A Andreas Mur skrev:
Ica är olika handlare som sätter egna priser så det är inte relevant, coop har också olika koncept etc marknadsförhållanden och också ägare så det är bara så att det skiljer.
Där har du fel, Coop Nära och Ica Nära har högre priser än andra i samma kedja.

K Kurtivan skrev:
Där har du fel, Coop Nära och Ica Nära har högre priser än andra i samma kedja.
Fel? @Andreas Mur skrev väl inget annat?

Fairlane
K KristerLo skrev:
Många företag tar in lönebidragare (invandrare) har varit på Byggmax och frågat personalen, de vet inte vad det är för skillnad på en regel och en dörrkarm, om de ens pratar begriplig svenska, så du får nog tänka om i ditt uttalande.
Många företag tar in lönebidragare (svenskfödda, med svenskfödda föräldrar i generationer) som talar utmärkt svenska, men kanske är sämre på annars, så du får nog tänka om ditt uttalande.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har full koll på marknadsekonomi och hur konkurrens påverkar prissättning. Om man med sina marknadsekonomiglasögon på sig försöker förklara varför den lägre prislistan används på ett ställe utan konkurrens i närheten, och den dyrare på ett ställe med flera konkurrenter inom kort promenadavstånd, blir det lite svårt. Du får gärna göra ett försök.
I en marknadsekonomi råder fri prissättning.
Det är kanske inte rakt av logiskt med högre priser omman har konkurrens, men konkurrenterna kanske har ännu högre priser och efterfrågan kanske är mycket högre där än i glesbygden ?

Dessutom kanske glesbygdssätller är typ det enda på miltal, så dom tar in större partier och kan ge bättre priser så lokalborna hellre åker 5 mil dit, än 5 mil till "det andra stället"?

Alfredo Alfredo skrev:
Fel? @Andreas Mur skrev väl inget annat?
Skrev han inte att det inte var relevant om det var Nära eller Supermarket, Nära eller Stora? Och menade att det var bara ägarförhållanden och drift som på verkade. Så tolkade jag det.

Mats-S
Alfredo Alfredo skrev:
Någon som vet hur det är på Arlanda?
Ölen blir aldrig för dyr på Arlanda, oavsett pris så ska jag ha en stor stark innan flyget till Alperna avgår 😆

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Arvid och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I en marknadsekonomi råder fri prissättning.
Det är kanske inte rakt av logiskt med högre priser omman har konkurrens, men konkurrenterna kanske har ännu högre priser och efterfrågan kanske är mycket högre där än i glesbygden ?

Dessutom kanske glesbygdssätller är typ det enda på miltal, så dom tar in större partier och kan ge bättre priser så lokalborna hellre åker 5 mil dit, än 5 mil till "det andra stället"?
Visst råder det fri prissättning, men här handlar det om två olika prissättningar i samma kedja. Mitt exempel handlar inte direkt om en butik på Stureplan och en i Orsa, utan om två förortskommuner med kanske tio minuter mellan butikerna.

Fast skit samma. Jag skrev inte för att jag vill dissa eller försvara Byggmax eller marknadsekonomi, utan för att jag upptäckte att det fanns skillnader och framförallt att det går att få det lägre priset i alla butiker. Det lilla gratistipset var orsaken till att jag startade tråden.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ölen blir aldrig för dyr på Arlanda
Håller med! Det är alltid fri tillgång i loungen.

Ossian K Olsson
Hep Hep skrev:
Visst råder det fri prissättning, men här handlar det om två olika prissättningar i samma kedja. Mitt exempel handlar inte direkt om en butik på Stureplan och en i Orsa, utan om två förortskommuner med kanske tio minuter mellan butikerna.

Fast skit samma. Jag skrev inte för att jag vill dissa eller försvara Byggmax eller marknadsekonomi, utan för att jag upptäckte att det fanns skillnader och framförallt att det går att få det lägre priset i alla butiker. Det lilla gratistipset var orsaken till att jag startade tråden.
Tyckte det var bra info! Jag kommer jämföra olika butiker i framtiden när jag ska handla något dyrare.

Sen blir jag ändå glad när Byggmax ändå är tydliga med sina internetpriser är samma som i affären. Kommer ihåg tex Elgiganten som hade ett pris på nätet och annat i affären, ofta skilde det flera tusenlappar på dyrare grejer. Man kom dock runt det genom att köpa på nätet men hämta i butik, så jäkla korkat.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ölen blir aldrig för dyr på Arlanda, oavsett pris så ska jag ha en stor stark innan flyget till Alperna avgår 😆
Om ölen kostar mer än flygresan är flygresan för billig om jag förstår dig rätt?

• Haha
Mats-S
  • Laddar…
K
Vilken är den billigaste Byggmaxbutiken då? Så man vet vart man ska säga att man ”brukar” handla…

K kniv skrev:
Vilken är den billigaste Byggmaxbutiken då? Så man vet vart man ska säga att man ”brukar” handla…
OT: Säg iaf inte Byggmax Åtvidaberg, de försöker ta ca69kr/m2 för 95 mm glasullsiolering som ska kosta ca55kr enligt hemsidan, personalen i butiken rättar inte trots att produkten har rätt
prisuppgift synlig både på "hyllan" ute och på nätet.

J
K kniv skrev:
Ja du det var dagens fråga! Jag ger dig uppgiften att ta reda på det😉
Återkom inom skälig tid..

C
K kniv skrev:
Finns som sagt ingen butik som är billigast.
Till synes har alla butiker antingen de "låga" priserna eller de "höga" priserna (fast skillnaden är rätt liten).
Skulle i och för sig vara kul med en lista på vilka butiker som hör till respektive kategori.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Man kom dock runt det genom att köpa på nätet men hämta i butik, så jäkla korkat.
Samma idag med alla? d-a apotek. Blir lika irriterad varje gång. Sen verkar personalen vara uppdelad i två ungefär lika stora grupper. En som inte fattar problemet och en som håller med om att det är komplett vansinne men absolut inte kan påverka något det allra lilla minsta... 🤬🤬🤬

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.