Ett råd till er som har äldre bvp är att kontrollera drifttider. Jag kollar det på vår två gånger/år och skriver upp drifttidvärme, varmvatten och eltillskott, samt temperatur från och till borrhål.
Dessutom har den indikering utvändigt som lyser rött när eltillskott är inkopplat, en Thermia Villa 55.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det bara är ca 175 timmar/år så skulle jag gissa att det är det och inte att du behöver el för värme i huset. Således väldimensionerad pump.
Nu är ju allt beroende av storlek på vv-delen, men tror inte på att legionellakörning generellt kan ge 175 tim/år. Vår bvp med inbyggd vv-beredare i en Villa 55 förbrukar nog som mest 5-10 timmar/år och en 6 kw patron.
Totalt går vår gamla pump in med tillskottsel (inkl. legionellakörning) 30-50 timmar/år och är de dagarna med lägre temperatur än -10 grader, vilka inte är så många här i söder.

Så vid ett byte är en likvärdig bvp målet och 30-50 tim tillskottsel/år helt ok.

Av samma anledningar tommib rekommenderade Nibe vill jag avråda från Thermia.

Deras modell verkar vara att dela upp landet i områden, och sedan har de ett företag i varje område som säljer deras grejer bara.

Installerade en Thermia Atlas för ett par år sedan, gjorde då förberedande arbeten i maskinrummet för frikyla samband med installationen, eftersom jag inte hade möjlighet att dra kondensisolerade kopparrör upp till vinden förrän ett par år senare i samband med en större renovering. Efter det gjordes är installatörsfirman helt ointresserad av att komma och göra färdigt frikyle-installationen, och svarar inte ens i telefon från existerande kunder. (något jag märke när pumpen gick sönder under garanti efter 2 år också, var ett himla jagande för att få tag på dem efter att ha först mailat om problemet, frun fick ringa med dolt nummer...)

Thermias hemsida kan man be dem kontakta en för offert runt frikyla, men det blir också ett svart hål eftersom de bara skickar vidare det till sin lokala representant, som inte är intresserad av arbeten där de inte säljer en ny pump...

(om någon vet en bra VVS i sydvästra skåne som kan göra frikyla installationer tar jag tacksamt emot tips.. har sen ett par år en 90% färdig installation som jag måste hitta någon som kan slutföra... säkert minst 100k investerat i den redan utan det går att använda)

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
39x och 6 till
  • Laddar…
Har matat in alla elförbrukning samt tempdata från 2016-2026 i chatgpt, månaderna december till februari matade jag dygnsdatan. hämtade datan från fortum och ellevio.

Min elspets börjar gå in vid -11°, steg 2 vid -15° och från -20° är den konstant i, vi har haft ca 20-25 dagar per år då elspetsen går in i någon form och effekt.

Google ai samt chatgpt ger mig båda rådet att utifrån data från tillverkarna gå på en 8kw maskin baserat på detta med slinga, fryseffekter samt vad tillverkarna säger att 8 reps 13 kräver för slinglängder.

Men mest av allt, sommarhalvåret är mina behov lägre än vad 13kw maskinens lägsta läge ger vilket skulle orsaka den att istället för att gå som en inverter skulle den tvingas gå som On/off, den går som lägst på 3kw men våra behov då är ofta nere mot 1kw.

Verkar detta rimligt?

• Gilla
  • Älska
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
D
Jag skulle välja en kraftigare inverter. Du får lägre uppvärmningskostnad. Du sparar pengar. Det som händer sommarhalvåret med en sån inverter är att den mest gör varmvatten och att den fungerar som en onoffpump på 3 kW.

Till tommib: min pump är ställd på legionellakörning varje vecka och den klarar det utan elspets.

M mattias1343 skrev:
Har matat in alla elförbrukning samt tempdata från 2016-2026 i chatgpt, månaderna december till februari matade jag dygnsdatan. hämtade datan från fortum och ellevio.

Min elspets börjar gå in vid -11°, steg 2 vid -15° och från -20° är den konstant i, vi har haft ca 20-25 dagar per år då elspetsen går in i någon form och effekt.

Google ai samt chatgpt ger mig båda rådet att utifrån data från tillverkarna gå på en 8kw maskin baserat på detta med slinga, fryseffekter samt vad tillverkarna säger att 8 reps 13 kräver för slinglängder.

Men mest av allt, sommarhalvåret är mina behov lägre än vad 13kw maskinens lägsta läge ger vilket skulle orsaka den att istället för att gå som en inverter skulle den tvingas gå som On/off, den går som lägst på 3kw men våra behov då är ofta nere mot 1kw.

Verkar detta rimligt?
LLMer är ökänt dåliga på att räkna, dubbelkolla matten, slutsatsen har nog mer att göra med vad den hittat online än någon faktiskt uträkning

• Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:

Verkar detta rimligt?
Har du fortfarande elspets efter tilläggsisoleringen?

