1 197 läst ·
42 svar
1k läst
42 svar
Byta bergvärmepump, onödigt? Och vad ska man ha?
Den har gått in.D datja skrev:
Totalt har pumpen gått 36000 timmar, tillsats har då varit in 4035timmar.
Om detta är för alla 23 år ellerom den blivit nollad nån gång vet jagej, men ingen har rört maskinen de 17 år jag bott här. Förutom att 3 vägs ventilen byttes för 8-10år sen.
Precis hur man gjorde BVP-systemen för 20 år sen. Elen var billigare då.M mattias1343 skrev:
Då skulle jag defintivt skaffa en 12-15 kW inverter. Du kommer att tacka dig själv.
Om det nu vore så att borran blir för kall mot vårkanten (ringa risk) så fattar en modern pump det och hejdar energiuttaget.
Kom ihåg att blocka elspetsen på din nya pump så att den inte får gå igång förrän det är minus 25 eller liknande.
Elpatronen har i snitt gått in 175 timmar per år sen installation.
Sen den här pumpen sattes in har ju huset fått nya fönster och dörrar, vilket gjorde att tempen inne med de gamla inställningarna blev 27-28°.
Fick ställa ned pumpen 3° grader för att få ned innetempen till 21-22°.
Så jag klurar ändå på att köra med en 8kw.
Fick ställa ned pumpen 3° grader för att få ned innetempen till 21-22°.
Så jag klurar ändå på att köra med en 8kw.
En viktig detalj i sammanhanget är att 8kW-modellen har en enfas-inverter. Kompressorn i den drar som mest 12A till skillnad från 13kW-modellen som drar 8A per fas som mest enligt databladet.M mattias1343 skrev:
Det kanske inte spelar någon roll för er del, men kan vara bra att ha med i beräkningen.
Ditt hus, ditt beslut. Men jag skulle föreslå en kraftigare inverter. De kan ju gå runt på enbart 3 kW.M mattias1343 skrev:
Nu sprang du ifrån mig helt. 🤣useless skrev:
Kan du utveckla vad detta innebär rent praktiskt för en som inte ens förstår "el - for dummies".
När jag köpte pump skilde det bara någon tusenlapp mellan 8, 12 resp 15 kW-pumpen hos Nibe. Invertern är ett annat skäl till varför det är bättre att inte ta den klenaste -- den kraftigare pumpen fungerar både vid mild kyla och fimbulvinter.
Sedan nuvarande pump sattes in har övriga förbättringar sänkt energibehovet med ca 20% sen 2023.
Orsaken jag frågar och velar är att jag inte vill riskera den slang jag har redan, inte vill behöva gräva ned mer(nog med hävning av leran som det är). Samt om det inte är nödvändigt spendera pengar i onödan än vad som krävs.
Orsaken jag frågar och velar är att jag inte vill riskera den slang jag har redan, inte vill behöva gräva ned mer(nog med hävning av leran som det är). Samt om det inte är nödvändigt spendera pengar i onödan än vad som krävs.
Ingen aning, det har varit så och jag har inte brytt mig kolla. Svarven och andra maskiner jag har kräver det inte.useless skrev:
Men han som byggde huset hade snickeri nere i garaget mellan 1980-2003, vad han hade för maskiner vet jag ej.
Edit, kollade nu och att gå ned till 20A skulle spara 1800kr per år.