D
M mattias1343 skrev:
Ingen aning, det har varit så och jag har inte brytt mig kolla. Svarven och andra maskiner jag har kräver det inte.
Men han som byggde huset hade snickeri nere i garaget mellan 1980-2003, vad han hade för maskiner vet jag ej.

Edit, kollade nu och att gå ned till 20A skulle spara 1800kr per år.
Behåll 25A, skaffa större inverter

Låter som det är 450m ytjordvärme (inte 200+ borra).
I så fall ska inte vara någon större fara om man fryser marken runt slingan.

Är lite i samma situation som TS.
Har en Nibe 1230 installerad januari 2006.
En idé jag har är att försöka få tag i en fungerande begagnad dito som kan stå som reservdelsmaskin. Saker som dessa har ju en viss förmåga att gå sönder mitt i vintern.
Vill inte byta i onödan. Det är ju nu den är "betald/avskriven" och sparar pengar.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Behåll den så länge den fungerar bra. Sen vid problem byt direkt.

Många pumpar genomgår nu ett generationsskifte till R290 så håll utkik efter t.ex. Daikin Altherma 4 Geo när den kommer
Är R290 bättre? Vad använder man idag? R134?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Är R290 bättre? Vad använder man idag? R134?
Framförallt är R290 (propan) framtidssäkert. De flesta syntetiska kylmedier som används idag är på väg att fasas ut, så om några år när det är dags att serva värmepumpen är de antingen förbjudna eller skitdyra.

Hade samma fundering som er och vi bytte ut vår Thermia Villa Classic 155 för ca 3 år sedan. Thermian installerade vi 2000.

Av någon anledning så började vi förbruka mer kwh per år från ca 2017 och steg skitåret 2022 så var vi uppe i 26000 kwh (norra Sverige 360m2 + garage). Efter byte till IVT GEO så ligger vi nu på 15000

Absolut att det beror på att det är en varvtalssyrd pump nu som bara det sänker förbrukningen, men att kapa så mycket blev otroligt lyckat för oss.

tommib
Angående Daikin så har grannen en sådan och de avråder kraftigt från just Daikin när det gäller bergvärmepumpar. Deras installatörsfirma sa att det har varit enormt mycket problem med just BVPer från dem då de verkar ha varit lite nya. Detta är dock ca 10 år gammal information så det kanske är bättre nu. Men ändå värt att kolla.

Förutom att Nibe säljer till privatpersoner så ger de även support till privatpersoner och lägger ut alla manualer på sin hemsida. Det kanske inte spelar roll för dig men det spelar väldigt stor roll för en sådan som mig som gillar att veta hur saker funkar och att laga grejer själv vid behov.

Vad gäller elspetsen så kan det lika gärna vara så att den går in för att göra legionellakörningen som normalt sker ungefär var 14e dag i varmvattenberedaren. Då värmer man upp vattnet till typ 65 grader för att döda av all legionella som kan ha bildats där. En så hög framledningstemperatur är svår för kompressorn att komma upp i och elspetsen brukar få gå in. Om det bara är ca 175 timmar/år så skulle jag gissa att det är det och inte att du behöver el för värme i huset. Således väldimensionerad pump.

Jag skulle inte byta pumpen förän den går sönder eller har något problem som inte kan lösas med en enkel reparation. Den är ju avskriven sedan länge och en ren vinst så länge den fungerar. En modern pump kommer kanske ha bättre COP men det är på marginalen och ska du ta hem investeringskostnaden i förtid så får det vara en väldigt stor skillnad. Att det inte skulle gå att få tag i en vettig pump är osannolikt men en brasklapp är en svart svan, som elpriserna 2022-23, vilket gjorde det väldigt svårt att få installation av värmepumpar i rimlig tid.

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Buuzzz Buuzzz skrev:
Absolut att det beror på att det är en varvtalssyrd pump nu som bara det sänker förbrukningen
Varför skulle det faktum att den är varvtalsstyrd göra någon skillnad på förbrukningen?

useless useless skrev:
Framförallt är R290 (propan) framtidssäkert. De flesta syntetiska kylmedier som används idag är på väg att fasas ut, så om några år när det är dags att serva värmepumpen är de antingen förbjudna eller skitdyra.
Samtidigt, freoner som R134 borgar ofta för högre verkningsgrad och tystare gång.
Speciellt om vi pratar R12.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt, freoner som R134 borgar ofta för högre verkningsgrad och tystare gång.
Speciellt om vi pratar R12.
Totala verkningsgraden på investeringar blir väldigt dålig om man måste skrota hela värmepumpen efter några år för att det inte går att fylla på kylmedia.

tommib
useless useless skrev:
Varför skulle det faktum att den är varvtalsstyrd göra någon skillnad på förbrukningen
Nej, det gör det ju inte
Buuzzz Buuzzz skrev:
Av någon anledning så började vi förbruka mer kwh per år från ca 2017 och steg skitåret 2022 så var vi uppe i 26000 kwh (norra Sverige 360m2 + garage). Efter byte till IVT GEO så ligger vi nu på 15000
Jag tror att något inte fungerade som det skulle i den gamla pumpen men det är svårt att veta utan mer information. Kanske ett läckage som kortslöt tillopp och retur? Eller en läckande VVB? Rätt typiskt om man har en långsamt stigande energiförbrukning som sedan plötsligt blir bättre av en ny pump.

tommib
useless useless skrev:
Totala verkningsgraden på investeringar blir väldigt dålig om man måste skrota hela värmepumpen efter några år för att det inte går att fylla på kylmedia.
För all del sant. Å andra sidan har jag fyllt på min 13 år gamla Nibe exakt noll gånger hittills. Är det en vanlig grej på bergvärmepumpar?

tommib tommib skrev:
För all del sant. Å andra sidan har jag fyllt på min 13 år gamla Nibe exakt noll gånger hittills. Är det en vanlig grej på bergvärmepumpar?
Nej, det är väl i och för sig ganska ovanligt de första 12-15 åren. Men ska man investera ett par hundra tusen i något så är det ju bra om det är teoretiskt möjligt att reparera grejerna inom överskådlig tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.