Därför jag gillar Daikin pumpen, deras 10kW pump går från 0,85kW till 9,6kW och verkar storleksmässigt passa dig.

• Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
De är med i bad & värme och säljer Nibe.

Jag söker helhetsaffär, inköp, installation och driftssättning. Vilket är vad jag begärt offert på.
Alla kan sälja Nibe. De kör inte exklusivt åt någon.
Bad & Värme släpper in ett gäng företag de också, säger egentligen inget om kvalitet på installation.

Ivt, Thermia, Daikin och Mitsubishi gör för att nämna några.

Ta in iallafall en offert till, har inte kollat modellen men det låter 10000 för högt för utbyte av en bergvärme.

Avråder högst från att anlita "värmepumps företag"

Rekommenderar mindre företag som måste leverera bra resultat och överleva på rykte istället för att vara första på Google.
(Jo, det är tyvärr stor skillnad)

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vår Villa 55 är från 2000 men fick en ny kompressor 2010 på garanti (på de första var det känt problem och den nya var även effektivare).
Har funderat på byte men inte kommit längre.
Tycker du ska titta på thermia legend on-off.Spar ca 1000 kWh/år mot min gamla diplomat Kompressorn hörs knappt när den är i drift och tycker den går tystare än dom inverter jag varit på trots när lågväxeln ligger i.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
LLMer är ökänt dåliga på att räkna, dubbelkolla matten, slutsatsen har nog mer att göra med vad den hittat online än någon faktiskt uträkning
Jag bad den analysera min elförbrukning till att börja med enbart.

Datan stämmer.

Sen bad jag den ställa detta mot nuvarande förutsättningar.

Sen bad jag den bedöma vilken storlek av pump jag ska ha samt tipsa om passande pumpar, inköpsställe, installatörer, jämföra garantierna mot att jag vill ha bra service under och efterköp.
R RasmusVVS skrev:
Alla kan sälja Nibe. De kör inte exklusivt åt någon.
Bad & Värme släpper in ett gäng företag de också, säger egentligen inget om kvalitet på installation.

Ivt, Thermia, Daikin och Mitsubishi gör för att nämna några.

Ta in iallafall en offert till, har inte kollat modellen men det låter 10000 för högt för utbyte av en bergvärme.

Avråder högst från att anlita "värmepumps företag"

Rekommenderar mindre företag som måste leverera bra resultat och överleva på rykte istället för att vara första på Google.
(Jo, det är tyvärr stor skillnad)
Fler offerter skall tas in.
Företaget är känt lokalt och har bra rykte, nyttjat dom förr för mindre jobb. Aldrig något strul med dom.

V växelventil skrev:
Tycker du ska titta på thermia legend on-off.Spar ca 1000 kWh/år mot min gamla diplomat Kompressorn hörs knappt när den är i drift och tycker den går tystare än dom inverter jag varit på trots när lågväxeln ligger i.
Kanske dags att kolla den på ett byte, får göra det senare i höst och vill ha ungefär motsvarande pga att borrhålet inte ger så mycket mera. Hellre 30-50 timmar eltillskott/år än att behöva borra mera,

A AndersS skrev:
Kanske dags att kolla den på ett byte, får göra det senare i höst och vill ha ungefär motsvarande pga att borrhålet inte ger så mycket mera. Hellre 30-50 timmar eltillskott/år än att behöva borra mera,
Du kommer inte ångra dig för Legenden är en bra pump.Det som skiljer mot din gamla pump är att cirkulationspumparna är varvtalsstyrda och du har ingen pressostat för varmvattnet utan givare istället.Du kan även markera i menyn för extra varmvatten om behovet finns.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja, på den tiden brukade man dimensionera för ca 90% energitäckning (75% effekttäckning). 175 timmar tillskott per år låter som att man var förutseende och dimensionerade lite extra redan då.
Har tillskott vid -10. Loggat och sett att det blir en försvinnande liten del av totalen kwh Mälardalen). Så jag tycker en del fäster alldeles för stor vikt vid det.
Har 165 m hål för 180 m2 hus med golvvärme och 10500 kwh/år. Finns ingen anledning för mej att borra ett till hål.

V växelventil skrev:
Du kommer inte ångra dig för Legenden är en bra pump.Det som skiljer mot din gamla pump är att cirkulationspumparna är varvtalsstyrda och du har ingen pressostat för varmvattnet utan givare istället.Du kan även markera i menyn för extra varmvatten om behovet finns.
Har du någon känsla för vad ett utbytespris bör vara, totalt allt klart.
Lite fintrimning fixar jag själv på värmesidan, gjorde ju det på 55an.

B bertalm skrev:
Har tillskott vid -10. Loggat och sett att det blir en försvinnande liten del av totalen kwh Mälardalen). Så jag tycker en del fäster alldeles för stor vikt vid det.
Har 165 m hål för 180 m2 hus med golvvärme och 10500 kwh/år. Finns ingen anledning för mej att borra ett till hål.
Definitivt inte👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.