närheten och inte på andra sidan av Sverige för att man valde den billigaste offerten..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 374 inlägg
Behåll den så länge den fungerar bra. Sen vid problem byt direkt.
Många pumpar genomgår nu ett generationsskifte till R290 så håll utkik efter t.ex. Daikin Altherma 4 Geo när den kommer
Många pumpar genomgår nu ett generationsskifte till R290 så håll utkik efter t.ex. Daikin Altherma 4 Geo när den kommer
Men om maskinen är för stor löper man väl risk att frysa marken/slangen om jag fattat rätt när jag googlat?D datja skrev:Nibe gör bra pumpar.
Har offert på den större 13kw modellen från nibe för 136328kr.
Men vi ser inget ökat behov fran dagens läge i framtiden, barnen börjar lämna om 6 år, vi ska inte bygga ut eller bygga pool.
Det är en lokal firma jag tagit offert från. Har använt dom för små saker förr, elementbyte, toastolsbyte och nydragning av avloppsrör till köket. Firman har funnits länge här.Frerider skrev:
Nibe är väl ett av dom vanligaste på marknaden, men det viktigaste är väl att den firman du anlitar är lokal och vettig för den dagen som något strular och du vill åberopa garanti/reklamation så att dom finns till i närheten och inte på andra sidan av Sverige för att man valde den billigaste offerten..
Med 450 m slinga och bara drygt 200 kvm i Hagfors kommer ni inte att få permafrost i borran, det kan jag garantera. Särskilt inte med er ganska måttliga energikonsumtion.M mattias1343 skrev:
Men hur mycket elspets använder ni nu?
Vilken temperatur har borran på vårkanten?
Med era förutsättningar skulle jag optimera så att elspets aldrig behövs, dvs skaffa en kraftigare pump med inverter/frekvensreglering.
För jämförelse har vi ett 270 kvm hus (boyta) i Mälardalen där vi hade en 8 kW onoffpump på ett 180 m hål. Elspets behövdes. När den havererade 2018 satte vi in en F1255 3-12kW Nibe och sedan dess aldrig behövt använda elspetsen. Årsförbr gick från ca 16 MWh till strax under 12 MWh. KB in som värst på -1.
Redigerat:
Låter bra och sunt, köp pumpen via dom ifall dom är återförsäljare för något märke.M mattias1343 skrev:
Avråder dig att köpa pump själv och låta dom montera för att slippa strul.
Hr aldrig sett att indikeringen för elpatron lyst under de 17 år jag bott här, brukar kolla när tempen är nere runt -20-30°. Aldrig sett den gå in.D datja skrev:Med 450 m slinga och bara drygt 200 kvm i Hagfors kommer ni inte att få permafrost i borran, det kan jag garantera. Särskilt inte med er ganska måttliga energikonsumtion.
Men hur mycket elspets använder ni nu?
Med era förutsättningar skulle jag optimera så att elspets aldrig behövs, dvs skaffa en kraftigare pump med inverter/frekvensreglering.
För jämförelse har vi ett 270 kvm hus (boyta) i Mälardalen där vi hade en 8 kW onoffpump på ett 180 m hål. När den havererade satte vi in en F1255 3-12kW Nibe 2018 och sedan dess aldrig behövt använda elspetsen. Årsförbr gick från ca 16 kW till strax under 12 kW.
Men någon loggning eller plottning har jag inte gjort.
Vet ej om det går att läsa ut ur displayen på pumpen heller.
Försök att ta reda på det. Även på vår urgamla CTC ECOHEAT kunde man få reda på antalet timmar med elpatron. Det brukar loggas i maskinen.M mattias1343 skrev:
Om patronen aldrig har gått in så är det såklart bra som det är.
De är med i bad & värme och säljer Nibe.Frerider skrev:
Jag söker helhetsaffär, inköp, installation och driftssättning. Vilket är vad jag begärt offert på.
Ett par-tre poänger med Nibe är att de säljer till privatpersoner, vilket gör att man lättare kan förhandla om priset med installatören, att det är ett stort, känt bolag samt att det är svenskt.M mattias1343 skrev:
Jag kan inget om din Thermiamodell men testa
https://www.varmepumpsforum.com
Där borde det stå hur man tar reda på elspetskonsumtion.
https://www.varmepumpsforum.com
Där borde det stå hur man tar reda på elspetskonsumtion.
Kyleffekten i markkollektorn beror på energiuttaget. Huset förbrukar ju lika mycket energi oavsett och om inte elpatronen behövs idag kommer energiuttaget ur marken bara att öka marginellt med en ny pump med lite bättre COP.M mattias1343 skrev: