39 890 läst ·
125 svar
40k läst
125 svar
Byggmax har dubbla prislistor
Fel? @Andreas Mur skrev väl inget annat?K Kurtivan skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Många företag tar in lönebidragare (svenskfödda, med svenskfödda föräldrar i generationer) som talar utmärkt svenska, men kanske är sämre på annars, så du får nog tänka om ditt uttalande.K KristerLo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
I en marknadsekonomi råder fri prissättning.Hep skrev:
Jag har full koll på marknadsekonomi och hur konkurrens påverkar prissättning. Om man med sina marknadsekonomiglasögon på sig försöker förklara varför den lägre prislistan används på ett ställe utan konkurrens i närheten, och den dyrare på ett ställe med flera konkurrenter inom kort promenadavstånd, blir det lite svårt. Du får gärna göra ett försök.
Det är kanske inte rakt av logiskt med högre priser omman har konkurrens, men konkurrenterna kanske har ännu högre priser och efterfrågan kanske är mycket högre där än i glesbygden ?
Dessutom kanske glesbygdssätller är typ det enda på miltal, så dom tar in större partier och kan ge bättre priser så lokalborna hellre åker 5 mil dit, än 5 mil till "det andra stället"?
Visst råder det fri prissättning, men här handlar det om två olika prissättningar i samma kedja. Mitt exempel handlar inte direkt om en butik på Stureplan och en i Orsa, utan om två förortskommuner med kanske tio minuter mellan butikerna.klaskarlsson skrev:
I en marknadsekonomi råder fri prissättning.
Det är kanske inte rakt av logiskt med högre priser omman har konkurrens, men konkurrenterna kanske har ännu högre priser och efterfrågan kanske är mycket högre där än i glesbygden ?
Dessutom kanske glesbygdssätller är typ det enda på miltal, så dom tar in större partier och kan ge bättre priser så lokalborna hellre åker 5 mil dit, än 5 mil till "det andra stället"?
Fast skit samma. Jag skrev inte för att jag vill dissa eller försvara Byggmax eller marknadsekonomi, utan för att jag upptäckte att det fanns skillnader och framförallt att det går att få det lägre priset i alla butiker. Det lilla gratistipset var orsaken till att jag startade tråden.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Tyckte det var bra info! Jag kommer jämföra olika butiker i framtiden när jag ska handla något dyrare.Hep skrev:
Visst råder det fri prissättning, men här handlar det om två olika prissättningar i samma kedja. Mitt exempel handlar inte direkt om en butik på Stureplan och en i Orsa, utan om två förortskommuner med kanske tio minuter mellan butikerna.
Fast skit samma. Jag skrev inte för att jag vill dissa eller försvara Byggmax eller marknadsekonomi, utan för att jag upptäckte att det fanns skillnader och framförallt att det går att få det lägre priset i alla butiker. Det lilla gratistipset var orsaken till att jag startade tråden.
Sen blir jag ändå glad när Byggmax ändå är tydliga med sina internetpriser är samma som i affären. Kommer ihåg tex Elgiganten som hade ett pris på nätet och annat i affären, ofta skilde det flera tusenlappar på dyrare grejer. Man kom dock runt det genom att köpa på nätet men hämta i butik, så jäkla korkat.
OT: Säg iaf inte Byggmax Åtvidaberg, de försöker ta ca69kr/m2 för 95 mm glasullsiolering som ska kosta ca55kr enligt hemsidan, personalen i butiken rättar inte trots att produkten har rättK kniv skrev:
prisuppgift synlig både på "hyllan" ute och på nätet.
Finns som sagt ingen butik som är billigast.K kniv skrev:
Till synes har alla butiker antingen de "låga" priserna eller de "höga" priserna (fast skillnaden är rätt liten).
Skulle i och för sig vara kul med en lista på vilka butiker som hör till respektive kategori.
Samma idag med alla? d-a apotek. Blir lika irriterad varje gång. Sen verkar personalen vara uppdelad i två ungefär lika stora grupper. En som inte fattar problemet och en som håller med om att det är komplett vansinne men absolut inte kan påverka något det allra lilla minsta... 🤬🤬🤬Ossian K Olsson skrev: